Sandton Hotels laat studenten volop proeven van bedrijfsleven
- 27 jun., 2018
- Onderwijs & Training
Stagiaires die meedraaien op de werkvloer, klanttevredenheid onderzoeken of nieuwe procedures schrijven. Bij Sandton Hotels in het centrum van Eindhoven lopen altijd wel enkele studenten stage. “We zijn een kleine locatie, waardoor een stagiair zich direct betrokken voelt als teamlid.”
De hotelketen ontvangt regelmatig stagiaires van De Rooi Pannen en werkt daarnaast samen met Business School Notenboom, Hogeschool Tio, Summa college en Hogeschool Zuid Maastricht.
Afwisseling
Voor stagiaires is direct sprake van afwisseling: ze draaien mee achter de receptie en werken in het restaurant en de zeven verschillende zalen. Hotelmanager Bram Bijnen vertelt: “Zo is er ook een student die zich tijdens haar stage richt op de afdeling house keeping, waarvoor ze nieuwe procedures opstelt.”
Manager on duty
Behalve voor de afdeling house keeping schrijven stagiaires samen met een begeleider ook voor andere afdelingen mee aan Standard Operating Procedures’. Bijnen: “Denk aan het op papier zetten van richtlijnen bij het inwerken van nieuw personeel.” Een andere verantwoordelijkheid die stagiaires dragen: manager on duty zijn. “Als manager on duty ben je verantwoordelijk tijdens verschillende shifts, waardoor je telkens van een andere discipline proeft.”
De studenten mogen klachten afhandelen, of vragen van gasten beantwoorden. Een ander leuk project waar de studenten bij betrokken worden is het aanpassen van de menukaart van het restaurant. “Dit zijn vaak projecten van een paar weken, waarbij de student tijdens verschillende bijeenkomsten notuleert en uiteindelijk meehelpt met het samenstellen van de kaart.”
Examinator
Zelf helpt Bijnen ieder schooljaar op de Rooi Pannen mee tijdens het afnemen van praktijkexamens. “De school geeft vooraf een briefing, waarna ik leerlingen beoordeel op het moment dat zij gasten ontvangen en reserveringen verwerken. Heel erg leuk om te mogen doen.”
Foto: renovatie van de Lounge Bar in Sandton Hotel Eindhoven
Klanttevredenheid na renovatie
Het merendeel van de stagiaires bij Sandton Hotel volgt aan de Rooi Pannen de opleiding Horeca ondernemer manager. Momenteel werkt ook een student van de Hogeschool Zuid Maastricht mee. De student, die haar afstudeerscriptie schrijft bij Sandton, onderzoekt het effect van de meest recente renovatie op de klanttevredenheid. “In januari van dit jaar hebben we een renovatie afgerond, waarbij een groot deel van de hotelkamers is vernieuwd. Op basis van mondelinge enquêtes onderzoekt de hbo-student de tevredenheid van de gasten voor en na de renovatie.” Behalve de hotelkamers werden ook de receptie, de bar, de restaurant lounge en vergaderzalen onder handen genomen.
De oudere kamers zijn de deluxe kamers geworden. De klassieke oude meubels hebben plaats gemaakt voor een open design. De in totaal 75 kamers ogen nu veel ruimer dan voorheen, doordat ze handig en slim zijn ingedeeld. “De student die nu bij ons haar afstudeeronderzoek uitvoert, is benieuwd in welke mate gasten deze verandering waarderen.”
Doorstroming naar bedrijfsleven
De hotelketen merkt dat het lastig is om aan goed personeel te komen. Door intensief met het onderwijs samen te werken, is direct sprake van werving. “We onderhouden korte lijnen met onderwijsinstellingen en wat ook belangrijk is: na afloopt van een stageperiode blijft sprake van goed contact.”
Een recruiter op het hoofdkantoor in Utrecht benadert studenten. Dat gebeurt vanuit de International Hotelmanagement Group (IHMG), waar behalve Sandton hotels ook Pillows Hotels onder valt. Geen stage bij één van de hotels is hetzelfde, want iedere locatie is uniek, weet Bijnen. “Het aanbod van Sandton staat bekend om haar diversiteit. Hier in Eindhoven bevinden we ons op een typische city centre locatie, terwijl Château de Raay in het Limburgse Baarlo een typisch landelijke uitstraling heeft.”
Sandton hoopt met de samenwerking met het onderwijs doorstroming naar het bedrijfsleven te stimuleren. “De stages vinden vaak aan het einde van de opleiding plaats. We bevinden ons op een bescheiden locatie, met zo’n achttien medewerkers. Dat is geen hele grote groep mensen, wat betekent dat je als stagiair veel verantwoordelijkheid draagt.”
Auteur: Carline Klijn – van Best
Meer informatie over SANDTON EINDHOVEN CENTRE:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel