Innovatie staat of valt met samenwerking tussen mensen
- 10 dec., 2015
- Arbeidsmarkt
Tijdens RegioinBedrijf Connect werd er aan de thematafel Arbeidsmarkt druk gediscussieerd over de samenwerking tussen bedrijfsleven en het onderwijs. Over één ding was iedereen het al snel eens: de mensen moeten het doen.
Innovatie door samenwerking onderwijs en bedrijfsleven
Kennisinstellingen als Fontys Hogeschool, Koning Willem I College en ROC West-Brabant praatten aan de thematafel arbeidsmarkt onder leiding van Frank van der Chijs van United Brains met organisaties die veel met het onderwijs te maken hebben zoals Bouwschool Breda, KPC Groep, TGLE Foundation en Olympia Uitzendbureau (vestiging Veldhoven). Het gespreksthema was: hoe kan onderwijs innoveren door samenwerking met bedrijfsleven en vice versa? Een impressie van het besprokene.
Omgaan met (onderwijs)kaders
“Het korset van het curriculum hindert innovatie” daagt Frank van der Chijs de deelnemers uit. De onderwijsdeelnemers herkennen de spagaat. Ze willen maar wat graag samenwerken met het bedrijfsleven, maar zijn tegelijkertijd gebonden aan de regelgeving van het ministerie van OCW. Jacques Doornernik: “Bij het Koning Willem 1 College gebruiken we het curriculum om met bedrijven te kijken naar benodigde kwalificaties. Waardevol voor het bedrijf, en onze eigen medewerkers en leerlingen. Echter, de regelgeving frustreert regelmatig.”
Nog onbekende kansen zien
Conny Wens: “Bij ROC West-Brabant zoeken we de samenwerking ook op. Daar heb je docenten voor nodig die bereid zijn om, over de kaders heen, aansluiting te zoeken bij bedrijven. Zo is samen met de brancheorganisatie transport en logistiek de dag voor de logistiek ontstaan, die we op 19 maart 2016 voor het eerst ook in Breda organiseren bij het Rat Verlegh Stadion. De kunst is om te kijken naar wat kan ontstaan en niet naar wat verdwijnt. Omdat we de banen van de toekomst nog niet kennen, is dat ingewikkeld. Het voorbeeld uit de agrarische sector inspireert. Door landbouwmechanisatie verdwenen de klassieke agrarische banen, maar nam de vraag naar monteurs enorm toe.”
Talenten ontdekken en uitvergroten
Xander Beks, voorzitter TGLE Foundation (Tasty Green Lifestyle Experience) pleit om jongeren te helpen om hun talenten te ontdekken, vooral door zinvolle ervaringen in de praktijk op te doen. Xander Beks: “De successtory´s moet je uitvergroten. Onze ervaring is dat het helpt om de hindernissen in de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven rechtstreeks voor te leggen aan het ministerie van OCW.”
Instructie en begeleiding medewerkers
Dasja Hendrikx van Olympia zit dagelijks in de spagaat tussen wat werkgevers willen en wat medewerkers kunnen bieden. Dasja Hendrikx: “Het steeds maar zoeken naar het schaap met de vijf poten en teleurgesteld raken als dat tegenvalt, heeft weinig zin. In het bedrijfsleven is men steeds meer bereid om te denken in competenties in plaats van in opleidingstermen. Heeft iemand het in zich om uit te groeien naar? Zo ja, dan kun je mensen verder opleiden binnen het bedrijf. Daar ontstaat de kans om situaties in het bedrijf te verbeteren en begint innovatie. Instructie en begeleiding zijn een must.”
Tom Koot, KPC Groep: “Samenwerking is noodzakelijk, maar het succes hangt af van mensen. Het is niet bedrijf X en onderwijsinstelling Z die samenwerken, maar Piet van X en Klaas van Z.”
Elkaar versterken
De gesprekspartners zijn het eens dat samenwerking innovatie stimuleert in zowel onderwijs als bedrijfsleven, hoewel de regelgeving in zowel het onderwijs als bedrijfsleven remmend werkt.
Jaap van Loon van Fontys Hogeschool deeltijd: “Mensen nemen hun ervaring mee naar de opleiding. Daar wordt de inhoud van het curriculum beter door.” Arie van Empel van Bouwschool Breda beaamt dat: “Als collectieve werkgever voor de bouw doen we het al 33 jaar op deze manier. De vraag is steeds: hoe blijf ik als werkgever aantrekkelijk genoeg zodat de leerling/medewerker in het grote aanbod toch voor jou kiest.” Xander Beks van TGLE Foundation heeft wel een tip voor hem, die van algemene waarde is: “Spreek mensen op hun talenten aan! En dan de successtory´s met elkaar creëren en uitvergroten.”
Gespreksresultaten
Deelnemers aan de thematafel arbeidsmarkt waren het op grote lijnen met elkaar eens als het gaat over het belang van samenwerken tussen onderwijs en bedrijfsleven. Dit is er voor nodig:
- Spring over het systeem heen (denk buiten de kaders).
- Denk in competenties in plaats van in opleidingstermen.
- Zoek gelijkgestemden binnen je eigen organisatie en bij de organisatie met wie je samen wilt werken (het staat of valt met mensen).
- Zie de samenwerking niet als iets eenmaligs maar als iets structureels.
- Zoek de grenzen op van het curriculum, de vrije onderwijsruimte is vindbaar.
- Beschouw innovatie als collectieve verantwoordelijkheid van bedrijven en scholen.
- Zorg voor begeleiding en instructie.
- Creëer successtory's en vergroot het succes samen uit.
Auteur: Hennie van de Kar
RegioinBedrijf organiseerde op 26 november de netwerkbijeenkomst RegioinBedrijf Connect bij het Efteling Golfpark. Tijdens deze bijeenkomst kon het netwerk van RegioinBedrijf op een gerichte manier met elkaar in contact te komen, verbindingen op niveau realiseren en kennis delen. Volg je RegioinBedrijf op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de komende netwerkbijeenkomsten. |
Video bij artikel
Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel