Flowserve Hulst ziet piek in werkzaamheden onder strikte coronamaatregelen

  • Maintenance

Hulst, waar sinds 2018 een Quick Response Center (QRC) van Flowserve is gevestigd, is vooralsnog één van de regio’s met relatief weinig coronabesmettingen. Medewerkers van het Flowserve QRC in deze plaats zagen het werk tijdens de coronaperiode zelfs toenemen.

Flowserve Hulst ziet piek in werkzaamheden onder strikte coronamaatregelen

Behalve op de relatief nieuwe locatie in Hulst, is in Nederland ook in Etten-Leur een Pomp QRC van Flowserve gevestigd. In Etten-Leur is het Pomp QRC onderdeel van een complete Flowserve Campus waarmee het Pomp QRC in Hulst eveneens nauwe samenwerkingsverbanden heeft. 

Vanuit het QRC in Hulst voeren de medewerkers reparaties uit aan met name industriële pompen. Het QRC in Etten-Leur bedient daarentegen hoofdzakelijk de markt voor engineered pompen.

Op zijn kop

In 2018 fuseerden de toenmalige Flowserve QRC’s in Antwerpen en Terneuzen en streken de medewerkers neer in Hulst. Dirk Bressers: “Dat was logistiek gezien de meest logische keuze, ook met het oog op behoud van personeel.”

In Hulst bevindt zich inmiddels een One Stop Shop voor service, reparaties en upgrades.

In Hulst bevindt zich inmiddels een One Stop Shop voor service, reparaties en upgrades van pompen. De klant kan in Hulst terecht voor werkzaamheden aan zowel Flowserve pompen als aan pompen van ieder ander pompmerk.
Na het opstarten in 2019 moest 2020 hét jaar gaan worden. In januari gingen de 75 medewerkers dan ook met een flinke dosis energie aan de slag. “Iedereen had er enorm veel zin in. Dan wordt het februari en komt het coronavirus steeds dichterbij. Op zo’n moment staat alles op zijn kop. Het heeft direct invloed op je bedrijfsvoering.”

Hal Flowserve Hulst

Als manager van de locatie in Hulst nam Bressers uiteraard meteen maatregelen. “De work flow die normaal gesproken zo vanzelfsprekend is, verandert volledig. Als bedrijf én als manager neem je op zo’n moment de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van je personeel en voor de bedrijfsvoering.”

Nederland en België

“In het begin zijn de omstandigheden natuurlijk nieuw en speelt er ook een stukje onwetendheid. Daarbij bestaat het Flowserve personeelsbestand te Hulst uit zowel Nederlandse als Vlaamse medewerkers die op hun beurt worden geconfronteerd met verschillen in de vanuit de overheid gestelde maatregelen”, zo legt Bressers uit. Voor Bressers zelf betekende het bijvoorbeeld dat hij niet langer vanuit zijn woonplaats Roosendaal via België naar Hulst kon rijden, na het sluiten van de grens.

Strikt beleid

Flowserve is onderdeel van een groot Amerikaans concern en Bressers merkt op dat het beleid vanuit het hoofdkantoor nog iets strikter is dan het pakket aan maatregelen dat vanuit de Nederlandse overheid wordt aangereikt. Zo dient iedereen binnen de vestiging een mondkapje te dragen als hij of zij de eigen werkplek verlaat. “Daar zijn we direct in meegegaan. We willen de risico’s tot het minimum beperken, eventuele zorgen bij het personeel wegnemen en iedereen gemotiveerd houden.” Dat kan een uitdaging zijn, wanneer je niet zomaar iedereen bij elkaar kunt roepen. Daar waar de 75 medewerkers uit zijn team normaal gesproken in de kantine samenkomen, ontmoeten ze elkaar nu echter op 2 meter afstand van elkaar in de werkplaats. De ruime opzet van de vestiging in Hulst, met een oppervlakte van 4.000 vierkante meter, blijkt op deze momenten extra waardevol te zijn.

Tot aan het hoofdkantoor in Amerika blijft Bressers zich verantwoorden. “We blijven anticiperen: wat doen we als iemand ziek wordt? Gelukkig is er vooralsnog niet één ziekmelding gekomen, het coronavirus heeft ons in die zin nog niet geraakt.”

Veel meer werk

Ondertussen ging het werk in Hulst onverminderd door. Sterker nog, al snel was een piek te zien in het aantal boekingen. In de eerste helft van 2020 werd 25% meer omzet behaald ten opzichte van het jaar ervoor. Reparaties voor de grootste contractklanten gingen onverminderd door. Een verklaring heeft Bressers niet per se, maar hij vermoedt dat klanten het moment hebben aangepakt om onderhoud uit te voeren.

Omdat de vestiging in Hulst als quick response center is ingericht, kunnen binnen korte tijd reparaties worden uitgevoerd aan equipment waar fabrieken afhankelijk van zijn. 

Omdat de vestiging in Hulst als Quick Response Center is ingericht, kunnen binnen korte tijd reparaties worden uitgevoerd aan equipment waar fabrieken afhankelijk van zijn. “Normaal gesproken voeren we zo’n honderd reparaties per maand uit. Momenteel zijn dat er zo’n 120. We doen er dus echt alles aan om onze klanten bij te staan in deze moeilijke tijden.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over FLOWSERVE B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!