Innovaties in de logistiek beginnen bij de mensen

  • Logistiek & Vervoer

Tijdens RegioinBedrijf Connect schuiven zeven ondernemers aan tafel om te praten over innovaties in de logistiek. Onder leiding van Eric Hopstaken wisselen ze ervaringen uit en zoeken ze samen antwoorden op de vraag: ‘Hoe kunnen we processen in de logistiek verbeteren?’

Innovaties in de logistiek beginnen bij de mensen

Iedereen aan tafel is het eens: op het gebied van procesverbetering is de meeste winst te halen. De mensen maken het verschil. Niet de machines. Maar op welke manier krijg je mensen mee? Hoe begeleid je een veranderingstraject?

Begrijpen hoe generatie Z denkt

Guido Delfgaauw van Jan de Rijk Logistics is van mening dat de boodschap vertaald moet worden naar de leefwereld van jongeren. “Generatie Z komt eraan, die moeten we anders aanspreken.” Hij geeft een voorbeeld: “Wij zijn bij Jan de Rijk op dit moment games aan het ontwikkelen om nieuwe medewerkers te motiveren en te selecteren. We willen begrijpen hoe de nieuwe generatie denkt.”
Ernesto Vanblarcum van TOP Beveiliging belicht het onderwerp vanuit zijn vakgebied: “Veiligheidsprocedures zijn er overal, maar niet alle medewerkers houden zich eraan. Ook dat is een kwestie van bewustwording en gedragsverandering.”

Hoe belonen?

Eigenaarschap creëren bij de medewerkers en hen betrekken in verbeterprocessen. Hoe geef je dat vorm? Is belonen met een bonus een goede manier? Hierover zijn de meningen aan tafel verdeeld. Esther Schuurmans van Q4All is hier geen voorstander van. “Het gaat niet alleen om het eindresultaat, maar ook om de weg ernaar toe”, legt ze uit. “Als je als team samenwerkt en dingen in beweging kunt zetten, krijg je daar energie van. Het maakt werken leuker. Dat is op zich al een goede motivatie. Een bonus is dan niet nodig. Q4All ontwikkelde onder andere een online-tool waarmee teams samen kunnen werken aan verbeteringen.”

Het imago van logistiek

Peter Rasenberg van ViaQuales maakt zich zorgen over het imago van de logistieke sector. Aanmeldingen voor de mbo-opleiding Transport & Logistiek lopen terug. Peter vraagt zich af hoe we jongeren tussen de 16 en 25 kunnen motiveren om voor logistiek te kiezen. Hij ziet daarnaast een kloof ontstaan tussen bedrijfsleven en onderwijs. Hij zou graag zien dat bedrijven gastcolleges komen geven en lesmateriaal aandragen.

René Knapen van TANS vertelt dat zijn bedrijf al jaren gastcolleges geeft bij het hoger onderwijs. Hij onderkent wel het imagoprobleem. “Logistiek is niet sexy. Jongeren hebben geen idee van de mogelijkheden. De intelligentie achter de systemen is echter wel sexy. Als ik een college geef, zet ik studenten met uitdagende logistieke vraagstukken aan het werk. Dan wordt het pas interessant.”

De tafelgasten, waaronder ook Twan Goossens van MobiCoach, zijn het met elkaar eens dat de logistieke sector zich veel beter moet gaan verkopen. Naar de buitenwereld, maar ook intern door de juiste mensen op de juiste functies te zetten. Er zijn ook nieuwe initiatieven: NHTV en Fontys Venlo werken gezamenlijk aan de totstandkoming van een programma met als thematiek "Logistiek en ICT", dit programma wordt afgestemd aan de vraag vanuit de markt bij bedrijven. Een op maat gesneden programma, gebruikmakend van specifiek casuïstiek van bedrijven. Dit zal binnenkort via de beschikbare media worden toegelicht. Daarnaast wordt aan deze thematiek aandacht besteed binnen de bestaande curricula van Fontys en NHTV. ViaQuales organiseert op 19 maart 2016 een dag van de logistiek in Breda om de logistieke sector beter op de kaart te zetten.

Waar is de klant?

Gespreksleider Eric Hopstaken, Senior Supply Chain Consultant bij Escepe, brengt een laatste punt in. Het valt hem op dat in de hele discussie het woord klant bijna niet gevallen is. Zou de logistieke branche niet veel meer vanuit de klant moeten redeneren? De ondernemers aan tafel knikken. Daar is zeker nog winst te behalen. Raisa Geschiere, Groupex BV: “We moeten naar de continuïteit van de processen kijken. Alles van A tot Z voor de klant regelen. Niet alleen naar ons eigen stukje. Ook hier spelen de mensen een doorslaggevende rol.”

Conclusies

Innovaties in de logistiek beginnen bij de mensen. Door jongeren in hun eigen taal en belevingswereld aan te spreken, motiveer en betrek je ze bij verbeterprocessen. Onderwijs en bedrijfsleven kunnen elkaar helpen om het imago van de sector te versterken.

Auteur: Anneke Reijerse

RegioinBedrijf organiseerde op 26 november de netwerkbijeenkomst RegioinBedrijf Connect bij het Efteling Golfpark. Tijdens deze bijeenkomst kon het netwerk van RegioinBedrijf op een gerichte manier met elkaar in contact te komen, verbindingen op niveau realiseren en kennis delen. Volg je RegioinBedrijf op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de komende netwerkbijeenkomsten.

Video bij artikel

Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon