LEAB krijgt groen licht van Rijkswaterstaat
- 14 mrt., 2014
- Bouw
- Bron: BAM Wegen
Rijkswaterstaat stemt in met toepassing van Laag Energie Asfalt Beton, ontwikkeld door BAM, als gelijkwaardig van alternatief conventionele asfaltmengsels.
Voor BAM Wegen, de ontwikkelaar van LEAB, is dit een belangrijke doorbraak om het duurzame asfaltmengsel op grote schaal aan te bieden in haar projecten. LEAB levert een energiebesparing én een CO2-reductie op van circa dertig procent.
Rijkswaterstaat en BAM Wegen hebben in een gezamenlijk project, dat circa vier jaar in beslag heeft genomen, onderzoek verricht naar de eigenschappen van LEAB. Naast laboratoriumonderzoek is onder meer een demonstratie vak op de A2 ter hoogte van Everdingen nauwlettend gemonitord. De daaruit voortgekomen rapportages zijn door asfaltexperts bij de dienst Grote Projecten en Onderhoud (GPO) van Rijkswaterstaat beoordeeld. De conclusie is dat in voldoende mate is aangetoond dat de functionele eigenschappen en de levensduur van LEAB gelijkwaardig zijn aan die van de conventionele asfaltmengsels AC bin en AC base. Ook de komende jaren zal het proefvak in de A2 worden gemonitord.
Brede toepassing
BAM Wegen heeft de afgelopen jaren in een toenemend aantal projecten LEAB met succes toegepast, zowel in rijks-, provincie- als gemeentewegen. Met de formele RWS-verklaring staat niets een brede toepassing van LEAB-mengsels nog in de weg en kunnen ook andere wegbeheerders worden overtuigd van de kwaliteit en duurzaamheid van LEAB. In alle contracten waarin RAW-mengsels worden gevraagd, kan LEAB nu als volwaardig alternatief worden aangeboden. In Design & Construct contracten kan op basis van constructieberekeningen eveneens zonder meer LEAB als duurzaam alternatief worden ingediend.
Energiebesparing en CO2-reductie
LEAB wordt geproduceerd bij een temperatuur van 1000C, terwijl voor de productie van conventionele mengsels een temperatuur van circa 1600C nodig is. Dit levert een energiebesparing op van circa dertig procent en een reductie van dertig procent van de CO2-uitstoot. Bovendien is het LEAB-mengsel sneller berijdbaar en dus eerder beschikbaar voor het wegverkeer.
Naast toenemende belangstelling in Nederland, is er ook internationaal veel interesse voor het duurzame asfalt. Licenties voor het gebruik van LEAB zijn verkocht aan Duitse en Japanse partners en voor de aanleg van een vliegveld in Koeweit staat LEAB voorgeschreven in het bestek.
Meer informatie over BAM INFRA REGIONAAL BREDA:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!