Samen op weg naar 100.000 banen voor ‘Special Talents’
- 11 feb., 2016
- Technologie
- Bron: Interconnect
Het moet de normaalste zaak zijn dat “Special Talents” mee gaan doen in “gewone” bedrijven. Hoe zorgen we er samen voor dat we 100.000 banen creëren voor deze groep mensen?
Mijn missie is om meer ondernemers in onder andere de ICT-branche te inspireren om “Special Talents”, ofwel mensen met een arbeidsbeperking, in te zetten. Het is één van de manieren om bij te dragen aan de banenafspraak en het hoort bij een bedrijf dat duurzaam werken onderschrijft. Hierover heeft u ook in mijn laatste blogpost kunnen lezen. Hoe ver sta ik daar nu mee?
Donderdag 28 januari vond het ICT-Event ‘De eerste stap naar sociaal ondernemen’ plaats. Dit was de centrale vraag:
Waar begint u als (MKB) ICT-werkgever of HR-eindverantwoordelijk als u sociaal wilt ondernemen?
Om die vraag te beantwoorden, nodigde een combinatie van ICT-werkgevers (ACER, Centric, Ericsson, IBM, IN2IT, Interconnect, KPN, Ricoh en SAP), branche- en werkgeversvereniging Nederland ICT en werkgeversnetwerk De Normaalste Zaak andere werkgevers uit. Het event werd tevens mogelijk gemaakt door de Universiteit van Tilburg, het UWV en Weener XL.
Speciale talenten aan het werk
Ook in de ICT willen we medewerkers met “Special Talents” aan het werk helpen. Het moet de normaalste zaak zijn dat “Special Talents” mee gaan doen in “gewone” bedrijven. Want iedereen kan wat en heeft een talent. We moeten leren om te focussen op de mogelijkheden in plaats van de beperkingen.
Daarom is het belangrijk dat diverse ICT-bedrijven, met en zonder ervaring in sociaal ondernemen, elkaar ontmoeten en elkaar voorzien in antwoorden op vragen als:
- Wat wordt er van mij verwacht?
- Waar moet ik beginnen?
- Waar kan ik morgen mee beginnen?
- Hoe pak ik dit aan?
- Welke kansen biedt het mij en wat levert dit mij op?
Ik vond het mooi om te zien dat het volle bak was op de theatertrap van het hoofdkantoor van Ricoh Nederland in ‘s-Hertogenbosch: het event werd goed bezocht. Door de prachtige locatie, de aparte ruimtes voor de inspiratiesessies en de marktplaats was er volop gelegenheid om elkaar te ontmoeten en nieuwe contacten op te doen. Het Buzzmasterysteem ondersteunde op een innovatieve manier de interactie gedurende de dag met elkaar.
Best practices
Gedurende het event werden best practices van bedrijven gedeeld. KPN, Ricoh, Interconnect en IBM deelden praktijkvoorbeelden via verschillende tafelgesprekken onder leiding van dagvoorzitter Bert van Boggelen van De Normaalste Zaak. Ook bespraken we de ambities en realisaties. Bij deze tafelgesprekken met werkgevers sloten op een later moment Aart van der Gaag, Commissaris van ondernemers op weg naar de 100.000 banen, en Nik en Cor met hun “Special Talents” aan. Zij namen iedereen op de theatertrap in een vlammend en confronterend betoog mee in het denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Zij gaven aan hoe het voelt om gelabeld te zijn; dat zij zich wél ontwikkelen, maar de maatschappij zich niet altijd mee ontwikkelt.
Werkgevers zoals SAP, Centric en IN2IT, en de Universiteit van Tilburg, Weener XL en het UWV verzorgden de inspiratiesessies. Zij deelden hun kennis en praktijkervaringen, inclusief ‘lessons learned’. Thema’s waren bijvoorbeeld: ‘Hoe pas ik jobcarving toe’, ‘Wat is nu eigenlijk inclusief HRM-beleid’ en ‘Waar begin ik?’ Er was ook ruimte voor een persoonlijk adviesgesprek.
Als afsluiting vond er een interactieve dialoog plaats met Huib van Olden, Wethouder Werk- en Inkomen in de gemeente ‘s-Hertogenbosch en Aart van der Gaag.
De opbrengst van de dag
De dag leverde heel wat op. Het werd onder meer duidelijk wat onze ambities als ICT sector zijn. Wat willen we met elkaar bereiken?
In ieder geval dat…
- We zorgen dat de overige 75% van de bedrijven in Nederland ook de eerste stap gaan zetten in sociaal
ondernemen. Ook binnen de ICT-sector. - Organisaties mogen zeggen dat het economisch ook nog interessant is.
- Van onbekend en onbemind, naar wat nodig is; namelijk de juiste mindset.
- We ons nog meer richten op de coaching van managers in het begeleiden van “Special Talents”.
- We gebruik maken van een jobcoach.
- We gaan samenwerken: overheid, werkgevers en werknemers.
- We stoppen met mensen met een beperking te “labellen”.
- We denken na hoe je een social return verplichting anders kunt invullen door te investeren als organisatie in ‘human resources’. Budget en headcount zit bij Human Resources maar de inkomsten van de deal vallen bij Sales.
- We niet gemakkelijk kiezen voor het afkopen van een social return verplichting, maar het oppakken in de core business van ons bedrijf. Duurzaamheid is inclusief.
- 1+1 meer is dan 2.
- We niet na de eerste plaatsing al stoppen als het even tegen zit.
- Ergens klein beginnen prima is, maar doe het dan goed.
- Fouten maken mag.
- Ga aan de slag.
- We elkaar opzoeken als ondernemers.
Tot slot: Wat is de eerste stap?
Ik ga ons verhaal als werkgever delen. Ook deel ik de ervaring en kennis die ik op het event heb opgedaan. Verder zoek ik partners, die mij kunnen ondersteunen bij mijn vragen. Want we hebben nog veel te leren, maar samen zijn we sterk. Duurzaamheid is inclusief, dat wil ik naar de praktijk brengen. Lees mijn volgende blogs voor het vervolg.
PS: Aart van der Gaag: Je kan op de ICT-sector rekenen op weg naar de 100.000 banen. Zoals je weet hebben we de ambitie uitgesproken er dit jaar al 10.450 in de ICT-sector te creëren.
Auteur: Maike Bonke
Social return & sociaal ondernemen
Meer informatie over INTERCONNECT SERVICES B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Voor meer informatie over deze veelzijdige high tech toeleverancier.