Klooster Bovendonk speelt in op mooie verhalen binnen en buiten de gemeentegrenzen

  • Toerisme & Recreatie

De toeristische sector in Nederland blijft groeien. Nederland doet het op dit gebied beter dan veel andere Europese landen. Volgens Wim Hofstede, marketeer bij Conferentiecentrum & Hotel Bovendonk, is dat mede dankzij de vele verhalen die we in ons land te vertellen hebben over kunst, cultuur en erfgoed.

Klooster Bovendonk speelt in op mooie verhalen binnen en buiten de gemeentegrenzen

“Met deze verhalen zijn we in Nederland echt toonaangevend. Denk aan Van Gogh en aan Mondriaan, waar het toerisme aan de hand van vele anekdotes en herinneringen op in kan blijven spelen. Die verhalen kunnen wij goed in de markt zetten.”

Thematische routes

Waar andere landen en steden het moeten hebben van de grote monumenten, zijn we in Nederland volgens Hofstede een stapje verder. “Hoe groot of klein de verhalen ook zijn, we maken er gebruik van.” Een goed voorbeeld daarvan zijn de verhalen die zich afspelen rond de tramlijnroute, waar een thematische fietsroute in West-Brabant op is gebaseerd. Aan het uitzetten van die route wordt nu hard gewerkt. 

“De Zuiderwaterlinie routes, die zowel per fiets als wandelend kunnen worden afgelegd, zijn bijzonder populair in de regio. Dat geldt ook voor  de Van Gogh-routes, de Verdwenen Venen Route en het Parelpad in Oudenbosch. Stuk voor stuk thematische routes die een stukje historie van de regio uitlichten. Het afleggen van deze routes en het bezoeken van de plaatsen neemt je veel bewuster terug in de tijd dan wanneer je voor een doek in een museum staat.” 

Behalve bij de ontwikkeling van de tramlijnroute, is Bovendonk onder meer betrokken bij Waterpoort, een regionale samenwerking tussen de provincies Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, zes gemeenten, het waterschap en ondernemers. “Een intensief samenwerkingsverband waarmee je als ondernemer over korte lijnen beschikt en snel kunt schakelen. Je hebt de juiste betrokken personen makkelijk onder de knop zitten en het uitvoeren van ideeën en plannen loopt makkelijker.”

Samenwerken is het sleutelwoord

De afgelopen jaren zag Conferentiecentrum & Hotel Bovendonk de wil om samen te werken bij ondernemers toenemen. “Mensen die langer dan vijf uur in dit gebied willen verblijven, neigen snel naar een overnachting. We moedigen deze mensen aan meer dan alleen ons en de basiliek in Oudenbosch te bezoeken. Dat werkt alleen als je samen een interessant aanbod hebt in de regio.”

Blij verrast waren Hofstede en zijn collega’s van het aantal overnachtingen afgelopen jaar in Halderberge. Dat waren er 450.000. In de gemeentes Bergen op Zoom en Tholen ligt dat aantal op 200.000, tegenover 544.000 overnachtingen in Eindhoven. “Met deze cijfers staat gemeente Halderberge in de Brabantse top 10 van toeristische overnachtingen.”

De marketeer bij Bovendonk is dan ook overtuigd van het nut iets voor een ander over te hebben. “Je kunt ook op een iets later moment de vruchten plukken van de komst van toeristen. Dat realiseren de betrokkenen in dit gebied zich steeds meer.”

Niet voor onszelf houden

“Maar we kijken ook veel buiten de gemeentegrenzen, zoals naar de historische steden Breda en Bergen op Zoom. Daar zijn we heel open in. Het laatste dat we willen, is de mensen voor onszelf houden. We willen juist ook laten zien wat buiten Halderberge te doen is. Een samenwerking met Skidôme in Rucphen bijvoorbeeld, zou daar heel goed bij passen. Niet is onmogelijk.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over BOVENDONK, CONFERENTIECENTRUM:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!