HAS en ZLTO introduceren minor 'Ondernemerschap in het familiebedrijf'
- 22 jun., 2015
- Onderwijs & Training
- Bron: Has Hogeschool
In september starten de HAS en ZLTO met een pilot 'Ondernemerschap in het familiebedrijf': een nieuwe minor voor vierdejaars HAS-studenten die zich willen voorbereiden op het zelfstandig ondernemerschap van de toekomst.
Het programma richt zich op de vertaling van innovatieve ontwikkelingen naar een strategisch bedrijfsplan en een persoonlijk ontwikkelplan.
Pilot met 15 studenten
Koos Dekker, docent Bedrijfskunde en agribusiness aan de HAS en één van de initiatiefnemers: "Deze minor is speciaal bedoeld voor vierdejaars studenten aan de HAS die na hun studie aan de slag willen in een (agrarisch) familiebedrijf. We starten komend studiejaar als pilot met 15 studenten die Bedrijfskunde en agribusiness of Dier- en veehouderij volgen. Het is de bedoeling dat het programma, na een jaar van proefdraaien en aanscherpen wordt toegevoegd als vast onderdeel van het HAS-curriculum."
Deskundige begeleiding
De minor is ontwikkeld in nauwe samenwerking met ZLTO en mede mogelijk gemaakt door Ondernemerslift+ . Antoon Sanders, ondernemerscoach ZLTO: "Ook bij de uitvoering zullen de jongerencoaches van ZLTO een belangrijke rol vervullen. Niet alleen vanwege onze kennis van de ondernemerspraktijk, maar ook vanwege onze ervaring met het begeleiden van jonge ondernemers. We zien de minor dan ook als een mooie toevoeging aan Jong ZLTO, het jongerenprogramma van ZLTO waarin onderwijs een belangrijke pijler is."
Strategie én persoonlijke ontwikkeling
De minor biedt studenten een stevige voorbereiding op zelfstandig ondernemerschap en management van een bedrijf dat economisch en maatschappelijk rendeert. Om deel te kunnen nemen, is daadwerkelijk zicht op bedrijfsovername of -deelname niet nodig. Wel moeten deelnemers zelf zorgen voor inbreng van een bedrijf dat kan dienen als casus.
Plannen maken
"Ze gaan namelijk een strategisch plan ontwikkelen voor dat bedrijf”, legt Koos uit. “Daarbij komen vragen aan de orde als: hoe ziet de markt eruit, waar liggen ontwikkelkansen, welke omgevingsfactoren spelen een rol, wat wil je bereiken en hoe realiseer je dat, zowel organisatorisch, financieel als sociaal?" Een tweede pijler in de minor is de eigen ontwikkeling. In antwoord op de vraag 'wat heb je nodig om straks succesvol te zijn als zelfstandig ondernemer?', ontwikkelt elke student een eigen persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Dichtbij praktijk
"We kiezen er bewust voor om de studenten te laten werken met bestaande bedrijven en werkelijke vakontwikkelingen”, vult Antoon aan. “Zo kunnen ze hun ondernemerscompetenties oefenen, toetsen en ontwikkelen zo dicht mogelijk bij de echte praktijk. Voor hun bedrijf leveren ze bovendien een praktisch toekomstplan dat werkelijk kan worden toegepast. Zo snijdt het mes aan twee kanten."
Studiereis
Het studieprogramma van de minor beslaat in totaal 20 aaneengesloten weken, gebaseerd op fulltime onderwijs. Onderdeel is eveneens een gezamenlijke studiereis naar het buitenland. Tijdens deze reis bezoeken de studenten enkele voorbeeldbedrijven om te bestuderen welke strategieën daar worden toegepast, in antwoord op de trends en bewegingen in het betreffende land. Het is de bedoeling dat deze reis door de studenten zelf wordt voorbereid, opdat deze goed aansluit op de kansen die ze zelf zien voor hun eigen bedrijven.
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel