Internet of Things in de maakindustrie. Ja of nee?
- 3 jul., 2017
- Technologie
- Bron: RegioinBedrijf Connect
Niet alleen mensen zijn online, ook machines, auto’s, de thermostaat of verlichting. Dit zogeheten ‘Internet of things’ biedt oneindig veel mogelijkheden. Hoe zet je deze technologie in als maakbedrijf om geavanceerde diensten te leveren?
Deelnemers High Tech tafel:
- Bart Nieuwenhuis - Lector Business Services Innovations - Fontys
- Koen Tangelder - Directeur / eigenaar - Coolen BV
- Ben Broers - Business Development manager - Philips Innovation labs
- Rogier Teunissen - Manager - Boonstoppel Subsidie Advies B.V.
- Jeroen Bouvrie - Directeur - Luminis
- Sebastiaan De Boer - Accountmanager - REVEB
- Marcel Wamsteker - Customer Support Manager - RENA Electronica B.V.
- Michiel Kaelen - Business Unit Manager Industrial Services - Actemium
- Bas Reijnen - Account manager - Stork Nederland
- Peter Smits - Commercieel Directeur - Smits Machinefabriek
Hoe ontwikkelen maakbedrijven zich?
Met deze vraag brengt tafelvoorzitter Bart Nieuwenhuis, Lector bij Fontys, de discussie op gang. Tijdens RegioinBedrijf Connect op 20 juni 2017 praten tien experts over het internet der dingen. We gebruiken onze smartphone bijvoorbeeld als afstandsbediening of we zetten op afstand de verwarming een graadje hoger of de wasmachine aan. Ook stadsverlichting bevat tegenwoordig sensoren waardoor een melding binnen komt als de betreffende lantaarn kapot is. Nieuwenhuis ziet een robuuste trend. “Maakbedrijven denken steeds meer na over hoe ze een volgende stap in hun ontwikkeling kunnen maken. De motivatie is vaak economisch, strategisch of duurzaam van aard.” Nieuwenhuis vraagt de experts aan tafel of zij ook bezig zijn met de ontwikkeling van geavanceerde diensten en/of gebruik maken van Internet of Things (IOT).
Technische innovatie is een must
“Business modellen staan onder druk, technische innovatie is noodzakelijk, of je wil of niet”, antwoordt Jeroen Bouvrie van Luminis. Luminis sluit business aan op het internet. Zij weten dus als geen ander waar bedrijven tegenaan lopen. “Vaak willen we te grote stappen maken en denken we meteen aan big data, maar om nieuwe diensten te ontdekken en ontwikkelen is het goed om klein te beginnen. Het is belangrijk om te weten wat de gebruiker doet met jouw product en om de achtergrond van de gebruiker te leren kennen? Dit weten veel bedrijven nog niet en is dus een kleine stap om mee te beginnen.”
Kan jouw klant helpen bij de ontwikkeling van nieuwe diensten?
“Belangrijkste is om te luisteren naar je klanten”, bevestigt Peter Smits van Smits Machinefabriek Valkenswaard. De tafelvoorzitter en Koen Tangelder van Coolen BV knikken instemmend. “De klant kan alleen niet zeggen wat je moet ontwikkelen”, nuanceert Michiel Kaelen van Actemium. “De klant heeft vaak geen idee van wat hij nodig heeft”, vult Marcel Wamsteker van RENA Electronica BV aan. Kaelen laat een Augmented Reality bril zien die hij heeft meegenomen. “We hebben deze ontwikkelt voor onze engineers. Zij doen service onderhoud op locatie. Via de high tech bril kunnen we op afstand meekijken, sturen en problemen mee oplossen. Uiteindelijk blijkt het ook voor andere industrieën een interessante tool. Hierdoor hebben we nieuwe klanten aangetrokken. We bedenken het intern en zoeken er een markt bij”, aldus Kaelen. Zo is het ook gegaan bij Sebastiaan de Boer van REVEB: “Wij hebben een product ontwikkeld op wens van een klant. Zij vroegen of we mee wilden denken in een licht armatuur dat voldoet aan de hoogste eisen en regelgeving en bestendig is tegen extreem hoge en lage temperaturen. Uiteindelijk is dit product ook toepasbaar in de industrie en kunnen we het wereldwijd toepassen.” Beide producten zijn gebaseerd op IOT.
