Geen onderdeel te zwaar of te hoog voor ALE Heavylift
- 13 aug., 2018
- Logistiek & Vervoer
ALE werkt wereldwijd mee aan projecten waarbij onderdelen met abnormaal zware gewichten of een enorme omvang verplaatst en op de juiste plek geïnstalleerd moeten worden.
De R&D afdeling in Breda ontwikkelt equipment voor alle wereldwijde vestigingen van het bedrijf om de meest uiteenlopende projecten in de civiele bouw, mijnbouw, offshore-industrie, energiesector, havens en scheepswerven te kunnen uitvoeren.
‘Hoe vroeger wij bij een project worden betrokken, des te beter kunnen wij onze klanten helpen om een tailormade oplossing te bedenken voor hen’, vertelt Ronald Hoefmans, Group Technical Director bij ALE.
Mega Jack-systeem
Een bijzonder project waar ALE aan meegewerkt heeft is de Swan River Bridge in het Australische Perth. Hoefmans ‘Hierbij moesten wij in de beperkte ruimte op de brugpijlers twee tijdelijke 50mtr hoge torens bouwen om de bogen van de brug te installeren. Er was geen ruimte voor hulpkranen om de torens op te richten en daarom hebben we een unieke oplossing ontwikkeld met het Mega Jack-systeem, een systeem wat de 50mtr hoge torens in de beperkte ruimte zelf op kon richten en vervolgens de brugonderdelen ter plaatse overeind kon trekken’
AL.SK350 kraan
Een ander indrukwekkend project is het module integratieproject op een drijvend olie productieschip van Total in Nigeria. Daar zijn met behulp van de AL.SK350 kraan zes lokaal gebouwde proces modules tot 3.000 ton gewicht op hun plek getild en gemonteerd. ‘Dat was een uitzonderlijke prestatie, omdat er geen enkele mobiele kraan in de wereld is die deze werkzaamheden uit kon voeren. Daarbij maakten we gebruik van de kraan met 125 meter hoofdmast en daarop nog 38 meter jib gebouwd, waardoor we de modules extra hoog en ver konden wegzetten.’ Deze kraan heeft 3400t hijscapaciteit met jib en 5000t hijscapaciteit als deze enkel met hoofdmast uitgerust wordt.
Transporteerbaar
Hoefmans is eveneens trots op de Route-Survey Tool dat de R&D afdeling van ALE heeft ontwikkeld. Hoefmans: ‘De kranen en andere equipment van ALE zijn transporteerbaar in containers en kunnen dus ook voor andere klussen worden ingezet. Deze zijn dus gemakkelijk wereldwijd te transporteren.
Dit geldt echter niet voor de lasten die ALE voor hun klanten transporteert. Met het Route-Survey Tool systeem kunnen we exact in kaart brengen welke obstakels we tegenkomen bij het transport van extreem grote lasten over de weg. Bij obstakels moet met denken aan hoogte en breedte beperkingen van viaducten, hellingen van de weg en hoogtes van hoogspanningskabels. Op die manier kunnen we daar van tevoren al op inspelen.
De tool kan op elke auto geplaatst worden en de route kan met normale rijsnelheid volledig in kaart gebracht worden waar voorheen op relatief onveilige manier alles handmatig ingemeten moest worden op de weg. Deze tool kwam onder meer goed van pas bij een project in Chili, waar we met een combinatie van 500 ton, hangend in een Girder-Frame, zo’n 250 kilometer landinwaarts moeten reizen om uiteindelijk op de plek van bestemming te komen. ALE heeft met dit systeem de safety award gewonnen bij de ESTA Awards of Excellence uitreiking eerder dit jaar in Parijs.
Een compleet overzicht van de projecten is te zien op de website van het bedrijf: www.ale-heavylift.com.
Meer informatie over ALE HEAVYLIFT B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel