De imagotafel: ondernemingen, overheid en onderwijs samen
- 21 dec., 2017
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Logistiek Midden-Brabant
Logistiek Midden-Brabant creëerde drie werktafels om het logistieke klimaat in Midden-Brabant te versterken : human capital, innovatie en imago. Laatstgenoemde staat onder leiding van Wil Westerburger. Samen met zijn team zijn er al meerdere initiatieven ontstaan en resultaten geboekt.
“Het is simpel: hoe meer energie je er in steekt, hoe meer eruit komt”, aldus Westerburger. De voorzitter van de werktafel is al jaren werkzaam in de logistiek en bekleedde verschillende directieposities bij bedrijven in de omgeving van Tilburg. Vervolgens wilde hij zich inzetten voor LMB en begon hij bij de werktafel imago waar het draait om het promoten van Midden-Brabant als logistieke topregio.
Promoten van Midden-Brabant
Het promoten van Midden-Brabant doen ze door initiatieven te beginnen of te ondersteunen. “We kijken wat er langs komt, welke mogelijkheden zich voordoen en we wegen elke keer af of LMB een bijdrage kan of wil leveren of niet”, vertelt Westerburger. Die afweging heeft onder andere te maken met de doelgroep. Als je niet oppast, ben je bezig met initiatieven die buiten je gebied liggen. Een andere afweging is de capaciteit. LMB draait om vrijwilligers en er moeten genoeg financiële middelen beschikbaar zijn om de projecten op te pakken. Dat is nog wel eens een uitdaging.”
Aantrekking arbeidsmarkt
Toch heeft de werktafel een hoop initiatieven lopen waarbij de focus ligt op een aantal punten. Eén daarvan is het aantrekken van de arbeidsmarkt. Westerburger: “De imagotafel richt zich op dit moment vooral op aansluiting zoeken bij het arbeidspotentieel dat in de omgeving beschikbaar is of wellicht in de toekomst beschikbaar gaat komen. Zo organiseren we de decanendag waarbij we decanen in de omgeving vertellen en laten ervaren wat de opleidings- en carrièrekansen zijn in de logistiek.” LMB gaat ook langs bij voorlichtingsdagen op het middelbaar onderwijs en heeft nauwe contacten met het ROC. Hier proberen ze stageplaatsen voor scholieren te regelen bij de ambassadeurs van LMB.
Junior tafel
Het onderwijs speelt nog een andere belangrijke rol volgens Westerburger. “Ik vind het van belang dat de connectie tussen overheden, bedrijven en onderwijs goed in stand blijft. Er bestaat altijd het risico dat het een gezelschap van ondernemers wordt die allemaal door dezelfde bril naar logistiek kijken. We moeten daarom meer energie steken in de koppeling met overheid en onderwijs om op die manier op alle fronten daadkracht te behouden en te winnen.” Die daadkracht wil LMB ook op een ander vlak halen. De junior tafel staat nog in de kinderschoenen, maar dit moet de connectie worden tussen jongeren en de logistieke sector. “Talentvolle medewerkers die bij onze ambassadeurs werkzaam zijn, zien we graag bij deze tafel. Zo willen we wat daadkracht genereren en zorgen dat het geen gezelschap van oude mannen en vrouwen wordt.”
Rebranding
Op 23 januari staat het jaarevent weer op de agenda, een netwerkbijeenkomst met een prikkelende inspiratiesessie om met de ambassadeurs te kijken naar de toekomst van de logistiek. Hierbij zal een grote verandering worden aangekondigd. “De imagotafel speelt een belangrijke rol in de branding en promotie van LMB”, vertelt Westerburger. “Om professionaliteit uit te stralen en internationaal meer bekendheid te generen werd het tijd voor rebranding. We zullen dan ook met een nieuwe naam voor LMB komen.”
Met al die initiatieven is het soms lastig om overzicht te houden. Een volgende aanpak is dan ook een lijn vinden. “We willen een rode draad door het jaarplan leggen met een aantal activiteiten die een vaste plek op de agenda krijgen. Dan moet je denken aan de Dag van de Logistiek, de decanenavond en onze bezoeken aan scholen. Daar proberen we wat meer structuur in aan te brengen, zodat het wat herkenbaarder wordt.”
En het resultaat? “We krijgen vaak de feedback dat Logistiek Midden-Brabant als vertegenwoordiger van logistieke bedrijven in Midden-Brabant steeds bekender wordt. In die zin merken we ook wel dat we echt een positie bekleden in logistiek Nederland. En onze evenementen die we organiseren worden ook goed bezocht.”
Meer informatie over Midpoint Brabant Smart Logistics:
Bekijk het complete instantieprofiel