Eerste jaarevent Logistiek Midden-Brabant groot succes

Bijna honderd ambassadeurs en relaties uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid kwamen tijdens het eerste jaarevent van Logistiek Midden-Brabant bijeen om een kijkje te nemen naar de toekomst en daarover volop te discussiëren.

Eerste jaarevent Logistiek Midden-Brabant groot succes

Logistiek Midden-Brabant blijft nog steeds een netwerkorganisatie van ondernemers, gemeenten en kennisinstellingen die het logistieke vestigingsklimaat uit Midden-Brabant willen versterken. Maar volgens Westerburger moet er meer focus komen op een aantal zaken. “We staan altijd open voor nieuwe initiatieven, maar we moeten niet te veel hooi op ons vork nemen en voorkomen dat we overal blind instappen. Daarom moeten we soms keuzes maken en nee zeggen.” De kernpunten van 2018 zijn dan ook duurzaamheid, Young MBL (jongerentak van LMB), een hechter netwerk en de Brabantse en de landelijke samenwerking vergroten. De laatste ontwikkeling is rebranding. Logistiek Midden-Brabant wordt veranderd naar Midpoint Brabant Logistics, inclusief een gloednieuwe huisstijl. “Wij denken dat we met deze nieuwe naam de internationale markt beter kunnen bereiken”, aldus Westerburger.

Hoewel de focus ligt op de toekomst, moet er tijdens het jaarevent ook even worden teruggekeken. Daarom nam Westerburger ons mee naar enkele resultaten die zijn geboekt in 2017, zoals de banenmarkt in het Logistiek Assesment Centrum waar 37 mensen aan een baan zijn geholpen. Ook de Dag van de Logistiek met weer tienduizend bezoekers was een succesvol evenement en de decanendag, waar een bezoekje werd gebracht aan Coolblue, bracht het onderwijs een stap dichter bij de logistieke sector.

Gluren bij de buren

De sprekers, trendverkenners en innovatieversnellers Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen, doken de toekomst in en vertelden hoe wij op logistiek gebied een voorsprong kunnen pakken. De mannen, beter bekend als de Fountainheads, gebruiken een uitdagende manier om het publiek wakker te schudden en hun boodschap over te brengen: adapt or die! “De wereld verandert ongelofelijk snel en als jij niet mee verandert, loop je achter de feiten aan”, aldus Bouman. De gouden tip: “Ga met collega ondernemers uit een andere branche kijken bij zijn vak en ga daar het gesprek aan.” Ook wel bekend als “gluren bij de buren”, vervolgt Van Rooijen. “Zij zijn soms met technologie bezig of spelen in op trends waar jij nog niet over na had gedacht. Omdat zij niet in jouw markt zitten, zijn jullie geen bedreiging voor elkaar dus kun je makkelijk op een ondernemersniveau met elkaar praten, je zwaktes tonen, of durf je misschien vragen te stellen die je niet had durven stellen in je eigen branche.”

Kansen in blockchain

De Fountainheads vertellen vol enthousiasme over talloze innovaties die ver in de toekomst lijken te liggen, maar dichterbij zijn dan wij denken. Films als Minority Report, Robotcop of de Matrix bezitten technologische snufjes waar al hard aan wordt gewerkt om het realiteit te maken. Maar wat moeten we op logistiek gebied in de gaten houden? Bouman: “De logistieke dienstverlening moet zich voornamelijk gaan richten op de blockchain, een soort waardeoverdracht waar een vertrouwen algoritme is gecreëerd. Iedereen zou zich hier nu in moeten verdiepen, want hier ligt de toekomst.” Binnen een blockchain kan er zonder tussenpersonen transacties worden gemaakt. De data van deze transacties is altijd terug te lokaliseren waardoor er transparantie en traceability ontstaat.

Het S moment

Maar wat de mannen vooral duidelijk wilden maken, is dat het tijd is om wakker te worden. “Als de wekker gaat, wat doe je dan? Ga je snoozen of stap je uit bed?” Dit is het ’S-Moment’ waar jij de keuze hebt. Volgens Van Rooijen is Picnic hét voorbeeld dat je moet opstaan. “Heel veel supermarkten denken dat ze zelf met het idee kwamen van een online supermarkt, maar dat was gewoon een IT logistieke dienstverlener. Zijn bedrijf brengt nu de goedkoopste boodschappen van de supermarkt bij je thuis. Als ik UPS, TNT of DHL ben, zou ik daar stik nerveus van worden. Er komt iemand van buiten de industrie en die pakt jouw sector met beide handen stevig beet.” Bouman vervolgt: “Dat is het S-moment. De wekker gaat en hij had een keuze. Ga je snoozen of sta je op? Hij koos voor de tweede optie en heeft die markt op een nieuwe manier ontdekt, terwijl anderen die snooze-knop hebben ingedrukt met de gedachte dat het niet zo ver zal komen. Dat S-moment heb je zelf in de hand.”

Auteur:  Aranka van Zanten

Meer informatie over Midpoint Brabant Smart Logistics:

Bekijk het complete instantieprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon