Met Employer Branding medewerkers ambassadeur van de organisatie maken

  • Arbeidsmarkt

Bij TCPM weten ze als geen ander dat het vinden van goede engineers een intensieve aangelegenheid kan zijn. Het ingenieurs- en adviesbureau hecht er veel waarde aan dat werknemers zich happy voelen en dat medewerkers zich verbonden blijven voelen met de organisatie.

Met Employer Branding medewerkers ambassadeur van de organisatie maken

In 2019 heeft TCPM in het kader van goed werkgeverschap, het wervings- en onboarding traject, goed in kaart gebracht.

Schaarse groep

Het onboarding traject begint al op het moment dat de arbeidsovereenkomst bij TCPM wordt getekend. Nienke Weelink (adviseur HRM) legt uit: “Vaak zit er enige tijd tussen het moment van tekenen en de daadwerkelijke startdatum van een medewerker. Daarom houden we in die tussenliggende periode ook persoonlijk contact.”

Het is één van de momenten waarvan TCPM, met vijf kantoren verspreid in Nederland en het hoofdkantoor in Apeldoorn, het afgelopen jaar een gewoonte heeft gemaakt. Daarmee laat het bedrijf meteen zien dat ze blij zijn dat de medewerker voor TCPM heeft gekozen. Voordat de nieuwe medewerker start, krijgt hij of zij een belletje van de leidinggevende en blikken ze samen vooruit op de eerste werkdag.

Warm welkom

Op zo’n eerste dag moet volgens TCPM een goede ontvangst centraal staan. Weelink vervolgt: “Meteen in de eerste week worden contactmomenten vastgelegd. Iemand moet zich nooit verloren voelen en juist heel erg welkom.” Bianca Kreijger (teamleider Recruitment) benadrukt dat de engineers waar zij vanuit de afdeling Recruitment naar zoekt, een schaarse groep is. “Dat maakt de werving intensief en ook extra belangrijk om direct een goed contact op te bouwen met potentiele nieuwe collega’s. Het moment waarop zij binnenkomen, mogen ze ervaren als een warm welkom.”

TCPM

Netwerk opbouwen

Sommige nieuwe medewerkers starten direct met een project voor of bij een klant. Uiteraard hangt dit ook af van de beschikbaarheid van een project en van de kennis en/of ervaring die een werknemer al op zak heeft. Andere nieuwe medewerkers draaien eerst intern mee met een project. Dat heeft zo zijn voordelen, want medewerkers doen in die eerste periode kennis op en bouwen aan een netwerk van collega’s waar ze later in het veld op kunnen terugvallen.

Kennismaking

In de eerste periode van het nieuwe dienstverband worden tijdens een kennismaking nieuwe medewerkers aan elkaar en aan de organisatie voorgesteld. Tijdens deze bijeenkomst maken ze kennis met afdelingen zoals de Administratie, de OR en de personeelsvereniging. Simone Heuvelman (Communicatie), “Het draait om ontzorgen. Zodra één van onze engineers een vraag heeft, weet diegene precies bij wie hij of zij kan aankloppen.” Behalve een kennismakingsbijeenkomst worden er ook bijeenkomsten georganiseerd voor mensen die alweer een aantal maanden in dienst zijn ter afronding van het onboarding traject.

Wekelijks evalueren

Op de engineeringsafdeling krijgen nieuwe medewerkers de ruimte te praten over hun persoonlijke ontwikkeling. Evalueren is een belangrijk gemeengoed geworden. Tijdens zo’n evaluatie wordt gekeken waar iemand staat en wat diegene nodig heeft. Kreijger erkent dat de ene medewerker daar een beter beeld bij heeft dan de ander. “Mensen die net van school afkomen, moeten hun richting vaak nog bepalen. Het helpt wanneer wij in ieder geval de vraag stellen, zodat iemand weet dat die ruimte er is.”

Binding

Met het gestructureerd bouwen aan haar werkgeversmerk zorgt TCPM voor binding aan het bedrijf en het behouden van een warm gevoel. Kreijger: “Allemaal weten we hoe waardevol de engineers zijn voor onze kennisorganisatie. Zonder hen kunnen we de kennis die we leveren niet in de markt zetten. Dat heeft iedereen scherp op het netvlies.” TCPM weet op deze manier direct wat er bij iemand speelt, welke vragen er leven en probeert hier zo goed mogelijk op in te gaan.

De cirkel is rond

Heuvelman: “Onze overtuiging om mensen mee te laten groeien met hun talent én de organisatie, laten we terugkomen op al onze kanalen.” Zo is de cirkel rond, want alle potentiële medewerkers zijn waardevol. Eenmaal binnen zien deze collega’s dat TCPM waarmaakt wat is beloofd. Dat helpt ook weer bij het werven van nieuwe collega’s, want werknemers zijn bereid mee te kijken naar mensen uit hun eigen netwerk. Op deze manier creëert het bedrijf positieve ambassadeurs voor de organisatie.

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over TCPM INGENIEURS & ADVISEURS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!