MKG Koeriers in startblokken voor mogelijk transport Covid-vaccin
- 23 nov., 2020
- Logistiek & Vervoer
Het zijn spannende tijden voor MKG Koeriers, specialist in o.a. snelvervoer van farmaceutische producten. Sinds de corona uitbraak is het extra druk. Niet alleen met de distributie van covid-testkits, maar ook met spoedleveringen van beschermingsmaterialen voor zorgcentra, op het moment dat daar een corona-uitbraak is.
Tegelijkertijd probeert het koeriersbedrijf zich goed voor te bereiden op wat er mogelijk nog komen gaat, zodra er een vaccin wordt vrijgegeven.
“We weten dat er een storm aankomt, maar we weten nog niet wanneer die begint en hoe die voor ons zal verlopen”. Zo omschrijft directeur Joan Minten de situatie half november 2020. “De kans is groot dat wij straks door een van onze farmaceutische klanten worden ingeschakeld voor de distributie van het vaccin. Daar proberen we ons nu zo goed mogelijk op voor te bereiden.”
Opties op extra auto’s
MKG Koeriers heeft daarom alvast opties genomen op tientallen extra voertuigen. “Als het straks echt losbarst met de vaccins en wij mogen een deel van de distributie gaan doen, dan verwachten wij 25 tot 30 extra auto’s nodig te hebben voor deze transporten”, aldus Minten.
Hoge veiligheidseisen
Deze extra auto’s moeten dan eerst worden omgebouwd om te voldoen aan de hoge eisen die hun TAPA TRS certificering stelt aan farmaceutische transporten. Zo moet er een paniekknop in komen, waarmee je in geval van nood meteen de dichtstbijzijnde politie kan alarmeren. Ook moeten er speciale boordcomputers ingebouwd worden. Op het moment van laden kan hiermee contact worden gemaakt met de meldkamer. Deze monitort de rit en slaat alarm zodra er van de route wordt afgeweken.
Politiebegeleiding
“Wij horen al geruchten dat ze het transport van vaccins onder politiebegeleiding willen gaan doen”, vertelt Minten. “Misschien een beetje overdreven, maar het is natuurlijk wel een heel gewild iets, waar de hele wereld op zit te wachten. Bij de distributie daarvan mag er absoluut niets mis gaan. Een foutje kun je je echt niet permitteren. Gelukkig hebben wij heel veel ervaring met dit soort transporten. We hebben de laatste maanden echt gemerkt dat we hierdoor op een goede manier opvallen in de markt en dat bedrijven ons weten te vinden.”
Extra chauffeur
Naast extra materieel moeten er straks natuurlijk ook voldoende, goed opgeleide chauffeurs beschikbaar zijn. “We hebben gelukkig een grote flexibele schil, waar we in tijden van drukte op kunnen terugvallen. Maar als we deze business mogen gaan doen, dan is dat geen kwestie van een paar weken met zijn allen de schouders eronder en veel extra uren draaien. We hebben het dan echt over een veel langere termijn. Het werven en opleiden van nieuwe medewerkers gaan we dan ook structureel aanpakken. En wellicht kunnen we tegen die tijd ook tijdelijk chauffeurs van concullega’s overnemen. Zodra we weten dat het onze kant op gaat vallen, gaan we snel opschakelen.”
Diep gekoeld
MGK Koeriers werkt internationaal en dat kan voor de distributie van het vaccin ook nog heel wat uitdagingen opleveren. “Elk land heeft weer andere regels, eist weer andere vergunningen”, legt Minten uit. “In Duitsland kan dat zelfs per deelstaat nog verschillen. Ook daar zijn wij goed op voorbereid.” Voor het vervoer onder extreem lage temperaturen voorziet hij geen problemen. “Er wordt gesproken over -70 graden. Er is geen enkel geconditioneerd voertuig dat zo diep kan vriezen. Daarom gaan de vaccins in dozen met droogijs, waardoor ze tot wel een etmaal op die lage temperatuur kunnen blijven. En binnen die tijd krijgen wij het straks zeker wel bezorgd!”
Auteur: Dianne Huijskens
Meer informatie over MKG KOERIERS B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!