Partners gezocht voor gezondere samenstelling van voeding
- 18 jun., 2015
- Agrofood & Biobased
- Bron: Food Valley update
TNO en Wageningen UR Food & Biobased Research (FBR) zijn op zoek naar industriële partners die willen deelnemen in een onderzoeksproject met als doel de samenstelling van voedselproducten gezonder te maken.
Dit consortiumproject biedt de levensmiddelenindustrie een kans om te profiteren van gezamenlijk onderzoek door TNO en FBR dat mede door de overheid gefinancierd wordt.
Inspelend op de vraag van consumenten naar gezondere producten richt het project zich op het verbeteren van de samenstelling van voedingsmiddelen zonder dat dit ten koste gaat van de gewenste productkwaliteit.
Als onderdeel van dit project wordt gewerkt aan het herformuleren van bestaande producten en het ontwikkelen van innovatieve alternatieven. Bij bestaande producten is de belangrijkste uitdaging om vet-, zout-, eiwit- en/of suikergehaltes aan te passen zonder dat dit in de ogen van de consument tot verlies van kwaliteit of smaak leidt.
Geïnteresseerde partijen worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit onderzoeksprogramma, dat voor de zomer van 2015 van start gaat en een verwachte looptijd heeft van twee jaar.
Achtergrond
De gemiddelde consument krijgt dagelijks teveel natrium, suiker en vetten binnen, en juist te weinig vezels. Dit is een belangrijke oorzaak van gezondheidsproblemen en leidt tot stijgende ziektekosten. Om het voedingspatroon te verbeteren moeten levensmiddelenfabrikanten hun producten aanpassen: intrinsiek, door de samenstelling gezonder te maken, en extrinsiek, door duidelijkere productinformatie (etikettering, gezondheidsinformatie, soort verpakking) die consumenten stimuleert om gezondere keuzes te maken. Dit project richt zich op beide factoren en hun interactie.
De belangrijkste projectdoelstellingen zijn:
- Het gemakkelijker maken om dagelijkse voedingsmiddelen te produceren die zowel gezond als smakelijk zijn, voor specifieke consumentengroepen;
- Het opstellen van richtlijnen voor het ontwerpen en (her)formuleren van productgroepen met een gezondere samenstelling die door consumenten aantrekkelijk worden gevonden;
- Het opstellen van generieke kwantitatieve relaties tussen ingrediënten, bewerking, voedseleigenschappen, externe modulatoren en voedselperceptie.
- Een bijkomende uitdaging is om het geherformuleerde, verbeterde product goed te communiceren naar de consument.
Het blijkt namelijk dat veel consumenten denken dat minder zout of suiker in een product een negatief effect heeft op de productkwaliteit. In dit project gaan we deze mogelijke effecten direct meten voor de geherformuleerde producten . De resultaten voor verschillende productgroepen zullen worden gedeeld met alle projectpartners, die hiermee hun voordeel kunnen doen op het gebied van eigen productontwikkeling en marketing gericht op specifieke doelgroepen zoals tieners of ouderen.
Inschrijven
Heeft u interesse om aan dit project mee te doen? Neem dan contact op met Joost Blankestijn (TNO). Dit kan tot 30 juni.
Meer informatie over TNO:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Meer informatie over Wageningen University & Research:
Bekijk het complete profiel