Lectorale rede Jorna Leenheer: Duurzame marketing in een digitale wereld

  • Onderwijs & Training
  • Bron: Avans Hogeschool

De digitalisering van de samenleving en de toenemende aandacht voor duurzaamheid zijn twee grote maatschappelijke transities die het vakgebied marketing in rap tempo veranderen.

Lectorale rede Jorna Leenheer: Duurzame marketing in een digitale wereld

Is dit een bedreiging voor markerteers en marketingafdelingen of biedt het juist nieuwe kansen? Lector Jorna Leenheer bespreekt tijdens haar lectorale rede op vrijdag 26 februari op Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch welke gevolgen deze veranderingen hebben en hoe deze transities samenhangen.

De kern van duurzaamheid binnen het onderzoek van het lectoraat van Jorna Leenheer richt zich op het verantwoord benaderen van consumenten door bedrijven en marketeers. Daarbij draait het bijvoorbeeld om het geven van goede voorlichting en nauwkeurige informatie, bevordering van duurzame consumptie, eerlijke marketing en het beschermen van privacy. Leenheer betoogt in haar lectorale rede dat bedrijven die puur handelen vanuit een korte termijn winstbejag een lastige toekomst tegemoet gaan.

Marketing onder druk

Daarnaast bestudeert de Avanslector de gevolgen van digitalisering voor de beroepsgroep en daarmee samenhangend fenomenen als online verkoopkanalen, digitale platforms, sociale media en big data. Deze zijn in de wereld van de marketeer niet meer weg te denken en zetten hun invloed stevig onder druk. Maar Leenheer benadrukt in haar rede dat de digitaliserende wereld juist ook kansen biedt om invloed te herwinnen en kennis te ontwikkelen over en met consumenten.

Wat vaststaat is dat de 2 grote maatschappelijke transities leiden tot een steeds kritischere consument. De lector geeft aan dat het voor het vakgebied een mooi moment is om de reputatie stevig neer te zetten. Een reputatie gestoeld op een nieuw type marketing, waarin de interactie en samenwerking met en tussen klanten van groot belang is. Daarbij creëert digitalisering nieuwe mogelijkheden om marketing te verduurzamen.

Programma lectorale rede

Geïnteresseerden die het programma willen bijwonen kunnen zich vooraf aanmelden. De rede vindt plaats op vrijdagmiddag 26 februari. De inloop van bijeenkomst is om 14.30 uur. Om 15.00 uur luiden dr. Diederik Zijderveld, lid College van Bestuur Avans Hogeschool en ir. Edwin Verlangen, voorzittend directeur Expertisecentrum Sustainable Business, het officiële moment in. Aansluitend volgt de inaugurele rede van Jorna Leenheer ‘Duurzame marketing in een digitale wereld wereld’.  Om 16.15 uur is de receptie. Locatie: Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215, ’s-Hertogenbosch.

Over Jorna Leenheer

Jorna studeerde Algemene Economie aan de Universiteit Tilburg. Vervolgens verschoof zij inhoudelijk in de richting van Bedrijfseconomie en promoveerde in 2004 binnen marketing. Daarna werkte zij als universitair docent marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Bovendien was zij contractonderzoeker bij CentERdata en SEO Economisch Onderzoek waar zij economisch onderzoek deed in opdracht van ministeries, de Europese Commissie, brancheorganisaties, bedrijven en universiteiten.

In de afgelopen jaren hield Jorna zich primair bezig met maatschappelijk georiënteerd marketing- en consumentenonderzoek. Voorbeelden van recente projecten: onderzoek naar consumentenprikkels voor efficiënt betalen, weerbaarheid van consumenten tegen fraude met internetbankieren, energielabels bij online verkoop van huishoudelijke producten en downloaden en streamen van films. Leenheer publiceerde in diverse internationale en nationale tijdschriften, onder meer International Journal of Research in Marketing en Energy Policy. Ook was ze (mede)-auteur van een groot aantal onderzoeksrapporten.

Over het Expertisecentrum

Het Expertisecentrum Sustainable Business (ESB) vertegenwoordigt een groep van onderzoekers die vanuit de missie ‘duurzaamheid in ondernemen’, hun praktijkgericht onderzoek verrichten. Zij creëren kennis, inzichten en producten die bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke en economische problemen en de ontwikkeling van de beroepspraktijk. Valorisatie naar de Brabantse regio en verrijking van het onderwijs staan daarbij voorop.

Meer informatie over Avans Hogeschool:

Bekijk het complete profiel

Kusters Precision Parts Bezoek Kusters Precision Parts op www.kustersexperts.nl

Voor meer informatie over deze veelzijdige high tech toeleverancier.