De Zeeuwse route naar circulaire economie
- 11 apr., 2017
- Innovatie & MVO
- Bron: Maak de switch
Dit voorjaar startte de Zeeuwse Community of Practice Circulaire Economie en Onderwijs. In deze community werken scholen en bedrijven samen aan ‘circular economy redesigning’; de transitie naar een circulaire economie.
Circulaire economie in Zeeland
In de week van de Circulaire Economie sprak Switch op 19 januari jl. tijdens de bijeenkomst de Zeeuwse Route naar een Circulaire Economie massaal onze intentie uit voor deze samenhangende aanpak voor een circulaire economie in Zeeland. Nu is het zo ver, de Zeeuwse Community of Practice Circulaire Economie en Onderwijs (CoP CE & Onderwijs) start in Zeeland met een pilot van vier circulaire vraagstukken uit het Zeeuwse bedrijfsleven. Het doel van het initiatief is om Zeeuwse bedrijven - met hulp van en door innovatief onderwijs - stappen te laten nemen richting een circulaire economie. Voor de CoP CE & Onderwijs werkt Het Groene Brein ROOTS samen met Switch, Zeeuwse Milieufederatie (ZMf) en ZB l Planbureau en Bibliotheek van Zeeland (ZB).
Vraagstukken van het Zeeuws bedrijfsleven centraal
In de Zeeuwse CoP CE & Onderwijs worden leerlingen / studenten door bedrijven uitgedaagd om na te denken over het (her)ontwerp van het productieproces van concrete producten volgens het gedachtengoed van de circulaire economie. In het programma ontwikkelen leerlingen/studenten zich in de competentie ‘circulair denken’ en professionaliseren docenten zich op het terrein van didactiek van onderwijs voor een circulaire economie. Zowel leerlingen als docenten doen ervaring op in een vernieuwende samenwerking met het Zeeuwse bedrijfsleven (Living Labs). Een living Lab is een broedplaats waar onderwijs en bedrijfsleven concreet samenwerken aan ingebrachte vraagstukken.
Onderwijs van de toekomst
Wij nodigen daarom scholen uit deel te nemen aan deze eerste CoP CE & Onderwijs in Zeeland. Meedoen betekent voor een docent deelname aan de voorbereidende docententraining ‘circular economy redesigning’ van Fontys Hogeschool in mei, uitvoering van Living Lab met leerlingen/studenten, participatie in een netwerk van Zeeuwse bedrijven en scholen (uiteenlopend van voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en universiteit) met een afsluitende sessie in het najaar om de opbrengsten te delen. De CoP CE & Onderwijs loopt van 22 mei t/m 20 oktober 2017. CoP CE & Onderwijs helpt het Zeeuwse bedrijfsleven verder in stappen richting circulair ondernemen en brengt tevens innovatie in het onderwijs. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zeeland.
Circular economy redesigning
Op maandag 22 mei start de driedaagse training voor docenten van Fontys Hogeschool over didactische strategieën en (les)methode over ‘circular economy redesigning’: hoe richt je onderwijs in om leerlingen de competentie ‘circulair ontwerpen’ te laten ontwikkelen? Wat moet je kennen en kunnen om antwoord te vinden op circulaire vraagstukken? Deze training bereidt docenten voor op de Living Labs rondom een circulair vraagstuk. Centraal in deze training van Martin de Wolf staat:
- Ontwerpgericht denken: het vermogen om vanuit de biologische of technologische cyclus, ideeën te bedenken om producten te kunnen (her)ontwerpen.
- Systeemdenken: het vermogen om verbanden te kunnen leggen, oorzaak-gevolg-relaties van elkaar te kunnen onderscheiden en dat in een samenhangend overzicht te plaatsen.
- Multiperspectief denken: het vermogen om kwesties vanuit meerdere perspectieven te kunnen bezien. Deze training vindt op maandag 22 mei, 29 mei en 12 juni van 16.30 – 20.00 uur plaats in de ZB l Planbureau en Bibliotheek van Zeeland in Middelburg.
Meedoen
Deelname is gratis. Enkel deelname met leerlingen/docenten aan een Living Lab is vereist. Er is beperkt ruimte. Aanmeldingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst en groepssamenstelling. Aanmelden kan tot 10 mei maakdeswitch.nl.
Meer informatie over Switch:
Bekijk het complete instantieprofiel
Dynamische LED producten die zeer geschikt zijn voor toepassing in (zware) industriële omgevingen.