Boorbara werkt gestaag door aan Sluiskiltunnel

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Zeeland Seaports

De tunnelboormachine heeft inmiddels 436 meter afgelegd. Geïnteresseerden kunnen tot 31 maart voorspellen wanneer de boormachine weer boven de grond uit gaat komen.

Boorbara werkt gestaag door aan Sluiskiltunnel

Boormachine Boorbara is bijna twee maanden onderweg. Inmiddels heeft zij 436 meter geboord en 213 tunnelringen gebouwd. Nog 709 meter te gaan dus voordat de 1145 meter lange tunnelbuis af is. De kinderziektes zijn inmiddels overwonnen en Boorbara graaft nu gestaag door met een snelheid van 10 tot 16 meter per dag.

Wanneer de tunnelboormachine precies aan de westkant van het Kanaal van Gent naar Terneuzen weer bovenkomt, laat zich moeilijk voorspellen. De BV KKS en CBT (de opdrachtgever voor de tunnel en de aannemer) zijn benieuwd wanneer inwoners denken dat Boorbara de eerste tunnelbuis af heeft. Daarom hebben zij een wedstrijd uitgeschreven: Voorspel wanneer de boormachine aan de westkant van kanaal door het dichtblok breekt en dus weer boven de grond is. De inzender die het dichtst bij de juiste datum en het tijdstip zit, wint. Hij of zij krijgt een VIP-rondleiding door de boormachine voor vier personen aangeboden, wanneer de machine met de aanleg van de tweede tunnelbuis is begonnen.

Meedoen tot en met 31 maart

Iedereen kan tot en met 31 maart 2013 via ‘boorbaraboven@sluiskiltunnel.nl’ één voorspelling insturen naar de Sluiskiltunnel. Deelnemers moeten in de e-mail de verwachte datum en het tijdstip van aankomst vermelden samen met hun naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. De winnaar wordt bekend als Boorbara de overkant heeft bereikt.

Achtergrond

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal Gent -Terneuzen voor het weg- en treinverkeer. Deze brug over het kanaal staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor de weg- en de vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent -Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het Kanaal Gent -Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer. De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 meter. De nieuwe verbinding is in totaal 6 kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen en zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Zeeuwse havens.

Meer informatie over North Sea Port:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!