Hoogbouwtrucks manoeuvreren nog slimmer door magazijn Brouwers Transport na update
- 14 feb., 2019
- Logistiek & Vervoer
De afgelopen jaren zag directeur Toine Brouwers van Brouwers Transport de vraag naar warehousing toenemen. “Nu nemen we voor een dertigtal klanten het logistieke proces uit handen.” Het zijn voornamelijk droge verpakkingsgoederen die door het bedrijf worden opgeslagen.
Foto: directeur Toine Brouwes van Brouwers Transport
Dat varieert van verpakte levensmiddelen, recyclebaar bestek, speelgoed, papierwaren tot zakelijke elektronica. Met de start van het bedrijf in 1989 lag de focus oorspronkelijk op transport. “Steeds meer richten we ons nu op het uit handen nemen van de logistiek van bedrijven wiens goederen uit Azië, Pakistan, Oost-Europa en Nederland komen. Deze goederen komen in ons warehouse terecht van waaruit de producten door heel Europa worden verzonden. Een gedeelte van de goederen wordt naar distributiecentra gereden bv in de retail. In het zelf vervoeren, buiten de goederen uit ons magazijn, transporteren we alle soorten stukgoed en rvs lengtes tot 13 mtr die door het wagenpark van Brouwers worden gedistribueerd.
18.000 vierkante meter
Met een opslag van 14.000 vierkante meter in Den Bosch en nog eens 4.000 vierkante meter in Zaltbommel is er plaats voor een 40.000 palletlocaties aan opslag. Behalve de 35 personeelsleden leunt het bedrijf op collega transporteurs, vaste charters die dagelijks voor Brouwers Transport rijden en door het bedrijf worden aangestuurd. “Ook buiten Nederland werken we nauw samen met collega’s. We kijken altijd welke vracht mee kan met een ander. Dat doen we door systemen aan elkaar te koppelen en de klant ondertussen real time op de hoogte te houden.”
Warehouse Management Systeem
Al sinds 2003 maken de medewerkers van Brouwers gebruik van het Van Boxtel warehouse management systeem (WMS). Door de jaren heen werd dit WMS wel uitgebalanceerd, maar niet eerder kwam er een update. Tot afgelopen jaar. Nu is de koppeling verder uitgebreid, wat betreft verdere mogelijkheden via de mail, een portal en systeemkoppelingen zoals de boardcomputers op de interne hoogbouwtrucks en in de vrachtwagens.
Smallere gangen
“De boardcomputers worden aangestuurd door het WMS”, vertelt Brouwers. “Met het realiseren van de update worden mensen op de werkvloer slimmer aangestuurd, gecombineerd in- en uitrijden, en pickingen via replenishment en pickstraten.” Tevens worden de VAL activiteiten nu meteen in de orders meegenomen.Dat was nodig, want afgelopen zomer verhuisde het Bossche bedrijf van verschillende locaties naar één magazijn aan de Rietveldenkade. In dit magazijn rijden de bestuurders van de hoogbouwtrucks door smallere gangen. De verhuizing moest het uitgelezen moment worden om de update door te voeren. “Verhuizen zouden we toch al en daarom besloten we de investering in de hard en soft ware in één keer mee te nemen.”
Combineren
Een verhuizing in goede banen leiden en leren werken met een nieuw systeem bleek achteraf een uitdaging. De economie die op volle toeren draait, zorgde ervoor dat de stroom aan op te slagen goederen bleef oplopen terwijl op datzelfde moment ook het WMS moest worden doorontwikkeld. “In het begin ervaarden we nog opstartproblemen, nu verloopt alles gelukkig naar wens.”
De trucks, die op inductie rijden, brengen de bestuurders naar wel 14 meter hoogte in het magazijn. Zodra de bestuurder op een regel tikt, wordt hij omhoog getild. Volgens Brouwers weet het systeem slimmer met gecombineerde opdrachten om te gaan. “Aan de ene kant van het magazijn pakt de truck een product uit de stelling waarna direct een andere stelling wordt klaargezet voor de volgende opdracht.”
Auteur: Carline Klijn – van Best
Meer informatie over BROUWERS TRANSPORT :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!