Innovation in a Week zet studenten aan het innoveren
- 11 okt., 2012
- Innovatie & MVO
- Bron: OndernemersLift
Studenten van Avans Hogeschool en het Koning Willem I College gaan aan de slag met producten voor duurzaam gezinsleven.
Vijf groepen studenten gaan tijdens de eerste Innovation in a Week (IIAW) in Noordoost-Brabant, van 9 tot en met 16 november, producten bedenken en ontwikkelen voor een duurzaam gezinsleven. Met die producten kunnen huishoudens bijvoorbeeld energie besparen, of krijgen gezinsleden meer tijd voor elkaar. De deelnemende studenten doen praktijkervaring op en verdienen tegelijkertijd studiepunten voor hun curriculum tijdens IIAW, dat enkele keren per jaar gaat plaatsvinden. OndernemersLift Noordoost-Brabant heeft het initiatief genomen en werkt samen met Ministerie van Nieuwe Dingen, Starterslift, Avans Hogeschool en het Koning Willem I College.
OndernemersLift
OndernemersLift initieert IIAW in Noordoost-Brabant naar aanleiding van de wens van Avans Hogeschool en het Koning Willem I College om studentondernemerschap te stimuleren. Succesvolle producten spreken studenten aan en stimuleren hen om ook het ondernemerspad op te gaan, is de gedachte. Ook Starterslift ziet kansen in deze nieuwe aanpak om de ondernemerslust te stimuleren. Het projectteam bestaat uit directeur Marjolein Rojo van OndernemersLift, docenten van Avans Hogeschool en het Koning Willem I College en Jan-Hein van Twist en Robert Wit van Ministerie van Nieuwe Dingen. De vijf studententeams bestaan ieder uit vijf deelnemers, vier hbo’ers en een mbo’er. Om mee te mogen doen moeten zij een motivatiebrief geschreven en een cv ingediend. De docenten maakten de selectie. De hbo-deelnemers komen van de Academie voor Marketing, Academie voor Financieel Management en de Academie voor Management en Bestuur.
IIAW
Ministerie van Nieuwe Dingen (MvND) is een Eindhovens bedrijf van Joris van Gelder en Jan-Hein van Twist. De specialisatie van MvND is om voor bedrijven de verbinding te leggen tussen technologie en de markt. Hun concept IIAW heeft in Eindhoven al een aantal succesvolle edities beleefd. Voor IIAW wordt bestaande, gepatenteerde technologie geselecteerd, waarmee studententeams binnen één week ideeën voor aantrekkelijke en vooral praktische consumenten-producten ontwikkelen. Die moeten binnen zes maanden rijp zijn voor productie. “Onze doelgroep, het midden- en kleinbedrijf, heeft meestal niet het geduld of de mankracht om te investeren in innovaties die pas over vijf tot tien jaar marktklaar zijn”, licht Van Twist toe. Aan het einde van de innovatieweek worden de teams aan investeerders gekoppeld, het business plan wordt uitgewerkt en patenten aangevraagd. Bij voldoende interesse van de investeerder wordt een bedrijf opgericht. Voor de edities in Noordoost-Brabant is een nieuwe groep investeerders gevormd uit de regio.
Thema: duurzaam gezinsleven
Het thema van de komende IIAW is duurzaam gezinsleven. Volgens Robert Wit kunnen studenten met de combinatie van het thema en de technologie veel kanten op. “Dat is ook de bedoeling, zij moeten hun creativiteit erop loslaten en een goed product bedenken. We weten uit ervaring dat dit werkt en zijn heel benieuwd naar de uitkomsten van deze editie”, aldus Wit.
Meer informatie over Ondernemerslift+:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Meer informatie over Avans Hogeschool:
Bekijk het complete profiel