De Haan transport behoudt voorsprong dankzij TransportManagementSysteem
- 27 mrt., 2018
- Logistiek & Vervoer
- Bron: De Haan Transport
In 1988 besloot de Haan Transport haar boekhouding te automatiseren met als doel meer tijd over te houden voor het gezin. Nu het bedrijf overgenomen is door zonen, wil de Haan deze voorsprong behouden. Onlangs werd daarom een nieuw TransportManagementSysteem uitgerold.
Wanneer er een transportopdracht binnenkomt bij Transportbedrijf G.L. de Haan B.V wordt deze geboekt in de orderentry. Vervolgens wordt een opdracht in een rit gepland. Gedurende de dag verandert een rit zowel voor de actuele dag als ook voor de volgende dag en wordt deze verstuurd naar de chauffeurs of charters. Dit lijkt redelijk eenvoudig, maar de werkelijkheid leert anders.
Specifiek materieel
Door veel variatie in het wagenpark en de specifieke mogelijkheden die een bepaald voertuig biedt, liep het bedrijf voorheen regelmatig tegen problemen aan. Ritten kunnen immers gewijzigd worden maar de mogelijkheden van een auto staan vast. In tegenstelling tot een bedrijf in het groepagevervoer, waar de transporteur zijn ritten zo efficiënt mogelijk kan indelen en daarmee zorgt voor een optimale beladingsgraad, heeft de Haan te maken met specifiek materieel en chauffeurs die met dat specifieke materieel moeten werken.
TransportManagementSysteem
Het verzamelen van informatie in één systeem is daarom een belangrijk doel van De Haan Transport. Het is ten slotte van belang dat er grip is op het werk dat wordt uitgevoerd en dat men weet welke richting het bedrijf opgaat, of het bedrijf wil groeien of misschien juist wil stoppen met bepaalde werkzaamheden. Een duidelijk beleid kan pas worden bepaald wanneer de processen worden beheerst. Het TransportManagementSysteem is uitstekend in staat om deze informatie te verwerken en op te slaan. Daarnaast zijn ook facturering, verloning van personeel, materieel beheer, relatiebeheer en personeelsbestand belangrijke facetten van het TMS van TANS.
Drivers App
Naast de komst van een nieuw TransportManagementSysteem is de Haan momenteel ook vergevorderd met de implementatie van een app voor de chauffeurs. Deze “Drivers App” van het bedrijf Data2Track uit Barneveld fungeert als een geavanceerde boordcomputer en wordt geïnstalleerd op een Android smartphone. Om een en ander goed te doen functioneren, was en is het van bijzonder belang dat de koppeling tussen TANS en Data2Track optimaal is.
Bij de koppeling vindt een gegevensuitwisseling van de benodigde data plaats tussen TANS en Data2Track. TANS exporteert data naar de app en vervolgens exporteert D2T weer de gegevens naar TANS. Deze informatie is nodig om te berekenen, te rapporteren en voornamelijk om bepaalde processen te versnellen. Denk bijvoorbeeld aan de laad- en los duur die is overschreden. Voordeel hiervan is dat de planners sneller kunnen werken en dat zij meer vat hebben op de rit en ritgegevens van de chauffeur. Door de module berichtenoverdracht, is er minder telefoonverkeer waarmee veel tijd wordt bespaard. Tevens wordt de facturering sterk vereenvoudigd met dit nieuwe stukje automatisering.
Digitale vrachtbrief
Nog op het verlanglijstje van de Haan staat de implementatie van een digitale vrachtbrief. Transfollow is hierbij de standaard en geeft verladers, vervoerders en ontvangers meer regie en controle over het logistieke proces. 'Bij veel collegae zijn digitale vrachtbrieven al geruime tijd in gebruik, maar voor de Haan blijft het een grote uitdaging.'
Meer informatie over TRANSPORTBEDRIJF G.L. DE HAAN B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!