In Het Techniek Atelier bereiden studenten zich samen voor op toekomst

  • Onderwijs & Training

Het Techniek Atelier (HTA) bestaat vier jaar. Het is dé plek binnen het KW1C waar studenten samen in interdisciplinair verband werken aan levensechte opdrachten vanuit het bedrijfsleven.

In Het Techniek Atelier bereiden studenten zich samen voor op toekomst

Een mooi moment alle betrokken bedrijven op de locatie aan de Onderwijsboulevard uit te nodigen voor zowel een gezamenlijke terugblik als een (voorzichtige) blik op de toekomst. De bijeenkomst, die in samenwerking met het projectbureau Bedrijven & Relaties van het college plaatsvond, bood voldoende ruimte aan beide gezichtspunten.

De wereld om ons heen verandert razendsnel, iets dat ook geldt voor de arbeidsmarkt. Er ontstaan nieuwe technologieën, werkwijzen én beroepen, waarbij disciplines -anders dan voorheen- met elkaar worden verbonden. Aan de andere kant verdwijnen bepaalde beroepen. De maatschappij wordt steeds diverser en complexer. Dat vergt een andere voorbereiding van het onderwijs. "Door studenten van verschillende opleidingen met elkaar te laten samenwerken, met reële vraagstukken en uitdagingen als vertrekpunt, bereiken we aansluiting op de dagelijkse praktijk", sprak Cor van Gerven, lid van het College van Bestuur, de aanwezigen toe tijdens zijn openingsspeech.

Aantrekkelijke onderwijsomgeving

Van Gerven verwees naar het KW1C-Meerjarenplan 2018-2021 waarin de 'Triple-A' centraal staat: Ambitie, Aandacht en Ambiance. "Het Techniek Atelier past perfect in het plaatje van de noodzakelijke investeringen in een aantrekkelijke onderwijsomgeving. Het eerste jaar was eerlijk gezegd voor verbetering vatbaar. De samenwerking tussen de studenten verliep nog niet naar wens en het bedrijfsleven was nog op zoek naar de kracht van het concept", memoreerde Van Gerven. "Moet je nu eens zien! Inmiddels hebben zo'n 35 bedrijven interesse getoond, wat heeft geresulteerd in ruim tachtig praktijkopdrachten. Tevens vormt de huidige ruimte van Het Techniek Atelier een prachtige 'thuisbasis', die een eigen identiteit uitademt. Opmerkelijk is dat landelijk de interesse voor techniek onder de studenten achterblijft bij de verwachtingen, maar niet hier! Dat maakt me trots."

Interdisciplinair team  

Momenteel hebben zich binnen HTA vijf afdelingen genesteld: Bouw-Infra, Architectuur & Meubeldesign (BAM), ICT-Academy, Mobiliteit & Logistiek, Middelbare Techniek School (MTS) en International Business Studies (IBS). In elk interdisciplinair team bevindt zich in principe (minstens) één vertegenwoordiger van deze afdelingen. Ieder teamlid zet zich gedurende twee dagen per week in voor een gemeenschappelijk project, en dat voor een periode van tien weken. De studenten waar het om gaat zitten bijna allemaal in het leerjaar voorafgaand aan hun eindexamen.

Horizon

"Ze leren er ontzettend veel van", benadrukte HTA-projectleider Tjerk Pennings die voor iedereen een powerpointpresentatie in petto had. "Naast dat de zogeheten 21e eeuwse vaardigheden worden gestimuleerd, werken we aan de hand van het ICE-model aan integrale oplossingen. Diverse talenten worden dus aangesproken, wat ieders horizon verbreedt. Ook ontstaan automatisch kruisbestuivingen tussen de afdelingen. De feedback van de bedrijven heeft eveneens een positieve invloed op de ontwikkeling van dit onderwijsconcept. De inbreng van het KITT (KW1C Innovation Technology of Tomorrow) vormt een andere stimulus."

Katalysator

De input van de studenten heeft al geleid tot meerdere opzienbarende praktijkresultaten. "Ze hebben ons geholpen met het inrichten van een testcentrum", vertelde Perry Verberne, directeur van Van Beek Schroeftransport uit Drunen. "In een van onze productiehallen was een loze opslagruimte met een oppervlakte van 40m2. Een interdisciplinair team van studenten heeft het idee geopperd de ruimte beter te benutten. Met aan de ene zijde onder meer een spoelbak, en aan de andere zijde een vergadergedeelte. De studenten hebben hun plannen vervolgens tot in detail uitgewerkt. Ze fungeerden als een soort katalysator. In uitvoerende zin hoefden wij later alles alleen nog in te kleuren."  

Mobiele balie

Ook Tausch Brand Sensations uit Schijndel heeft al profijt gehad van de inzet van studenten. Directeur Maarten van der Vaart daarover: "Toegespitst op het DNA van onze opdrachtgevers ontwerpen, ontwikkelen en bouwen we commerciële ruimtes. Bijvoorbeeld stands die je onder andere tegenkomt op beurzen. In de opdracht voor de studenten hadden we kenbaar gemaakt dat we op zoek waren naar een mobiele balie. Eentje die makkelijk te vervoeren is, snel en probleemloos in elkaar te zetten is, ‘hufterproof’ is en ook nog eens goed oogt. De missie is geslaagd, al moet ik eraan toevoegen dat we nog even wachten met de implementatie", aldus Van der Vaart.

Stellingen

In het laatste deel van de bijeenkomst kwam de toekomst ter sprake. Twee groepjes onder leiding van de HTA-coaches Bert Verhoeven en Richard van Zuydam bogen zich over enkele stellingen. Dat leverde heldere inzichten op. Een daarvan is dat vaardigheden en competenties door de oprukkende automatisering beslist niet minder belangrijk worden. De toenemende waarde van soft skills mag daarbij niet worden onderschat. Het onderwijs hoeft niet achter te lopen bij het bedrijfsleven, op voorwaarde dat er een wisselwerking plaatsvindt. Omwille van de continuïteit doen bedrijven er goed aan om te blíjven investeren in goed onderwijs.
Tot besluit onthulde Pennings een projectiescherm, met daarop informatie over de betrokken bedrijven, aangevuld door de opdrachten en resultaten.

Tekst: Chris Korsten

Meer informatie over Koning Willem I College:

Bekijk het complete profiel

Jonkman Opleidingen Jonkman opleidingen

Úw partner in logistieke- en veiligheidsopleidingen!