Lof voor fotografiestudenten KW1C bij dubbelexpositie Being Human
- 8 jan., 2018
- Onderwijs & Training
- Bron: Koning Willem I College
Negen fotografiestudenten van het Koning Willem I College hebben onlangs in het Werkwarenhuis op de Bossche Tramkade flink de aandacht op zich gevestigd tijdens de dubbelexpositie Being Human. De reacties waren lovend.
De expositie, die tot stand kwam in samenwerking met Erfgoed ’s-Hertogenbosch, vond niet geheel toevallig gelijktijdig plaats met de World Press Photo-tentoonstelling in de nabijgelegen Willem Twee Kunstruimte.
Dubbelexpositie
De dubbelexpositie omvatte twee afzonderlijke delen die ondanks de grote verschillen ook grote overeenkomsten hadden. Het belangrijkste raakvlak betrof een sterke maatschappelijke betrokkenheid, met name zichtbaar in de diverse intieme portretten van mensen in hun omgeving. Erfgoed ’s-Hertogenbosch selecteerde oude (zwart-wit) persfoto’s van R.K. Fotopersbureau Het Zuiden uit de periode van 1927-1970. De studenten van het KW1C, allen bezig met afstuderen aan de Academie voor Media, Art & Performance, hadden daarentegen hun vizier hoofdzakelijk gericht op méér eigentijdse onderwerpen op het vlak van documentaire fotografie. Met hun veelal intieme foto’s, in een aantal gevallen ondersteund door bewegende beelden, gaven ze hun visie en interpretatie weer op de huidige maatschappij en het overkoepelde thema ‘Mijn straat’.
Indringend verhaal
Daniël Niessen(20) uit Utrecht presenteerde een imposante serie met als titel Buren. Een serie met meerdere gezichtspunten, waarin de bewoners van een kolossale L-flat centraal staan. De dertien verdiepingen tellende L-vormige galerijflat in de wijk Vollehove in Zeist biedt huisvesting aan meer dan 1500 bewoners met een zéér diverse culturele achtergrond. “Zelf heb ik eveneens een jaar of acht in de flat gewoond. Tijdens het realiseren van dit project heb ik dat gegeven als een voordeel ervaren, omdat een gemeenschappelijke uitgangssituatie vaak (extra) vertrouwen schept. Ik was nieuwsgierig over wat zich allemaal achter de verschillende voordeuren afspeelde. Met mijn manier van fotograferen heb ik geprobeerd om telkens een indringend verhaal te vertellen, met als achterliggend doel de bezoekers van de expositie aan het denken te zetten. Het geheel is overigens óók te zien op een speciaal hiervoor ontwikkelde website, soms vergezeld met film- en geluidsfragmenten”, aldus Niessen.
Afspiegeling van de samenleving
De jonge veelbelovende fotograaf heeft onmiskenbaar oog voor details. Zo is er een beeld van een vrouw die alcoholverslaafd is geweest maar haar leven nu op orde probeert te brengen, een voormalige vluchteling die erin geslaagd is een tweetal kledingreparatiewinkels van de grond te tillen en een alleenstaande moeder die ervan droomt in de toekomst te verhuizen naar een betere woning. Kortom: de foto’s vormen in zekere zin een afspiegeling van de samenleving. Opvallend is ook het portret van een vrouw die als vrijwilliger werkzaam is in de inpandige Voedselbank. Niessen: “De flat is zó groot, dat de aanwezigheid van dit soort voorzieningen geen overbodige luxe is. Een aanzienlijk aantal bewoners heeft het niet bepaald breed, wat een enorm contrast vormt met de meer kapitaalkrachtige buurten in de directe omgeving.”
Herkenbare beelden
Sharissa Klaassen(19) uit Druten is weer een totaal andere type fotograaf. In het Werkwarenhuis exposeerde ze met een vijftal staande foto’s waarop vrouwen voor allerlei etalages te zien zijn. Vereeuwigd in de steden Parijs, Brussel en Amsterdam. “Het zijn stuk voor stuk herkenbare beelden. Op één foto zie je een vrouw die poseert voor een etalage van een duur merk van tasjes en andere accessoires. Een dergelijke actie zou je van mij ook best kunnen verwachten, waardoor de foto tevens een persoonlijke lading heeft. Het feit dat ik voorheen interesse had in een opleiding op het gebied van mode verklaart voor een deel mijn keuze voor het onderwerp.”
Statement
Marijke van Litsenburg(21) uit Den Bosch is aan de slag gegaan met het uitgangspunt ‘de trotse moslima’. Enkele sprekende foto’s van hetzelfde model vormen het resultaat, waarbij tegelijkertijd sprake is van veel gevoel voor compositie. “Ik heb onderzoek gedaan naar het hoofddoekverbod dat werkgevers tegenwoordig hun werknemers mogen opleggen. Daarover heb ik eens goed nagedacht. Vervolgens ben ik tot de conclusie gekomen dat ik totáál niet achter het verbod sta. Met mijn foto’s wil ik een statement maken. Ik wil namelijk laten zien dat het dragen van een hoofddoek juist heel mooi is, en dat het bij iemands identiteit hoort.”
Herinneringen
Ebe Biemans(23) uit Handel heeft het over een heel andere boeg gegooid. Binnen haar project heeft ze de focus expliciet gericht op herinneringen in de meer beschouwende zin. “Een poos geleden ben ik bezig geweest met de vraag wie mijn opa, die ik helaas nooit gekend heb, eigenlijk was. Ik heb toen onder andere foto’s van hem verzameld als vertrekpunt voor een expositie die afgelopen zomer plaatsvond. Ditmaal heb ik het begrip herinneringen veel breder getrokken, zodat in principe iedereen zich aangesproken kan voelen”, aldus Biemans. “In een houten naaikastje met uitschuifbare delen, in een ver verleden gemaakt door mijn opa die als timmerman door het leven ging, heb ik uiteenlopende (gebruiks)voorwerpen gestopt. Naast oude foto’s medailles, cassettebandjes tot zelfs een bijbel en een vliegticket. Het interessante is dat de voorwerpen elkaar weer versterken.”
Andere studenten die aan Being Human hebben deelgenomen waren: Isabella Verduyn, Dewi Johan, Louise Brenneke, Merel Hogerheijde en Kimberley Douglass.
Meer informatie over Koning Willem I College:
Bekijk het complete profiel