Levenservaringen cruciaal voor schoolontwikkeling
- 26 jun., 2012
- Onderwijs & Training
- Bron: KPC Groep
Zelfbewust, bruggenbouwers, reflectief en in het bezit van een ‘open mind’. Leraren met deze eigenschappen zijn de succesfactor bij het bouwen van academische opleidingsscholen en andere vormen van schoolontwikkeling. Een rijk gevarieerde levensloop is wat deze leraren bindt.
Academische opleidingsschool
Dit is de conclusie van een onderzoek naar de uitdagingen van sleutelfiguren bij de ontwikkeling van een academische opleidingsschool. De resultaten van het onderzoek van Sanne Akkerman (Universiteit Utrecht) en Marja van den Eijnden (KPC Groep) en Ton Bruining (KPC Groep) zijn gepubliceerd in het onderzoeksverslag ‘Establishing and sustaining a network of academic primary schools: A chain of brokers at work’.
Blijven ontwikkelen
“Opvallend is de rijke en gevarieerde levensloop van deze leraren”, merkt Bruining op. “Verder zagen we ook een rijke en gevarieerde manier van leren op de werkplek. Mogelijk dat dat verklaart waarom ze beter in staat zijn tot samenwerking, hun blik meer naar buiten gericht is en ze constructiever en ze beter in staat zijn om succesvol te veranderen. Een vraag voor verder onderzoek. Net als de vraag of het voor schoolontwikkeling goed is dat sleutelfiguren op hun plek blijven of dat ze het stokje overgeven en elders hun levensloop verder verrijken.”
Internationale conferentie
Het onderzoek wordt op 7 juli gepresenteerd tijdens een internationale conferentie in Helsinki. De auteurs zullen hier kennis delen met Yrjo Engeström, expert op het gebied van lerende organisaties en leren op de werkplek, en met deskundigen uit andere landen die met dit onderwerp bezig zijn.
Meer informatie over KPC Groep:
Bekijk het complete profiel