Met nieuw warehouse wil Van Overveld bestaande klanten nog beter ondersteunen

  • Logistiek & Vervoer

Transport Van Overveld wist in 2018 het laatste stuk grond op bedrijventerrein Vosdonk te bemachtigen. De grond ligt naast het bestaande bedrijfsterrein en wordt gebruikt voor het bouwen van een nieuw warehouse. Tegelijkertijd trad Ralph Hendrix (49) aan als directeur.

Met nieuw warehouse wil Van Overveld bestaande klanten nog beter ondersteunen

Het transportbedrijf uit Etten-Leur, dat de afgelopen jaren steeds verder uit zijn jasje groeide, is klaar voor de toekomst. De net aangetreden directeur deed de afgelopen jaren ervaring op in de wereld van logistiek in verschillende functies. Na 14 jaar als officier logistiek voor Defensie te hebben gewerkt, maakte Hendrix in 2001 de overstap naar het bedrijfsleven. In eerste instantie deed hij kennis op in de koel en vers wereld, waarna Hendrix besloot de bredere wereld van de logistiek te verkennen. Wat volgde waren functies bij o.a. internationale bedrijven. Het leidde onder meer tot de functies van general manager bij DHL en tot operationeel directeur Benelux bij het in data en archief gespecialiseerde Iron Mountain.

Telefoongesprek

Toen was daar plotseling een telefoongesprek, waarin hij werd gevraagd de dagelijkse leiding over te nemen van het familiebedrijf dat Transport Van Overveld nog steeds is. Hendrix: “Oprichters Gert en Elma naderen hun pensioen. Beide dochters zijn al jaren in dienst en blijven zich voor het bedrijf inzetten.”

Meer opslagcapaciteit

In 2019 wordt een warehouse gebouwd, dat alle ruimte biedt voor opslag en overslag. Afgelopen jaar vierde Van Overveld het dertigjarig bestaan. Het bedrijf is met de bestaande klantenkring de afgelopen jaren fors gegroeid. “Steeds meer klanten legden het verzoek bij ons neer tot consolideren: ze wilden weten of we met één wagen in plaats van meerderen konden lossen. Dat betekent dat je in de nachtelijke uren door moet om ritten te verwerken. Het leidde tot het besluit van een groter pand met meer capaciteit en een grotere efficiency slag.” De nieuwe directeur kijkt nu samen met architecten en bouwbedrijven naar de mogelijke en gewenste opslagcapaciteit van het nieuwe pand. Het warehouse, dat straks naar waarschijnlijkheid 5.000 vierkante meter telt, wordt naast het bestaande pand gebouwd.

Eigen wagenpark

Het nieuwe pand biedt ruimte voor extra overslag, wat hergroeperen van goederen vanuit- en richting Zuid Europa (Spanje, Portugal, Frankrijk) en Duitsland mogelijk maakt. Goederen die vanuit deze landen in Nederland gedistribueerd moeten worden, gaan straks sneller van de ene trailer naar de andere. “Met honderd eigen wagens en honderdtachtig opleggers doen we veel zelf. Dat is de kracht van ons bedrijf. Klanten zijn gecharmeerd van ons eigen wagenpark, dat hen verzekert van service en kwaliteit.”

Wijnen

Van Overveld, dat vanuit Spanje met name wijnen, olijven en olijfolie vervoert, ziet de vraag momenteel hoog oplopen, dat naast de eigen wagens transportcapaciteit bij andere bedrijven wordt ingehuurd. In zijn nieuwe functie als directeur neemt Hendrix het komende jaar o.a. de leiding over de bouw van het warehouse. “In tegenstelling tot de afgelopen jaren, werk ik nu niet binnen de omgeving van een multinational. Een goede manier om mij als directeur verder te ontwikkelen.”

Voorkeur

Het familiebedrijf blijft draaien op de manier zoals de ruim honderdzestig medewerkers dat gewend zijn. “De gemoedelijkheid en de snelle beslissingen die binnen een familiebedrijf genomen worden, combineren we met een professionaliseringslag zoals je dat bij multinationals ziet.” Chauffeurs kiezen bij Van Overveld voor een baan die aansluit op hun behoefte: “Wie iedere avond thuis wil zijn, rijdt voor de supermarkt. Geef je de voorkeur aan één nacht van huis, dan rijdt je veelal naar het Ruhrgebied in Duitsland. Wie naar het zuiden van Europa rijdt, is vaak drie tot vijf avonden achter elkaar weg. Iedere chauffeur heeft een eigen wagen.” Doordat vaak sprake is van groupagevervoer, vertrekt iedere chauffeur met zijn of haar wagen vanuit Etten-Leur of vanuit de eigen vestiging in Figueres (Spanje)

Hendrix bezocht in zijn eerste maanden bij het bedrijf de grootste top 100 klanten. Zij gaven aan erg tevreden te zijn en op dezelfde voet verder te willen. Tussen de bouw van het nieuwe warehouse door, kijkt Hendrix het komende jaar waar mogelijkheden liggen tot efficiency-, proces- en eventueel automatiseringsverbetering. “Deze vooral ondersteunende processen gaan we verder optimaliseren.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over OVERVELD B.V., TRANSPORT VAN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Brouwers Transport Brouwers Transport, Logistics & Warehousing

Flexibel internationaal transport en een efficiënte opslag