Overeenstemming nieuwe ontsluiting HJ Heinz

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: Stadsregio Arnhem Nijmegen

Gemeente Overbetuwe en HJ Heinz hebben in principe overeenstemming bereikt over de aanleg van een nieuwe ontsluiting voor het bedrijf en de daaraan gekoppelde schadeloosstelling voor Heinz.

Overeenstemming nieuwe ontsluiting HJ Heinz

De uitwerking van deze overeenstemming zal nu samen met de stadsregio en de provincie, die nauw betrokken zijn bij deze plannen, worden opgepakt.
Om de plannen van de gemeente en de stadsregio in het kader van Elst Centraal mogelijk te maken is een nieuwe ontsluiting noodzakelijk. In een overeenkomst komen alle afspraken te staan die de partijen met elkaar moeten maken om de plannen uit te kunnen voeren.

Inzet voor de overeenkomst is de aanleg van een nieuwe weg die rechtstreeks aansluit op de Olympiasingel (Zuidtangent). De huidige ontsluiting aan de noordkant vervalt.
Omdat Heinz hiervoor ingrijpende maatregelen moet treffen op haar terrein en in haar bedrijfsvoering en grond moet overdragen, heeft het bedrijf recht op een schadeloosstelling. Partijen hebben onder voorbehoud van goedkeuring in principe overeenstemming bereikt over de schadeloosstelling. De schadeloosstelling is het belangrijkste onderdeel van een totaal pakket aan afspraken waaraan nu verder gewerkt wordt.

De afspraken uit de overeenkomst worden verwerkt in het bestemmingsplan “Elst Centraal, Infra” dat in mei 2012 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Ook de hoofddirectie van Heinz moet zich nog uitspreken over de principe overeenkomst.

Aanleiding
Een nieuwe ontsluiting is noodzakelijk omdat de gemeente en de stadsregio plannen hebben voor het station Elst, de stationsomgeving, het spoor en het naastgelegen bedrijventerrein. Het spoor tussen Arnhem en Nijmegen is drukbezet en het aantal treinen zal de komende jaren nog verder toenemen. Hiervoor wordt naar een passende oplossing gezocht.

De gemeente wil het gebied beter bereikbaar en aantrekkelijker maken voor werken en wonen. Daarnaast zullen de ontwikkelingen de kwaliteit van het gebied aanzienlijk verbeteren. Belangrijk daarin zijn de aanleg van twee spoortunnels en de zuidtangent. De barrièrewerking van het spoor, en daarmee de steeds langere wachttijden bij de spoorwegovergang, wordt door de aanleg van twee tunnels weggenomen. De tangentstructuur (de rondweg) moet het doorgaande verkeer om het centrum van Elst leiden.

Een ontsluitingsweg voor Heinz aan de zuidzijde sluit het beste aan bij de nieuwe verkeershoofdstructuur van de gemeente en zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de hoeveelheid vrachtverkeer in Elst.

Bestemmingsplan
De gemeente Overbetuwe legt in mei 2012 het bestemmingsplan voor de ontwikkelingen in Elst Centraal ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. In het spoorontwerp kan uitgegaan worden van de plannen zoals die nu in het ontwerpbestemmingsplan zijn opgenomen. De gemeente is van mening dat verder uitstel van de besluitvorming niet verantwoord en niet nodig is.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!