ICT en robotisering beïnvloeden alle organisatielagen
- 3 jul., 2017
- Logistiek & Vervoer
- Bron: RegioinBedrijf Connect
De wereld verandert. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en kennis en goederen worden steeds eenvoudiger gedeeld, wat gevolgen heeft voor onze manier van (samen)werken. Ook in de logistieke keten. Hoe leveren (werk)optimalisaties hier financiële winst op?
Tafeldeelnemers Supply Chain:
- Conny Wens, Strategisch Kwartiermaker bij Centrum voor Mobiliteit & Logistiek & Tafelvoorzitter
- Bram van Bekhoven, Key Account Manager bij Steenkist Rooijmans B.V.
- Frans Moraal, Directeur van RegioinBedrijf
- Louis Pouwels, Business Development Manager bij Luminis Arnhem
- Ron Robijn, Senior Sales Executive van XPO Transport Solutions
- Theo Wijers, Directeur van Nikkelen elektrotechniek BV
- Wouter Schram, Accountmanager bij SuperOffice Benelux B.V.
In de logistieke keten worden handjes steeds schaarser. Robotisering is aan de orde van de dag en ICT speelt een steeds voornamere rol. “Van het Plan van Aanpak tot en met de productie, levering, service en onderhoud vindt een ware evolutie plaats, waarvoor niet alleen nieuwe technieken maar vooral ook gedragsverandering nodig is”, begint Louis Pouwels, Business Development Manager bij softwarebedrijf Luminis Arnhem. “Op dit moment worden veel technologische ontwikkelingen nog met argusogen bekeken, omdat we bang zijn onze banen te verliezen. Of omdat het capaciteiten van ons vraagt, die we (nog) niet in huis hebben. Deels is dit terecht, want robotisering heeft een enorme impact op het aantal arbeidsplaatsen in onze sector. Bulkopdrachten en taken met een repeterend karakter zullen steeds meer door machines worden opgepakt.” Toch blijft er nog genoeg handwerk over, verwacht Conny Wens, Strategisch Kwartiermaker bij het Centrum voor Mobiliteit & Logistiek: “Met name met betrekking tot specifieke werkzaamheden, waarvoor het inschakelen van machines simpelweg te kostenintensief is.”
De juiste mensen op de juiste plek
“Wanneer je de IT-bedrijven van nu en tien jaar geleden vergelijkt, zijn er alleen maar banen bijgekomen”, weet Wouter Schram, Accountmanager bij CRM-leverancier SuperOffice Benelux B.V.. “Juist dóór de automatiseringsslag. Echter moeten mensen zichzelf op dit gebied wel (blijven) ontwikkelen.” Frans Moraal, Directeur van RegioinBedrijf: “Als ondernemer moet je niet alleen je interne processen tegen het licht houden, maar vooral ook anticiperen op ontwikkelingen in de markt. Anders mis je straks de boot. Heb je hiervoor de juiste mensen in huis, en zitten zij wel op de juiste plek?”
Toegevoegde waarde
“De evolutie van de logistieke keten heeft invloed op de gehele organisatie”, meent Pouwels. “Er komt steeds meer behoefte aan hoogopgeleid personeel met kennis van ICT, data-analyse, innovatie en ketenoptimalisatie. Ook binnen onze eigen organisatie, waar medewerkers niet meer sec producten ontwikkelen, maar ook ondernemer moeten zijn én over een groot empathisch vermogen moeten beschikken. Omdat de markt hierom vraagt.” Bram van Bekhoven, Key Account Manager bij technische groothandel Steenkist Rooijmans B.V., erkent dit: “Als bedrijf moet je toegevoegde waarde bieden. Het simpelweg vervoeren van A naar B is al lang niet meer voldoende. (Eind)klanten stellen steeds hogere eisen aan levertijden, maar ook aan aanverwante dienstverlening waarvoor combinaties en krachtenbundeling onontbeerlijk zijn.” Wens: “Ik ken verschillende transportbedrijven die alleen nog mensen onder de veertig aannemen, met een technische achtergrond. Die niet alleen producten leveren, maar ook installeren. En waaraan hoge klantvriendelijkheidseisen worden gesteld.”
Slimme combinaties
“In Gelderland is men onlangs gestart met een proef, waarbij pakketbezorgdiensten en openbaar vervoer slim gecombineerd worden”, vertelt Theo Wijers, Directeur van Nikkelen elektrotechniek BV. “Pakketjes voor het achterland worden op één locatie afgeleverd, waarna mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bewoners van een gehandicapten-zorginstelling de pakketjes met de bus naar het juiste adres brengen. Omdat de bus toch al die kant op gaat. Ook dat is optimalisatie.”
Vijfde modaliteit
Ron Robijn, Senior Sales Executive van logistieke dienstverlener XPO Transport Solutions ziet tevens mogelijkheden voor 3D printing: “De productie van machines en materialen komt langzaam vanuit het Midden-Oosten terug naar ons continent. We worden weer een maakindustrie, doordat – met minder mensen – steeds duurzamer geproduceerd kan worden. Waarbij steeds kortere doorlooptijden mogelijk zijn. Zeker wanneer – bijvoorbeeld met 3D-printing, dichtbij de vraag kan worden geproduceerd. Dat wordt de vijfde modaliteit, wat grote gevolgen heeft voor ons magazijnbeheer.” Wijers: “In de toekomst zal het magazijn grotendeels verdwijnen. Het op voorraad houden van de meest gebruikte service- en onderhoudsartikelen is voldoende om de markt snel en doeltreffend van dienst te zijn. Voor alle overige artikelen kunnen afspraken met leveranciers worden gemaakt, waardoor ruimte én geld kan worden bespaard.” Van Bekhoven: “Door het gebruik van RFID-tags op onze productverpakkingen kunnen wij al precies zien wat de hardlopende C-parts zijn en hoeveel voorraad monteurs nog in hun bus hebben, waarop wij kunnen anticiperen.” Wijers: “In de elektrotechniek speelt een soortgelijk fenomeen. Gebouwen en installaties worden steeds intelligenter, waardoor wij perfect inzicht hebben in de status van onze installaties. Waar we onderhoud en beheer op kunnen aanpassen en waarmee we storingen een stap voor blijven.”
Conclusie
Dat (werk)optimalisaties financiële winst opleveren, is voor alle partijen aan deze tafel duidelijk. De ‘hoe’ is afhankelijk van ieders plek in de keten, echter geldt voor alle partijen dat de juiste mensen op de juiste plek moeten komen, over de juiste tools moeten beschikken en dat toegevoegde waarde het verschil maakt. Dat begint al voorin de keten en gaat door tot en met service, onderhoud en beheer.
Auteur: Lieke van Zuilekom
Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Meer informatie over Centrum voor Mobiliteit en Logistiek:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!