'Op gebied van voeding en gezondheid liggen veel uitdagingen’
- 6 dec., 2018
- Agrofood & Biobased
‘Wat is het maatschappelijk belang van goede voeding in relatie tot de steeds grotere rol van de zorg en hoe kunnen we dit in de toekomst vormgeven?’ Deze vragen stonden centraal bij de thematafel Food & Health tijdens RegioinBedrijf Connect, die werd geleid door Jorg Wiltink, marketing manager bij Koninklijke Van den Boer Groep.
Het thema Food & Health wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gezond leven voor 80 procent wordt bepaald door voeding en voor 20 procent door bewegen. Diverse partijen gingen hierover daarom in gesprek met Jorg Wiltink tijdens de 7de editie van RegioinBedrijf Connect in Nijmegen.
Voldoende voedingsstoffen belangrijk voor herstel
‘Er liggen in onze samenleving veel uitdagingen op het gebied van voeding en gezondheid’, stelt Wiltink. ‘Bij Koninklijke Van den Boer Groep zetten wij ons bijvoorbeeld in om de patiënten van het RadboudUMC dagelijks te voorzien van persoonlijke voeding met de juiste voedingswaarden. Juist bij herstel is het immers belangrijk dat mensen voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen.’ Zijn betoog is het begin van een interessante middag waarbij de deelnemers diverse interessante cijfers en feiten over Food & Health voorbij horen komen. Eja Praasterink, programmamanager bij AgriFood Capital, is uitstekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de foodsector. Zij geeft aan dat voedselverspilling een groot aandachtspunt is in de foodsector. ‘In Nederland verspillen we jaarlijks 41 kilogram voedsel per persoon. Het zou mooi zijn als we dit met elkaar in de toekomst kunnen verminderen.’ Daarbij haalt ze als voorbeeld De Verspillingsfabriek in Veghel als voorbeeld aan. ‘Hier worden vele kilo’s paprika, tomaten, courgette en champignons die nog wel goed zijn, maar niet meer verkocht kunnen worden, verwerkt tot soepen. Op die manier wordt verspilling voorkomen en worden de goederen toch nog verwaard.’
Beleving van voeding wordt steeds belangrijker
Frits op de Haar geeft aan dat mensen zich steeds beter bewust worden van het belang van goede voeding. ‘Dat gaat stapsgewijs. We weten er nu veel meer van dan tien jaar geleden’, stelt Op de Haar. ‘In Barneveld zetten we stevig in om consumenten meer betrokken te krijgen bij wat zij eten. Barneveld, kippen en eieren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wij willen daarom binnen de Food Valley regio hét kenniscentrum zijn voor de pluimveehouderij.’ Volgens Jan Witmer wordt beleving van voeding steeds belangrijker. ‘Bij Guldenberg Hotel & Brasserie Het Verlangen richten wij ons daarom sterk op kwaliteit. We hebben bijvoorbeeld een KIP caravan op ons terrein staan. Dit is een mobiel kippenhok, waarmee we onze gasten kakelverse eieren kunnen aanbieden. Dat zorgt tegelijkertijd voor een stuk beleving. We merken dat dit enorm wordt gewaardeerd.’
Nederlander blijft qua eetcultuur achter in Europa
Toch blijkt in de praktijk dat Nederland qua eetcultuur behoorlijk achterblijft bij andere Europese landen. ‘In Nederland besteden wij 9 procent van ons inkomen aan eten en drinken’, weet Jorg Wiltink. ‘Terwijl dit in landen als Frankrijk en Italië zo’n 30 procent is. Dat zegt alles over de waarde die wij in Nederland aan eten geven.’ Tatos Ohan geeft aan dat dit ook ligt aan de tijd die Nederlanders besteden aan het bereiden van hun eten. ‘Als mensen bereid zijn om voldoende tijd te nemen om een lekkere maaltijd te bereiden, komt er automatisch ook meer uit. Maar vaak zijn ze bang dat andere zaken daardoor in het gedrang komen.’ Werner Meijer herkent dit wel. ‘Iedereen heeft altijd maar haast. Ik merk het thuis ook aan mijn kinderen die studeren en ook op tijd moeten gaan trainen voor hun sport. Daardoor eten we soms wat minder bewust en gezond.’
Grootste horeca-ondernemer van Nederland
Deze ontwikkelingen zorgen er ook voor dat maaltijdboxen als Hello Fresh in Nederland enorm populair zijn, stelt Chris van Zutphen. ‘Maar de grootste horeca-ondernemer van Nederland is waarschijnlijk de NS. Zij hebben hun dienstregeling dusdanig minutieus afgestemd dat het aantrekkelijk wordt voor bezoekers om bij een kiosk op het station nog snel even een belegd broodje of een snack te kopen.’ Jurgen Naeye geeft aan dat bewustwording een belangrijk onderdeel is om ervoor te zorgen dat mensen gezonder gaan eten. ‘Zelf heb ik de film ‘That sugar’ gezien en die heeft mij enorm aan het nadenken gezet. Sinds die tijd doe ik geen suiker meer in mijn thee. Daarnaast stellen wij gratis fruit beschikbaar voor onze medewerkers. DB Schenker heeft geen rechtstreekse affiniteit met voeding, maar ik denk dat we op deze manier een steentje kunnen bijdragen aan de gezondheid van onze medewerkers.’
Power to consumers
Dennis Hut geeft aan dat bij MH Poly eveneens gratis fruit beschikbaar wordt gesteld voor medewerkers. ‘Daarbij houden we goed in de gaten of er niet teveel wordt besteld, want het is zonde als het niet opgaat.’ Hut kijkt aan het eind van de middag met een positief gevoel terug op de discussie aan tafel. ‘Ik heb veel dingen gehoord die ik nog niet wist en die écht een verrassing waren voor mij. Wellicht dat ik daar in de toekomst nog eens iets mee kan doen binnen onze organisatie.’ Jorg Wiltink sluit met de mededeling dat bewustwording een primair onderdeel is om het eetgedrag van mensen te veranderen. ‘Slechte voeding duurder maken is volgens mij de enige oplossing. Maar veel voedingsbedrijven willen hier nog niet aan meewerken. Het is daarom aan consumenten zelf om hier actief mee aan de slag te gaan. Power to consumers.’
Auteur: Gerben van den Broek
Meer informatie over KONINKLIJKE VAN DEN BOER :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel