Gloednieuw fenomeen rondom startups op Koning Willem I College

  • Onderwijs & Training
  • Bron: Koning Willem I College

Stage lopen bij je eigen bedrijf? Tot voor kort was dat volstrekt ondenkbaar binnen het mbo. Op het Bossche Koning Willem I College heeft een drietal studenten met hun eigen startup onder de naam YHEP! Media het voortouw genomen.

Gloednieuw fenomeen rondom startups op Koning Willem I College

De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs (SBB) verleende onlangs een speciale accreditatie, waardoor het pad voor studerende ondernemers is geplaveid.

Stage lopen bij je eigen bedrijf

Daan van Oploo (20), Jeffrey Goossens (20) en Jeroen Willemse (24) volgen de opleiding tot mediavormgever en doen dit jaar eindexamen aan de Academie voor Media, Art & Performance (MAP). Na een half jaar in het coachingstraject TopOndernemers, onder de noemer van Excellentie StartUps, werden ze de eerste geaccrediteerde startup in Nederland waarin de eigenaren zelf stage gaan lopen.

Primeur

Begin september hadden de drie studenten zich voor een intakegesprek gemeld bij leraar/businesscoach Bart Hermsen en oprichter van Excellentie StartUps. “Tijdens de intake zijn onder andere bepaalde verwachtingen rondom het coachingstraject de revue gepasseerd. Denk aan het hebben van een ijzersterke motivatie, onderbouwd met glasheldere doelstellingen. Inmiddels is duidelijk dat deze studerende ondernemers de komende maanden stage gaan lopen in hun eigen bedrijf. Een regelrechte primeur binnen het mbo!”

Praktijkbegeleiders

Los van het coachingstraject gelden enkele formele eisen. Allereerst dienen de inhoudelijke aspecten nauw aan te sluiten op de opleiding. Daarnaast moet iedere vierdejaars student formeel veertien aaneengesloten weken op fulltime-basis stage lopen, wat neerkomt op een totaal van 560 uur. Met het oog op de bewaking van de stagedoelstellingen zullen Marcel Voets (iVoets) en Don Blaauw (studio NoMoMo) als praktijkbegeleiders fungeren.

Sleutels

De drie studenten hebben de afgelopen periode behoorlijk wat energie gestoken in het treffen van de noodzakelijke voorbereidingen. Oriëntatie op mogelijke opdrachtgevers en het bepalen van een marketingstrategie waren daarbij essentiële onderdelen. “Uiteraard was het óók zaak een pakkende naam aan onze startup te verbinden. Eerlijk gezegd zijn we daar wel even zoet mee geweest. YHEP! Media klinkt in ieder geval lekker vlot en positief!

Meerdere markten

“Als startend team zijn we van meerdere markten thuis. We vullen elkaar aan, dat is waarschijnlijk onze grootste kracht”, onderstreept Van Oploo. Zo is hij zelf veelal gefocust op interactieve projecten, met als onderliggende specialisatie game design. Bovendien is hij thuis op het gebied van audio. Willemse en Goossens daarentegen zijn hoofdzakelijk gericht op animatie, film en een combinatie van beiden.

Opdrachten

Ondanks het prille bestaan van YHEP! Media zijn al diverse aansprekende opdrachten binnengehaald, waaronder een vette videoclip van de Bredase rapper Steev die binnenkort uitkomt met zijn nummer Elements. En last but not least: het drietal is bezig met het maken van een documentaire over de voornaamste werkzaamheden, met als achterliggend doel anderen te inspireren en te motiveren. Van Oploo tot slot: “Waar het uiteindelijk bij ons omgaat, is dat we telkens een verhaal willen vertellen middels beeld en geluid. Al met al kunnen we zeggen dat we hoopvol zijn gestart. De helft van alle inkomsten keren we onderling uit, de andere helft verdwijnt in onze investingspot.”

Meer informatie over Koning Willem I College:

Bekijk het complete profiel

Las-Pers Las-Pers, voor al uw roosters

Las-Pers produceert roosters in staal, roestvaststaal, aluminium en kunststof