HAS Consumerlab officieel gestart: proeftuin voor ondernemers

  • Onderwijs & Training
  • Bron: HAS Hogeschool

Het HAS Consumerlab heeft de afgelopen maanden al flink proefgedraaid, maar deze maand gaat het Consumerlab officieel van start. Het HAS Consumerlab is een initiatief van het lectoraat AgroFoodMarketing aangevoerd door lector Harry van Delft.

HAS Consumerlab officieel gestart: proeftuin voor ondernemers

Het is een proeftuin waar ondernemers interactie aangaan met consumenten: een praktische leeromgeving voor hbo-studenten én ondernemers met faciliteiten voor consumentenonderzoek en co-creatie. Kartrekker is HAS-docente Annelies van Zuidam.

Helpen betere beslissingen te nemen

Het HAS Consumerlab wil agrofoodondernemers helpen betere beslissingen te nemen door ze de mogelijkheid te bieden consumentenonderzoek in hun innovatieproces in te bouwen. “Het Consumerlab heeft als doel met consumentenonderzoek meningen, ideeën en gedragingen van consumenten te achterhalen en zo te komen tot heldere inzichten”, legt Annelies van Zuidam uit. “Waardencreatie vraagt om een klantgerichte houding: een beter begrip van klanten leidt tot succesvollere bedrijven.”

Consumentenonderzoek voor agro, food en leefomgeving

Op dit moment draaien er alleen projecten die gelinkt zijn aan het domein food. Dit is toeval, want het HAS Consumerlab richt zich op de hele sector agro, food en leefomgeving. Annelies: “Het Consumerlab wil voor klanten werken die nog geen ervaring hebben met consumentenonderzoek en wil dergelijk onderzoek daarmee toegankelijk maken voor een brede doelgroep en hen bewust maken van de meerwaarde ervan.” De projecten van het Consumerlab zijn vrij kleinschalig en hebben een korte looptijd. Het lab wil zich specialiseren op in-home-onderzoek: dus onderzoek bij consumenten thuis. Dat is immers de plek waar de meeste beslissingen worden genomen. Daarnaast is smaak een belangrijke focus.

Rol van het onderwijs

Docenten van HAS Hogeschool en medewerkers van ZLTO gaan de projecten uitvoeren. Zij zijn betrokken op basis van hun expertise. En op die manier stroomt de opgedane kennis meteen terug het onderwijs én het werkveld in. Studenten van HAS Hogeschool zijn bij het onderzoek betrokken in de rol van studentonderzoeker. “In 2016 wil het lab 30 projecten opstarten”, stelt Annelies. “Dit moet doorgroeien tot 90 projecten per jaar in 2020. We hopen over een jaar ook een fysieke ruimte te hebben, waar iedereen ons kan vinden, waar we focusgroepen kunnen afnemen, geïnspireerd worden en waar student-onderzoekers in tussenuren kunnen werken. Het belangrijkste is dat er over een jaar een enthousiast team van docenten en studenten is. Een team dat de agrofoodsector wil helpen om nóg betere beslissingen te nemen.”

Samenwerkingspartners van het HAS Consumerlab

Het Consumerlab maakt voor onderzoek gebruik van bestaande faciliteiten op HAS Hogeschool, de GrowCampus, bij overbuurman Van Heinde (toekomstige Emté) of bij de klant. Ook werkt het Consumerlab intensief samen met onder meer de BOM, Agrifood Capital, Ondernemerslift+, de Kamer van Koophandel, ZLTO, Food Valley, het Smaakcentrum, de Wageningen University en het Co-creationlab in Venlo.

Meer informatie over ZLTO:

Bekijk het complete instantieprofiel

Meer informatie over HAS Hogeschool:

Bekijk het complete profiel

Jures Techniek Professionele reiniging voor de voedingsmiddelen industrie?

Jures Techniek heeft meer dan 20 jaar ervaring in de branche