HBD en KvK Brabant brengen nieuw Handboek Centrummanagement uit
- 11 jun., 2010
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Kamer van Koophandel
De KvK Brabant en Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) hebben een geactualiseerd Handboek Centrummanagement uitgebracht.
De uitgave is de opvolger van het in 2001 opgestelde handboek binnenstadsmanagement en gratis aan te vragen of te downloaden via de websites van het HBD en KvK Brabant.
Aanleiding voor de nieuwe uitgave zijn de fors toegenomen aandacht voor centrummanagement en de vele nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Niet alleen de veranderingen aan zowel de vraag- als de aanbodzijde hebben de noodzaak om centrumgebieden te versterken vergroot, maar ook de nieuwe inzichten in vormen van structurele financiering, zoals de reclameheffing en de experimentenwet BI-zone (BIZ-regeling).
Het hoe en wat van centrummanagement
Het handboek 2010, opgesteld door adviesbureau BRO, is een vraagbaak voor vragen over het hoe en wat van centrummanagement. Het geeft informatie over onderwerpen waar men tegenaan loopt als er met centrummanagement wordt gestart. Zoals inzicht in de mogelijke organisatie- en financieringsvormen en projecten van centrummanagement.
Veel informatie is geput uit de ervaringen van anderen. Het geeft praktische handreikingen maar heeft niet de intentie hét gouden organisatie- en financieringsmodel en dé aanpak voor de opstart van centrummanagement te presenteren. Er is namelijk geen blauwdruk voor centrummanagement; ieder centrumgebied vraagt om een eigen aanpak omdat elk gebied anders is. Dit vraagt om maatwerk. Wel bevat dit handboek veel informatie over succesvolle en actuele referentieprojecten, zodat hieruit optimaal lering kan worden getrokken.
Checklist Parkeren
De uitgave past binnen het vierjarige programma Centrummanagement van de KvK Brabant waarin wordt samengewerkt met MKB Brabant, het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en het Platform Binnenstadsmanagement. De KvK ondersteunt partijen die met centrummanagement aan de slag willen, door het bieden van specialistische ondersteuning, een financiële tegemoetkoming (stimuleringsregeling) en het beschikbaar stellen van kennis en ervaring. Zo is onlangs ook de Checklist Parkeren uitgebracht over de aanpak van parkeerproblemen in centrumgebieden. De checklist, opgesteld door bureau Droogh Trommelen en Partners, biedt lokale centrummanagementorganisaties en ondernemersverenigingen goede handvatten om op betere wijze gesprekken en onderhandelingen te voeren met gemeenten over het oplossen van parkeerproblemen.