Laatste kans vergoeding aanschaf E-bike voor woon-werkverkeer
- 19 sep., 2011
- Logistiek & Vervoer
- Bron: BRAMM
‘Fietsen Loont’ stimuleert Brabantse automobilisten om voor hun woon-werkrit de auto te laten staan en voortaan op een E-bike te stappen. Het project van BRAMM en SRE biedt een vergoeding tot 1000 euro voor de aanschaf van zo’n hippe fiets met trapondersteuning.
Tot nu toe maakten al 130 mensen zo de overstap naar een E-bike. Aanmelden voor het project kan nog tot 1 oktober 2011 op www.FietsenLoont.nu.
De E-bike is een aantrekkelijk alternatief voor de auto in het woon-werkverkeer. Afstanden die net te ver zijn voor de gewone fiets, zijn op de E-bike prima te overbruggen. De E-bike heeft het dan ook in zich om een grote bijdrage te leveren om bereikbaarheidsproblemen op te lossen en gezondheid en milieu te verbeteren.
Vergoeding tot 1000 euro
De deelnemers aan dit project sluiten een overeenkomst om twee jaar lang met de E-bike naar het werk te gaan. Zo wordt langdurige gedragsverandering nagestreefd. Daar tegenover staat een vergoeding van € 0,10 per kilometer die kan oplopen tot maximaal 1000 euro. De doelgroep bestaat uit forenzen die minimaal 5 kilometer van hun werk wonen en momenteel met de auto naar het werk gaan. Daarnaast moeten zij werken op één van de aangewezen Eindhovense bedrijventerreinen, in het centrum van Eindhoven of Helmond, of bij een werkgever die eerder deelgenomen heeft aan het project ‘Probeer een E-bike’. Voor informatie en voorwaarden kunnen geïnteresseerden terecht op www.FietsenLoont.nu. Aanmelden voor het project kan nog tot 1 oktober 2011.
600.000 autokilometers per jaar minder
Momenteel hebben 130 automobilisten een E-bike aangeschaft met behulp van de subsidie. Zij rijden samen per jaar ongeveer 600.000 autokilometers minder. Naast een forse besparing van brandstofkosten voor de deelnemers, betekent dit ook een besparing van zo’n 96.000 kg CO2.
Effecten op mobiliteit en gezondheid
Met ‘Fietsen Loont’ willen Stichting Brabant Mobiliteitsmanagement (BRAMM) en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) het gebruik van de E-bike in het woon-werkverkeer stimuleren. Er is momenteel nog weinig bekend over het gebruik van de E-bike in het woon-werkverkeer en de effecten daarvan op de mobiliteit en gezondheid. TNO meet de resultaten van het project om hier een beter beeld van te krijgen. Het onderzoek is eind 2012 klaar.
Enkele getuigenissen van deelnemers:
Twan van Gogh:
Ik ben sinds midden vorige maand aan het fietsen op een E-bike. De motivatie is vooral mijn gezondheid en ik was het gewoon beu in de auto. De extra kilometervergoeding van was net het laatste zetje wat ik nodig had, fiets toch 45 kilometer per dag (voorlopig 3 dagen in de week).
Ervaring tot nu toe? In een woord fantastisch. Conditie is beter en ik voel me veel fitter als ik thuis kom.
Harald van Haaren:
Op 12 juli heb ik een week een E Bike op proef gehad. Vanaf de eerste dag was ik al zeer enthousiast. Omdat de “auto- afstand” woon werken ca. 35 km is had ik fietsen naar m’n werk vanuit Oirschot naar Geldrop nooit serieus overwogen. De afstand per fiets blijkt toch een stuk kleiner, ongeveer 23 kilometer, maar om dat regelmatig te fietsen zonder ondersteuning moet je toch wel heel erg gemotiveerd zijn. De kennismaking – proef met de E Bike heeft mij dus echt over de streep getrokken. Ik heb tot nu toe ongeveer 1600 km per E Bike woon werkverkeer afgelegd en daarbij heb ik hooguit drie keer een regenpak aan moeten trekken. Ik heb ongeveer 5 keer de auto gebruikt om naar mijn werk te gaan! Die keren dat ik met de auto gegaan ben heb ik ook nog eens veel extra reistijd gehad door files. E E-Biken duurt voor mij gemiddeld gesproken niet veel langer dan reizen met m´n auto. In een klein uurtje fiets ik van Oirschot naar Geldrop; vaak ben ik die tijd ook kwijt als ik met de auto ga. Als ik fiets heb ik het gevoel dat ik ontspannen op m´n werk aankom en als ik ´s avonds naar huis ga, fiets ik lekker alle zorgen van het werk van me af….. Ik voel me fitter, ik beweeg nog meer, het bespaart ook nog eens geld en vaak “zwaai” ik naar de files die ik ’s ochtends en ’s avonds onderweg tegenkom. Ik probeer zo lang mogelijk door te fietsen; ik ben benieuwd of me dat ook gaat lukken in het kille najaar en op barre winterse dagen.
Nico van der Leij:
Ik ben deel gaan nemen aan dit project omdat ik graag fiets maar er toch tegen op zag om met slecht weer naar mijn werk te fietsen. Vooral aan wind en regen had ik ’n behoorlijke hekel. Nu met de E-bike gaat het me goed af ,zelfs regen is minder ’n probleem. De E-bike bevalt me uitstekend. Beste beslissing die ik dit jaar heb gemaakt.
Meer informatie over BRAMM:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel