Sandton Hotels speelt in op komst van meer leisure gasten

  • Toerisme & Recreatie
  • Bron: Sandton Eindhoven Centre

Ook in de regio Eindhoven nam het aantal toeristen in 2017 toe ten opzichte van het jaar daarvoor. Bram Bijnen, hotelmanager bij Sandton Hotels, vertelt hoe het hotel in het Eindhovense centrum op die trend inspeelt.

Sandton Hotels speelt in op komst van meer leisure gasten

 “De verhouding tussen het zakelijk segment en leisure is verschoven”, weet Bijnen. Waar vroeger 80 procent van de hotelgasten voor zakelijk verkeer een hotelovernachting boekte, ligt dat percentage nu op 60 procent. “Het aantal zakelijke gasten neemt niet af, er komen juist nog meer leisure gasten naar ons toe.”

Naar Amsterdam

Als hotelmanager van de hotelketen in het centrum van Eindhoven erkent hij dat de groei van Eindhoven Airport daar van invloed op moet zijn geweest. “Het is alleen niet de hoofdreden. Vanuit Spanje en Italië bijvoorbeeld, vliegt een groot aantal toeristen naar Eindhoven. Het merendeel daarvan reist echter door naar Amsterdam.” Het is juist het aantal uit Nederland afkomstige toeristen dat stijgt. “Dat is mede te danken aan het gemeentebeleid op het gebied van city marketing en de diverse evenementen die in de stad plaatsvinden.”

Evenementen en winkelketens

Denk aan het lichtfestival Glow, dat honderdduizenden bezoekers naar de stad trekt. Het heeft Eindhoven nog beter op de kaart gezet. Tel daar evenementen zoals Daydream in Eindhoven, Lakedance bij Aqua Best en Flying Dutch in Eersel bij op en je krijgt een jaarlijks terugkerend patroon waarop ook Sandton Hotels het aantal boekingen ziet toenemen. “Sinds een aantal jaar hebben we standaard een goede bezetting in de weekenden. Mede dankzij de komst van enkele grote winkelketens komen mensen nu naar Eindhoven om te shoppen én om te stappen.”

Fietsend naar een afspraak

Sandton Hotels zag een kans om nog beter op de wensen van haar gasten in te spelen: het verhuren van fietsen. De fietsen, waarvan er standaard vijf in de parkeergarage staan gestald, zijn ideaal voor gasten die spontaan van een fiets gebruik willen maken en daarvoor niet eerst naar het station hoeven reizen. Bijnen: “Ook  de zakelijke gast is enthousiast. Wie een afspraak heeft op de High Tech Campus, kan daar op de fiets naartoe.”

Routes

Strijp S, de Genneper Parken, de Technische Universiteit Eindhoven, de gasten zijn er binnen een paar minuten en kijken vanaf de fiets op een andere manier naar de stad dan wanneer ze in een taxi verblijven. “Bij de balie ligt een fietsroute klaar. We merken dat onze gasten ook een bezoek brengen aan plekken waar voorheen niet aan werd gedacht, zoals Piet Hein Eek en het Evoluon. Populair is ook het verlichte Van Gogh-Roosegaarde fietspad, dat naar Nuenen loopt.”

Marketing

Is er een grote groep die graag een fietstocht maakt, dan kan ook op die wens worden ingespeeld. Behalve het aantal Nederlandse toeristen ziet Sandton Hotels langzaam maar zeker ook het aantal internationale gasten toenemen. Daarvoor zet ze heel gerichte marketingcampagnes in. Op basis van het land van herkomst van de websitebezoeker die bijvoorbeeld naar sandton.eu surft, krijgt diegene een interessante campagne te zien. “Belgische gasten werd in juni en juli een late check out aangeboden, voor iedereen die thuis liever niet meekijkt naar de wedstrijden op het WK.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over SANDTON EINDHOVEN CENTRE:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!