‘Big Data biedt geweldige kansen voor MKB’
- 10 apr., 2018
- Technologie
- Bron: RegioinBedrijf Connect
‘Hoe zorgen we ervoor dat het MKB in Nederland meedoet aan de datarevolutie en wat betekent Big Data voor het MKB?’ Deze vragen stonden centraal bij de thematafel Big Data tijdens RegioinBedrijf Connect, onder leiding van Arjan van den Born van JADS.
Veel MKB-ondernemers hebben al wel gehoord of gelezen over Big Data, maar hebben geen idee wat dit voor nieuwe mogelijkheden biedt voor hun eigen bedrijf. Marga Jansen (Stichting Stratos), Sandy Barkowsky (afdeling Economie & Arbeidsmarkt gemeente Tilburg), Bea van Zoggel (communicatieadviseur OndernemersLift+), Suzanne Bruggeman (Kleemans Organisatieadvies), Mark Leijdekker (Data Kitchen) en Bert Pauli (Gedeputeerde Economie en Internationalisering) wisselden in een levendige discussie samen met Arjan van den Born van JADS (Jheronimus Academy of Data Science) hun ervaringen uit.
Afstemmen productie
‘Big Data kunnen op vele manieren worden toegepast’, trapt Van den Born af. ‘Een bakker kan bijvoorbeeld mede aan de hand van de weersverwachtingen bepalen hoe groot de vraag naar croissants op een bepaalde dag gaat zijn. Daar kan hij zijn productie op afstemmen, waardoor zijn verspilling minimaal is. Zo zijn er talloze andere toepassingen mogelijk. Alleen zie ik MKB-bedrijven op dit moment nog nauwelijks bewegen.’
Geld verdienen met Big Data
Mark Leijdekker van Data Kitchen geeft aan dat er voor MKB-ondernemers nog een wereld te winnen is op het gebied van Big Data. ‘Steeds meer ondernemers beginnen zich te realiseren dat ze geld kunnen verdienen met behulp van Big Data, maar ze hebben nog geen idee hoe ze dit moeten aanpakken. Daar zit een groot deel van het probleem. Om Big Data te kunnen toepassen moet deze data eerst geanalyseerd worden ’
Onderschatten
Het gebrek aan bekendheid over Big Data leidt er volgens Marga Jansen van Stratos toe, dat ondernemers nog onvoldoende de kansen en mogelijkheden zien. ‘Voor veel MKB-ondernemers is Big Data op dit moment nog een ‘ver van mijn bed show’. Ik denk dat zij het belang van Big Data onderschatten, omdat ze er nog niet genoeg vanaf weten. Daar moeten we met elkaar verandering in gaan brengen.’ Suzanne Bruggeman van Kleemans Organisatieadvies vult aan: ‘Ondernemers moeten leren om in de praktijk op een goede manier om te gaan met Big Data, zodat ze er profijt van kunnen gaan hebben. Op dit moment weten veel bedrijven niet wat ze met al die data kunnen en hoe ze ermee om moeten gaan.’’
Data-analisten
Gedeputeerde Bert Pauli van de Provincie Noord-Brabant is het daar hartgrondig mee eens. ‘We staan aan het begin van een Big Data ontwikkeling en langzaam maar zeker wordt steeds meer duidelijk wat er allemaal mogelijk is met die informatie. De top 25 bedrijven in de wereld op dit moment zijn allemaal IT en internet gerelateerde bedrijven. In Nederland komen er wekelijks zo’n 300 vacatures bij voor data-analisten. Het wordt een enorme uitdaging om aan die vraag te kunnen voldoen. Het gaat goed met onze economie, maar digitalisatie in het bedrijfsleven wordt steeds belangrijker. Daar zullen we met elkaar op in moeten spelen.’
Vertrouwen
Sandy Barkowsky van de gemeente Tilburg en Bea van Zoggel van OndernemersLift+ onderstrepen het belang om goed te communiceren over Big Data. ‘Nu zijn het nog met name grotere bedrijven, die we bij elkaar brengen om mee te denken over internationale proposities. Maar voor een gemeente als Tilburg is het wellicht een idee om ook MKB-bedrijven veel actiever uit te nodigen om hierover mee te denken’, aldus Barkowsky. Van Zoggel voegt eraan toe: ‘De wereld wordt in de komende 20-25 jaar nog meer data gedreven dan nu al het geval is. Er gebeurt op diverse fronten ontzettend veel, maar er moet nog wel meer lijn in komen. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat geen misbruik wordt gemaakt van bepaalde data.’
Proactief samenwerken
Gedeputeerde Bert Pauli geeft aan dat samenwerking tussen bedrijven nodig is om de kansen van Big Data volledig te benutten. ‘In onze provincie zie je dat gelukkig ook gebeuren. Bedrijven als ASML en VDL werken samen met duizenden andere bedrijven. Ik ben ervan overtuigd dat Big Data geweldige kansen biedt voor MKB-ondernemers, maar zij zullen dan wel bereid moeten zijn om proactief samen te werken met andere partijen. In deze tijd vraagt ondernemen meer dan ooit een open houding van partijen. Goed delen is makkelijk vermenigvuldigen. Bedrijven die vasthouden aan oude verdienmodellen en niet meegaan met hun tijd, zullen het loodje leggen.’
Auteur: Gerben van den Broek
Meer informatie over JADS, JHERONIMUS ACADEMY OF DATA SCIENCE:
Bekijk het complete profiel