Kennis van de regio draagt bij aan al 30 jaar durend succes Rotsvast
- 31 okt., 2019
- Regionale ontwikkeling
Dertig jaar ondernemerschap en nog ‘staan als een huis’ in de vastgoedbranche is bepaald geen sinecure. Rotsvast verhuur & vastgoedbeheer is anno 2019 uitgegroeid tot een volwaardige, landelijk vertegenwoordigde coöperatie met 11 leden, 22 vestigingen en veel regionale kennis en ervaring.
De naam Rotsvast is voortgekomen uit Rotterdams Vastgoed en is met een knipoog naar de Dikke van Dale bedacht. Wat begon met een adres om kamers te verhuren bleek, met de uitbreiding naar andere steden, een ware groeidiamant. Zeven jaar na de start was de tijd rijp om er een franchiseonderneming van te maken.
Op zoek naar uitdagingen
Pionier van bijna het eerste uur is Douwe Weerstra, inmiddels 23 jaar werkzaam voor de coöperatie. Hij startte in 1996 de tweede franchise onderneming van Rotsvast aan de Academiesingel in Breda. ‘Het was een unieke en leuke tijd. Ondanks gecompliceerde uitdagingen werk ik nog steeds van harte samen met het personeel van het eerste uur. Op een paar momenten heb ik nieuwe uitdagingen gezocht, maar steeds vanuit dezelfde, solide basis. Voordat je het weet ben je 23 jaar veder.’
De eerste grote uitdaging kwam voor Weerstra na 10 jaar met het veroveren van West-Brabant en Zeeland. In het eerste half jaar presenteerde hij zich als Fries. ‘Dat bleek een goed recept. Twee stugge volkeren, dat gaf me iets makkelijker toegang’, lacht Weerstra. Maar aan de zoektocht naar een volgende uitdaging zat een noodgedwongen randje. De franchise kwam onder druk te staan. De reden was plausibel: veel betalen en er te weinig voor terug krijgen. Samen met een aantal anderen wilde Weerstra verder met het merk Rotsvast. Dat kon alleen maar door in 2010 stappen te ondernemen.
Hoofd boven water houden
Weerstra: We zijn het gesprek aangegaan met de toenmalige franchisegever om de merknaam over te kunnen nemen en nieuw leven in te blazen. We besloten er een coöperatie van te maken van waaruit we verder konden. Dat zeg ik sneller dan dat het ging. Het heeft wel even geduurd om dat handen en voeten te geven, mede door wetswijzigingen.’
‘We vonden het belangrijk om eerst te zorgen dat we zelfstandig het hoofd boven water konden houden, om van daaruit energie te krijgen en weer door te pakken. Dat is het punt waar we nu – anno 2019 - zijn aangekomen. We kunnen het ons veroorloven om keuzes te maken in welke richting we een stip op de horizon willen zetten. Zeker in deze hectische (internet)markt moeten we daar goed over nadenken. Uiteindelijk is het de bedoeling om ook de witte vlekken die ontstaan zijn in deze overgangsperiode weer in te gaan vullen met licentiehouders. Naast de 22 vestigingen die Rotsvast nu in het land heeft, zijn er nog vijf rayons waar we nu leven in willen blazen’, vult Frank de Vroed aan.
Nieuw aanbod is de uitdaging
De Vroed is sinds 2007 betrokken bij Rotsvast. Hij begon met twee eigen vestigingen in Rotterdam en Den Haag. In 2014 werd hij bestuursvoorzitter. Volgens hem heeft de vastgoedmarkt de afgelopen jaren een flinke transitie ondergaan. ‘Vier jaar geleden hadden we een enorm aanbod woningen voor verhuur op onze website staan en was het een dagtaak om huurders binnen te halen. Tegenwoordig is juist het toevoegen van nieuw aanbod de grootste uitdaging geworden. Het aanbod verhuurt snel, is heel beperkt en de vraag is enorm.’
Inmiddels weten zowel woningzoekenden als woning-aanbieders de weg naar Rotsvast goed te vinden. Mede door de sterk groeiende beheerportefeuille is de naamsbekendheid flink gegroeid. ‘Daarnaast voorzien we van harte in advies en aankoopbegeleiding van vastgoed, om de beste reden die er is…we kennen de regio op onze duim. De mix van scherpe beheer tarieven, goede communicatiekanalen en publiciteit daar waar het nodig is, maakt ons tot een aantrekkelijke speler in deze branche’, vertelt De Vroed.
Beheer is de nieuwe corebusiness
Wie denkt dat ‘beheer’ een containerbegrip is voor alleen het voeren van de administratie van investeerders, komt bedrogen uit. Rotsvast verhuurt woningen en biedt de eigenaar ervan een zorgenvrij pakket diensten aan. Denk bijvoorbeeld aan het tijdig binnenkomen van de huurpenningen, het schoonhouden van centrale ruimtes, liftonderhoud, een verbouwing of het faciliteren van klein onderhoud. De eigenaar betaalt daar een percentage van de huur voor. En op het moment dat een huurder eruit gaat, zoekt Rotsvast weer een nieuwe huurder. Dit geldt bij klanten met één woonruimte voor verhuur, maar ook voor partijen met meerdere woonruimtes tot aan complexen met meer dan honderd woningen.
Compact en overzichtelijk zijn begrippen die de nieuwe Rotsvast non-profit organisatie goed bevallen. Het nieuwe organisatiemodel genereert energie, snelheid en focus op de doelgroep en corebusiness.
Regionaal onderscheiden
Het beperkte aanbod blijft voorlopig een zorg. Er wordt te weinig gebouwd, mensen blijven zitten, er staat te weinig te koop en te huur. Maar Rotsvast krijgt op individuele , regionale vestigingen zaken vaak gegund, omdat ze onder die landelijk, betrouwbare naam werken. Al jarenlang zijn ze daarnaast met herkenbare gezichten in de regio vertegenwoordigd. Volgens Weerstra is er nog wel wat te winnen op het gebied van regionale naamsbekendheid. ‘Ons product zelf heeft maar een beperkte markt. Dat is een probleem. Om top of mind te blijven in zowel de regio, maar ook landelijk, moet je je laten zien en horen op een zeker moment.’
‘We proberen ons regionaal te onderscheiden, passend bij de cultuur daar. En daarnaast zijn we – in die dertig jaar- nog steeds actief met attenties naar onze opdrachtgevers en klanten. Veel bedrijven zijn het verleerd, maar alleen al het geven van een fles goede wijn wordt nog zonder uitzondering op prijs gesteld’, besluit De Vroed.
Meer informatie over ROTSVAST BREDA:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel