Data veilig bewaren? Gebruik het cassettebandje

  • Technologie
  • Bron: RegioinBedrijf Connect

Hoe voorkom je dat vertrouwelijke informatie in verkeerde handen belandt? Op die vraag een eenduidig antwoord formuleren tijdens de thematafel Ondernemen en Online Veiligheid bij RegioinBedrijf Connect was erg lastig. De bottleneck? Dat is de mens zelf.

Data veilig bewaren? Gebruik het cassettebandje

RegioinBedrijf Connect - 12-10-2017

Verslag thematafel Ondernemen & Online Veiligheid

NaamOrganisatie
Herman Hartgers (tafelvoorzitter) Kamer van Koophandel
Jan Vermeulen Fortados
Thomas de Loof  PC Extreme
Niek Mast Havenwerk
Dennis Hut MH Poly
Mischa Beckers HZ University of Applied Sciences
Sjaak Aarnoutse Delta NV, ZeelandNet BV
Christina Elenbaas  Acda
Kees Klijn (tekstschrijver) Klijn Teksten

Azen op persoonsgegevens

Onder leiding van Herman Hartgers (Kamer van Koophandel) ontstond een levendige discussie over deze problematiek die met de dag actueler wordt. Immers, steeds meer data worden opgeslagen. En steeds meer bedrijven, onder meer in de sociale media, azen op die persoonsgegevens. En dat geldt des te meer voor kwaadwillenden.

Veel digitale fraude

Hoe kun je je daartegen beschermen? Op de werkvloer gebeurt dat al behoorlijk, zo lijkt het. Steeds meer bedrijven onderkennen dat het belangrijk is dat om hun data af te schermen met een virusscanner, een firewall of het maken van back-ups. Maar, zo heeft onderzoek van de Kamer van Koophandel onder 525 mkb’ers uitgewezen, het is bij lange na niet genoeg. Hartgers: “Bijna veertig procent heeft te maken gehad met digitale fraude.”

Angst voor reputatieschade

Een deel van de oplossing zou kunnen zijn: maak openbaar wat je is overkomen, daar kunnen andere bedrijven van leren. Hartgers: “Dat gebeurt maar zelden, want ze zijn bang voor reputatieschade.” Kortom, daardoor kan het probleem blijven voortwoekeren. Waar het uiteindelijk om draait: bewust zijn wat je doet. Onbedacht een vinkje aanklikken kan al leiden tot ellende.

Algemene verordening gegevensbescherming:
ver-van-mijn-bed-show

Op het vlak van de persoonsgegevens wordt er van bedrijven wel degelijk een fikse inspanning verwacht sinds de nieuwe wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht is geworden. Voor veel bedrijven is het nog een ver-van-mijn-bed-show, maar vanaf mei 2018 kunnen ondernemers heel ruw wakker worden geschud. Wanneer niet wordt voldaan aan de nieuwe regelgeving, dan kunnen er sancties volgen. Volgens sommige leden van het panel is stevige boetes uitdelen dé manier om ervoor te zorgen dat het bedrijfsleven écht werk maakt van de AVG.

Millennials hebben weinig met privacy

Privacy is een hot item. Zo is het wetsvoorstel van het elektronisch patiëntendossier er niet gekomen: het lag te gevoelig. Zou je alleen de millennials – mensen die tussen 1980 en 2000 zijn geboren – daarover beslissen, dan zou er geen enkele weerstand zijn. Elenbaas: “Die hebben heel weinig met privacy, zij plukken puur de vruchten van de sociale media. Sommigen maken er hun verdienmodel van. Denk aan vloggers en bloggers.”

Alle gegevens openbaar maken?

Bedrijven en overheid weten door ons gedrag op internet en sociale media al erg veel van ons. Dat hebben we zelf in de hand gewerkt door gebruik te maken van de gratis online platformen, zoals Facebook en Google. “Kunnen we dan niet beter alle gegevens openbaar maken?”, vraagt Niek Mast zich af. “Dan ben je van die discussie over awareness verlost.” Interessante gedachte, uiteindelijk: nee. Sommige gegevens - denk aan je pincode - zijn heel persoonlijk.

Sla alles fysiek op, op een cassettebandje

Terug naar de werkvloer: hoe kunnen bedrijven zich beschermen tegen cybercriminelen, voorkomen dat essentiële bedrijfsgegevens worden gestolen? Jan Vermeulen concludeert: “Blockchain wordt de toekomst, dus data in de verschillende blokken opdelen en versleutelen. Nog beter: alles fysiek opslaan, op cassettebandjes. En dat goed laten bewaren. Fuji doet dat al.”

Auteur: Kees Klijn

Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Technotron B.V. Technotron B.V.

Meedenken is bij ons gratis!