Olympia presenteert onderzoek naar oriëntatiebronnen werknemers
- 13 mei, 2016
- Arbeidsmarkt
- Bron: Olympia Bergen op Zoom
Als werkgever is het belangrijk dat openstaande vacatures worden vervuld. Om de vacatures te vervullen is het belangrijk om te weten via welke kanalen de doelgroep zoekt naar nieuwe vacatures.
In onderstaande grafieken wordt zowel landelijk, als per focussector duidelijk waar de doelgroep zich bevindt en welke middelen worden ingezet in de zoektocht naar een nieuwe werkgever. Als werkgever is dit van belang om te weten, zodat de meest effectieve mix van wervingskanalen kan worden ingezet bij het zoeken van nieuw personeel.
Landelijk
Kijkend naar de landelijke cijfers is opvallend aan het overzicht dat de oriëntatiebronnen, net als vorig jaar, heel divers zijn. Zowel online als offline bronnen worden gebruikt door werkzoekenden in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Daarbij wint online wel terrein. Overduidelijk is het gebruiksgemak van online vacaturesites. Social Media heeft een meer prominente rol gekregen als oriëntatiebron. Vorig jaar stond het nog op de zesde plek en dit jaar op plek vier. De offline bron als het dagblad/de krant is uit de top 10 verdwenen.
Een opvallende nieuwkomer dit jaar is het feit dat bijna één op de vijf werkzoekenden ervoor zorgt dat hij of zij goed online vindbaar is voor werkgevers en bureaus. Een signaal dat werkzoekenden pro-actief weer op zoek gaan naar een nieuwe baan. Ze willen online gevonden worden en dan wel met relevante informatie die hem of haar goed profileert.
Industrie
Binnen de industriële sector zien we dezelfde ontwikkeling als bij de landelijke cijfers waarbij werkzoekenden in deze branche meer dan gemiddeld gebruik maken van Uitzendbureaus.
Logistiek
Waar vorig jaar nog de huis-aan-huiskrant en het dagblad als oriëntatiebron genoemd waren, zijn deze dit jaar vervangen door Bekenden/Netwerk en Binnenlopen/bellen naar een bedrijf. Hieruit is af te leiden dat werkzoekenden in deze branche het nog steeds dicht bij huis zoeken maar zichzelf meer zichtbaar maken via het eigen netwerk. Social Media is voor deze werkzoekenden een meer interessante bron geworden ten opzichte van vorig jaar. Deze is gestegen van plek negen naar plek vijf.
Zakelijke Dienstverlening
Ook bij werkzoekenden in de Zakelijke Dienstverlening heeft de offline oriëntatie bron Dagblad/krant plaats gemaakt. In deze branche zijn werkzoekenden als enigen pro-actief aan het zoeken via Bedrijvensites. Blijkbaar vinden zij het belangrijk om het bedrijf beter te leren kennen voordat ze solliciteren. Het CV wordt minder dan vorig jaar geüpload naar vacaturesites. Hieruit is af te leiden dat deze werkzoekenden selectiever worden in hun zoektocht en liever de touwtjes zelf in handen houden.
Onderzoek Olympia
Olympia verzamelt al jaren gegevens over de arbeidsmarkt. Hiervoor werkt het uitzendbureau onder meer samen met de Intelligence Group. Daarbij richt Olympia haar aandacht specifiek op een drietal branches, namelijk de branches Industrie, Logistiek en Zakelijke Dienstverlening. Algemeen genomen wordt er gekeken naar vacature ontwikkelingen en trends. Meer specifiek wordt er gekeken naar aanbod, vraag, imago, marktbewegingen, push- en pullfactoren en arbeidsmarkt mobiliteit. Maandelijks wordt hierin een ander aspect belicht, op zowel landelijk als regionaal niveau.
Meer informatie over OLYMPIA UITZENDBUREAU BERGEN OP ZOOM:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!