Aviolanda Aerospace: een samenwerking tussen militair en civiel
- 8 jan., 2018
- Maintenance
- Bron: Brabant Magazine
Brabant heeft veel innovatieve bedrijven. Om die innovatie te ondersteunen, is het zaak om bedrijven te laten samenwerken op campussen of in clusters. Zo krijg je toplocaties, topbedrijven en topsectoren. Brabant Magazine zette een aantal campussen in de spotlights. Deze keer: Aviolanda Aerospace.
Luchtvaart als achtergrond
Het bedrijfsverzamelgebouw heet ‘Spirit’. En de bedrijfsverzamelhal ‘Pionier’. Er zijn ook diverse hangars, zoals ‘Hangar 3A’. De namen geven meteen de achtergrond aan van Aviolanda Aerospace: de luchtvaart. De civiele- en militaire luchtvaart om precies te zijn.
Ruimtelijk gezien bestaat het complete Aviolandaterrein uit 2 delen: de militaire vliegbasis Woensdrecht (met Logistiek Centrum Woensdrecht, LCW) en het bedrijvenpark Aviolanda Aerospace. Het hek, vroeger een strikte scheiding tussen beide delen, is sinds maart vorig jaar geopend. Letterlijk en figuurlijk. Dat tekent een almaar nauwer wordende samenwerking tussen de 2 buren.
Nieuwe gevechtsvliegtuig
De bedrijven op Aviolanda Aerospace zijn bijna allemaal actief in het onderhoud van vliegtuigen (maintenance) en helikopters en van alle onderdelen daarvan. Zoals Fokker Elmo en Fokker Techniek.
Over enkele jaren komt daar het motorenonderhoud bij van de F35, het nieuwe Nederlandse gevechtsvliegtuig. Maar er zijn ook bedrijven die composieten (samengestelde materialen) ontwikkelen (Nederlandse Composites Maintenance Centre, DCMC) of onbemande vliegtuigen.
Dat laatste heeft recent geresulteerd in het opzetten van het Dutch Drone Centre Woensdrecht (DDC). Verder is er ook een Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS), een hoogwaardige opleiding in vliegtuigtechnisch onderhoud.
Innovatie en werkgelegenheid
Al die bedrijven wisselen onderling kennis en ervaring uit. En omdat veiligheid heel belangrijk is in de luchtvaart, zijn de meeste bedrijven ultrahoog gecertificeerd. Typisch aan Aviolanda Aerospace is natuurlijk de aanwezigheid van ‘buurman’ Vliegbasis Woensdrecht en de Koninklijke Luchtmacht, en dus een samenwerking tussen militair en civiel (burgerlijk). En juist die samenwerking is goed voor de bedrijven, voor innovatie en werkgelegenheid.
‘Klaar voor nieuwe start’
Sander Heijmans is sinds 1 december 2016 directeur van Aviolanda Aerospace. Hij was daarvoor directielid van Maastricht Aachen Airport. Bij zijn aantreden in West-Brabant trof hij een organisatie aan die ’klaar is voor een nieuwe start’, zo zegt hij het zelf.
“Qua vastgoedontwikkeling en onroerend goed zijn we redelijk op orde. We moeten nu werken aan verbetering van het fijnere ecosysteem en werken aan de groei van het maintenance cluster, mede op basis van de spin-off van het onderhoud aan de F35.”
Het openen van het (tot dan toe altijd gesloten) hek tussen de vliegbasis en het bedrijventerrein is meer dan een symbolische stap alleen, zegt Heijmans. Het is namelijk nog maar het begin.
“We ontwikkelen nu bijvoorbeeld een nieuwe hal, waarin op dagelijkse basis defensie, Fokker en andere bedrijven met elkaar samenwerken. Aan nieuwe composieten. Aan nieuwe onderdelen. Nee, we hebben nog geen defintieve naam voor die hal, dus suggesties zijn welkom. Én we willen graag 1 beveiligingssysteem voor defensie enerzijds en onze terreinen en mensen anderzijds.”
Bosbranden opsporen
Ook van het Dutch Drone Centre verwacht Heijmans veel. Dat moet onder meer een duidelijker regelgeving opleveren voor het gebruiken van een drone. “Zo denken wij na over systemen met drones die bosbranden opsporen. We gaan wellicht proeven doen in de bosrijke gebieden rondom Woensdrecht. Maar drones gaan ook dijken en kustlijnen bewaken.”
Heijmans heeft de ambitie om het bedrijventerrein en de werkgelegenheid verder te laten groeien. “Ik ga er vooral voor zorgen dat bedrijfsleven, onderwijs en overheid hier nóg beter met elkaar kunnen samenwerken en dat het cluster 1 geheel wordt”, zegt Sander Heijmans. “We staan inmiddels in ieder geval goed voorgesorteerd.”
Bekijk voor aanvullend beeldmateriaal het oorspronkelijke artikel in Brabant Magazine. |
Meer informatie over Provincie Noord-Brabant :
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!