Onderzoek naar fietsgebruik werknemers in 'Hart van Brabant'
- 27 okt., 2016
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Gemeente Tilburg
De regiogemeenten willen fietsen naar het werk bevorderen. Ze houden een online enquête om de knelpunten in beeld te brengen zodat ze de juiste maatregelen kunnen treffen.
Waarom pakt iemand wel of juist niet de fiets naar het werk? Welke zaken spelen bij die keuze allemaal een rol? Kan die keuze worden beïnvloed? En waarmee dan? Om op dit soort vragen een eerste antwoord te krijgen, verspreiden werkgevers - groot en klein - in de buurt van de toekomstige Hart van Brabantroute de enquête onder hun werknemers. Ook in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt de vragenlijst uitgezet en doen er werknemers aan dit onderzoek mee. De enquête sluit op 1 november.
Snelfietsroutes in Brabant
Met de Hart van Brabantroute (eerder ook wel Leisure Bike Lane genoemd) willen de regio en de provincie een hoogwaardige en snelle fietsverbinding aanleggen. Deze komt van station Tilburg, langs de weg Tilburg - Waalwijk naar het regionaal bedrijventerrein ten noorden van de A59. De eerste delen van de snelfietsroute zijn al aangelegd, vooral in Waalwijk. De komende jaren zullen de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand en Tilburg het overgrote deel van de route zo aantrekkelijk mogelijk maken voor fietsers. Ook de snelfietsroutes Waalwijk - 's-Hertogenbosch en Tilburg-Breda zijn in voorbereiding. De regio en de provincie streven met de aanleg van deze routes naar een hoogwaardig fietsnetwerk van snelle verbindingen tussen woon- en werklocaties. Ook de andere regio's in Brabant zijn bezig met de voorbereiding aanleg van snelfietsroutes voorbereid of uitgevoerd.
Europese CHIPS-project
Binnen het Europese project CHIPS (Cycle Highways Innovation for smarter People transport and Spatial planning) trekt de regio Hart van Brabant samen op met de academie Stedebouw, Logistiek en Mobiliteit (NHTV). De komende 3 jaar onderzoekt CHIPS hoe snelfietsroutes in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt kunnen worden. En wat mensen stimuleert om met de fiets naar het werk (en naar school) te gaan. Want enkel de aanleg van een snel fietspad zal niet voldoende zijn.
Enquête
Werknemers kunnen aan het onderzoek deelnemen door online een korte enquête in te vullen.