Een plek creëren waar mensen graag willen zijn

Bouwbedrijf Heembouw wil dé onderscheidende bouwonderneming van Nederland zijn. Onderscheidend in de manier waarop zij klanten bedienen, in de manier waarop zij omgaan met mensen en hun ontwikkelkansen en onderscheidend in de manier waarop zij omgaan met hun omgeving.

Een plek creëren waar mensen graag willen zijn

In het strategisch plan voor 2020 heeft Heembouw vastgesteld hoe zij deze missie willen realiseren. Op het gebied van klanten en mensen waren zij er snel uit. Belangrijk voor Heembouw is het overtreffen van de verwachtingen van klanten en het streven naar meer klanttevredenheid. Dit uit zich in een NPS van tenminste +35 en een algemeen rapportcijfer van minstens een 8. Wat betreft haar mensen streeft Heembouw naar een medewerkersbetrokkenheid van meer dan 8.5 en een bevlogenheid van meer dan 8.0. Heldere doelen, meetbaar en concreet.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Hoe Heembouw haar verantwoordelijk wil nemen voor haar omgeving, was lastiger te concretiseren. Natuurlijk zal het bedrijf zich blijven inzetten voor de verminderen van haar CO2 uitstoot. Daarvoor hebben zij in 2012 al doelen bepaald. In 2015 zijn deze nog eens scherper geformuleerd. Ook de afvalscheiding op de bouw is al jaren onderdeel van de werkwijze; gescheiden afvalstromen komen zichtbaar terug in de inrichting van de bouwplaatsen van Heembouw. Verantwoordelijkheid nemen voor je omgeving gaat echter verder dan aandacht besteden aan een beter milieu. Dat betekent ook dat je maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen voor de samenleving.

Wat past bij de organisatie?

Op dit vlak heeft Heembouw nadrukkelijk getracht om niet in algemeenheden en politiek correcte kreten te blijven hangen, maar hebben zij gekeken naar wat het beste bij de organisatie en de mensen past. Het KPN mooiste contactfonds was daarom een lichtend voorbeeld. Via een poll heeft het bedrijf haar werknemers een aantal opties voorgelegd en gevraagd welke maatschappelijke doelen zij vinden dat het beste bij Heembouw en zichzelf passen. Daarnaast zijn er een aantal collega's geïnterviewd. Daaruit kwam naar voren dat Heembouw graag iets wil betekenen voor mensen en actief wil bijdragen aan een verbetering van de situatie. Geïnspireerd op de visie: Wij creëren plekken waar mensen willen zijn, is daaruit als maatschappelijk thema voor Heembouw het volgende gekomen: “Wij willen voor mensen, voor wie dat niet vanzelfsprekend is, een plek creëren waar ze graag willen zijn”.

Resto vanHarte

Actief betrokken zijn bij maatschappelijke initiatieven op divers gebied. Daar gaat Heembouw voor. Heembouw breed vertaalt zich dit in betrokkenheid bij Resto vanHarte. Resto vanHarte zet zich in voor de bestrijding van eenzaamheid en sociaal isolement in buurten. Bij de Resto’s vanHarte wordt een tot twee keer per week een gezonde maaltijd geserveerd, waarvoor de mensen uit de buurt kunnen aanschuiven. Dit gebeurt onder leiding van een professionele kok en met inzet van vrijwilligers. Door met elkaar te koken en samen te eten, komen mensen met op een laagdrempelige manier met elkaar in contact en wordt Resto vanHarte een plek waar ze willen zijn.

Mee koken, tafel dekken, bedienen, samen eten en entertainment tussen de gangen door

Heembouw ondersteunt Resto vanHarte op verschillende manieren. Als onderdeel van hun onboarding programma helpen nieuwe collega’s mee in de Resto’s: mee koken, tafel dekken, bedienen en een stukje entertainment tussen de gangen door. Ook de collega’s die al wat langer bij Heembouw zijn, zetten zich op deze manier met hun team in. De avonden bij Resto vanHarte zorgen zonder uitzondering voor mooie ervaringen, maken indruk en geven de collega’s een kijkje in het leven van mensen die ze anders niet zo snel zouden tegen komen.

Meer informatie over Heembouw Bedrijfsruimten Zuid :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!