Hoe belangrijk is Big Data?
Tafelvoorzitter Nieuwenhuis vraagt daarop welke ontwikkelingen essentieel zijn om dit soort innovaties mogelijk te maken. De term ‘dataverzameling’ vliegt vervolgens over tafel. “Je kunt je klant gaan begrijpen vanuit data en van daaruit het product van morgen bedenken”, zegt Rogier Teunissen van Boonstoppel Subsidie Advies BV. Wamsteker: “Je moet alleen wel weten wat je meet”. Kaelen: “En je moet weten wat je met de data moet doen. Bedrijven verzamelen al heel veel, ze slaan het op, vaak ook dubbel, en vervolgens weten ze niet wat ze ermee moeten doen”. “Of je hebt net datgene niet gemeten wat je eigenlijk nodig had”, vult Ben Broers van Philips Innovation labs, lachend aan. Bouvrie: “En hoe sla je de data veilig op? Dat vergeten ook veel bedrijven.”
Technologische innovaties gaan te snel en zijn te duur
De tafelgasten zijn het er over eens dat innovatie en IOT nog voor veel industrieën een complexe aangelegenheid is. Voorlopers gaan snel. Te snel voor veel bedrijven, want je wil daarop aanhaken, maar alleen volgen is al een hele opgave. “Hoe bouw je een fabriek die nu State of the Art is, maar ook blijft? Nieuwe fabrieken worden steeds meer uitgerust met sensoren, zodat je minder onderhoud nodig hebt, maar over vijf jaar is dat misschien weer achterhaald.”, stelt Bas Reijnen van Stork Nederland. Bedrijven kunnen de ontwikkelingen bijna niet bijhouden. En innovaties kosten veel tijd en geld, waardoor veel ideeën in de koelkast belanden. “Zonde”, vindt Teunissen, want er zijn zoveel mooie subsidieregelingen om innovaties van de grond te krijgen.
Kan standaardisatie het proces vergemakkelijken?
De tafelvoorzitter gooit het woord ‘standaardisatie’ nog even op tafel, want nu steeds meer ‘dingen’ aan internet gekoppeld worden, wordt standaardisatie misschien wel een issue. “Iedereen wil iets met IOT gaan doen, maar ieder bedrijf heeft zijn eigen systeem. Niemand durft de stap te zetten naar één systeem”, stelt Wamsteker. Bouvrie: “Voor de consument wordt het steeds belangrijker om te standaardiseren, zodat systemen op elkaar aangesloten kunnen worden en apparaten dus met elkaar kunnen communiceren. Dan kun je bijvoorbeeld op afstand de huishoudster toegang geven tot je huis en gaat automatisch het alarm uit en het licht aan.” “Vooral kleine bedrijven hebben behoefte aan die standaardisering, maar de vraag is of de grote aanbieders dat ook willen”, vraagt Broers zich af. “Misschien komt er nog wel een tussen standaard of interface, zodat apparaten wel met elkaar kunnen praten”, hoopt Wamsteker.
IOT is de toekomst
Er is in ieder geval nog veel werk te doen op het gebied van IOT en innovaties. Samenwerken is belangrijk. “Om IOT te begrijpen heb je vaak nog andere partners nodig om succesvol te zijn”, aldus Reijnen. Bedrijven zien de kansen, anderen zijn nog zoekende. En hoe betrek je de klant erbij? “Ontwikkelingen gaan in fases, maar de echte waarde ontstaat pas als de klant ermee aan de slag kan”, concludeert Nieuwenhuis. Big data biedt interessante mogelijkheden, maar geeft ook kopzorgen over veiligheid, privacy en het verlies van specialistische banen. Maar wat als de elektriciteit uitvalt….?
Auteur: Olga Heeren, Communicatiebureau REDACT
Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel