Hans de Boer ontvouwt strategie VNO-NCW aan leden
- 2 dec., 2014
- Regionale ontwikkeling
- Bron: VNO-NCW Midden
Twee sprekers stonden op het programma na de algemene ledenvergadering van VNO-NCW Midden op jongstleden 25 november 2014.
Het woord was eerst aan gastheer generaal-majoor Marc van Uhm van Defensie, co-voorzitter van het Regionaal Platform Defensie-Bedrijfsleven Midden.
Rode draad in zijn verhaal was: ‘slimmer samenwerken’. Tussen departementen, tussen regio’s en met het bedrijfsleven. In het voorjaar organiseerde het platform een bijeenkomst voor leden van VNO-NCW Midden over ‘zakendoen met Defensie’. Van Uhm noemde enkele voorbeelden: Defensie als ‘testbed’: op verzoek van een bedrijf test Defensie een chip op kentekenplaat. Defensie als inkoper: bijvoorbeeld inhuur van grondverzetmachines bij voorbereiding buitenlandse missies (als het ter plekke niet lukt). Defensie als opleider en werkgever: samen met TLN is het slim inzetten van personeel in onderzoek, bijvoorbeeld door een flexibele schil van werknemers te maken, die over en weer inzetbaar zijn. Een volgende bijeenkomst is in voorbereiding, dit keer over personeel als kapitaal.
Inleiding Hans de Boer
Hoofdgast drs. Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW, schetste in zijn presentatie kenmerken van het werkgebied van VNO-NCW Midden: A1/A12 als belangrijke verkeersassen, vier grote universiteiten, waaronder de WUR met wereldfaam, degelijke mentaliteit van de inwoners, ook in de financiering van de bedrijven. Midden boekt goede resultaten in de infralobby, de lobby voor de A1/A30 en verbreding van knooppunt Hoevelaken neemt hij mee in zijn lobby bij minister Schultz.
Strategie
Het is de persoonlijke overtuiging van de voorzitter dat een verantwoorde economische ontwikkeling zorgdraagt voor een evenwichtige samenleving. Een gezonde economie is geen doel op zich, maar een middel om tot een vitale samenleving te komen. VNO-NCW zorgt ervoor dat ondernemers kunnen ondernemen en daarmee bijdragen aan een gezonde economie. De ambitie is om van Nederland het meest welvarende gebied ter wereld te maken. Dat is geen grootspraak, we hebben een goede ligging, goede infra en uitstekende ondernemerscultuur (Nederland is koploper in studenten die na een HBO-opleiding een onderneming starten).
De Boer hecht grote waarde aan profilering van Nederland in het buitenland. ‘Bekend zijn is van belang’. Een goed voorbeeld is de rol van Guus Hiddink, die Nederland in de picture bracht bij Zuid-Korea. ‘Wij hebben 15.000 banen te danken aan Hiddink’. Ook onze koning en koningin zijn belangrijk voor Nederland. Zij zijn voorpaginanieuws in het buitenland. Dat helpt bij het zakendoen.
De Boer pleit voor de collectivering van de samenleving: minder collectieve lasten en meer eigen verantwoordelijkheid. Stop bijvoorbeeld met de verplichte pensioenafdrachten en stimuleer starters en zzp’ers. 'Zij zijn de kraamkamer van het ondernemerschap’.
Aansprekende projecten
De economie moet worden gestimuleerd met een aantal aansprekende projecten. De Boer noemt het Rotterdamse initiatief om de Wereldexpo van 2025, over duurzaam wonen en werken in een delta, naar Nederland te halen. Dit project is een katalysator voor heel werk en geeft een enorme impuls aan sectoren. De voorzitter refereert aan het ‘Hiddink-effect’: we kunnen aan het buitenland laten zien waar we goed in zijn. Andere voorbeelden zijn het uitbouwen van de regio Eindhoven tot 'Brainport 2.0' en het creëren van 'spannende' binnensteden, om intercontinentale toeristen te verleiden om langer in Nederland te blijven.
De Boer daagt de regio Midden uit om ook met projectvoorstellen te komen. Goede projecten neemt hij mee in zijn plannen en lobby.
Meer informatie over VNO-NCW Midden:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!