Skidôme Rucphen verlengt baan met 150 meter
- 20 mrt., 2014
- Toerisme & Recreatie
- Bron: Skidôme Rucphen
Directeur-eigenaar Nicky Broos van Skidôme Rucphen kondigt aan zich binnen nu en twee jaar op een hellend vlak te begeven. Nieuws dat, in het geval van een sneeuwattractiepark, als positief uitgelegd mag worden.
Concreet bedoelt de ondernemer namelijk dat hij zijn 160 meter lange skibaan met 100 tot 150 meter gaat verlengen. De ambitieuze ontwikkeling van het sportrecreatiegebied waarin de Skidôme ligt en de noodzaak tot versterking van de marktpositie, speelden mee bij deze beslissing. Maar, geeft Broos zonder schroom toe, het herstellen van een mogelijk strategische fout is de belangrijkste aanleiding.
Broos is eigenaar van twee Skidômes. Eén in Rucphen met vier pistes waarvan de langste 150 meter is en één in Terneuzen met twee pistes waarvan de langste 220 meter is. En het was in die zeventig meter verschil dat de ondernemer én fervent skiër niet meer om zichzelf heen kon. ‘Wanneer ik in Terneuzen ski, ervaar ik het gevoel van wintersport . De rode randjes langs mijn oren, de druppel aan mijn neus, het gevoel van climax wanneer je de piste afglijdt. Toen ik voor mezelf toe moest geven dat ik liever in Terneuzen ski dan in Rucphen, toen wist ik dat er iets moest gebeuren. ‘
Het was een pijnlijke openbaring moet de ondernemer erkennen. ‘Ik ben de pionier op dit gebied, ik ben de trendsetter. En dat nu juist ík moet erkennen dat de plek waar het allemaal begon, waar mijn wortels liggen, niet meer aan mijn eigen verwachtingen voldoet….Dat doet echt zeer. ‘
Het gevoel van ontevredenheid dat hijzelf ervaart , wordt bevestigd door reacties vanuit de markt en door zijn vertrouwenspersonen. ‘Ze zeggen allemaal hetzelfde: Broos, het ligt niet aan je bedrijf, niet aan de sfeer, niet aan de voorzieningen. Het zit hem zuiver en alleen in het gebrek aan meters.’
Met al deze wijsheid op zak, is de sneeuwexpert inmiddels een onderzoek gestart naar de kansen die verlenging van de baan biedt. Onderzocht wordt welke lengte het meest rendement oplevert in relatie tot de kansen die de huidige economie heeft te bieden.
De economische vooruitzichten zijn gunstiger dan in jaren het geval is geweest, waardoor de kans groter is dat verbetering van de faciliteit zal leiden tot meer vraag.
Bestaansrecht
Door de baan te verlengen denkt de ondernemer dat hij de ervaren wintersporter, die zijn heil nu op uitdagender banen zoekt, weer aan zich kan binden. ‘Daar ben ik van overtuigd en dat is ook wat deze mensen gelukkig gewoon tegen mij zeggen. De lengte van de piste is voor hen het enige probleem. Aan de rest ligt het niet. Wij hebben de beste faciliteiten, wij zijn het gezelligst en het meest gastvriendelijk. Voor de dagrecreant, voor gezinnen en bedrijfsuitjes zijn wij het beste adres. Alleen de echt ervaren wintersporter verveelt zich hier te snel. En dat is wel de groep die door het hele jaar heen ons bedrijf bezoekt en waar wij ons bestaansrecht aan te danken hebben.”
Vakantiepark
Angst voor de financiële consequenties van deze nieuwe investering, kent de directeur niet. ‘Natuurlijk zijn er nog onzekerheden, vandaar dat we een gedegen onderzoek houden. Maar we zijn inmiddels begonnen met gesprekken met onder andere de aandeelhouders en we hebben er vertrouwen in. Het is een verantwoorde keuze in een economisch moeilijke tijd.’ Deze overtuiging is mede ingegeven door diverse, economisch aantrekkelijke, ontwikkelingen in het gebied waarin zijn bedrijf ligt. De belangrijkste daarvan is wel de komst van een nieuwe buurman: een park met tientallen vakantiewoningen. ‘We kunnen wel stellen dat er voor ons een compleet nieuwe doelgroep bijkomt. En dan ook nog één die gedurende het hele jaar een continue stroom nieuwe bezoekers richting de Skidôme trekt’, aldus Broos.
Wielerwereld
Het is niet de enige nieuwe buurman die Skidôme Rucphen de komende jaren mag verwelkomen. Ook de komst van WielerWereld belooft een positieve weerslag op het hele gebied te hebben. WielerWereld is een complex waarbinnen een wielermuseum maar ook alle andere faciliteiten op het gebied van de wielersport te vinden zijn zoals een regionaal trainingscentrum, een BMX-parcours, onderzoekscentrum, winkels en horeca.
De gemeente Rucphen onderkent het belang van nieuwe en bestaande initiatieven en heeft het hele gebied van 60 hectare aangewezen als ruimte voor intense sportrecreatie, voor Actie & Avontuur. Inclusief een optimale ontsluiting via een nieuw aan te leggen rondweg. Naar verwachting zal Rucphen zich de komende jaren steeds verder profileren als sportief hart van Nederland met een stroom aan recreanten tot gevolg. De attractiviteit van dit gebied neemt toe en de kruisbestuiving tussen de diverse ondernemers levert zich op. ‘We zijn allemaal trekker. Van elkaar en daardoor van het hele gebied. Samen zetten we onszelf op de kaart.’
Verantwoordelijkheid
Broos is ervan overtuigd dat al deze randvoorwaarden de Skidôme financieel aantrekkelijk maakt voor investeerders. Dat hij de benodigde gelden zal vergaren, staat voor hem buiten kijf.’Om te beginnen omdat het moet; het is een absolute must. Daarnaast, wie Broos kent, weet dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt. Altijd al gedaan ook. Toen ik bij de bouw van de Skidôme Rucphen tegen een bouwoverschrijding aanliep heb ik een deel van mijn aandelenpakket verkocht zodat noch de bank noch de investeerders er op achteruit gingen. Uiteindelijk was het mijn verantwoordelijkheid.’
Trots
De komende vijf jaar zal de Rucphense Skidôme dankzij de verlenging van de baan en dankzij de ontwikkeling van het omliggende gebied zijn positie in de wereld van sneeuwattractieparken aanzienlijk verstevigen. En dat is geen overbodige luxe in een markt waar eigenlijk maar twee echte spelers zijn: de Skidômes met vestigingen in Rucphen en Terneuzen en SnowWorld met vestigingen in Zoetermeer en Landgraaf.
Nicky Broos werd in januari van dit jaar verrast door SnowWorld dat het voornemen bekend maakte om SnowPlanet Spaarnwoude over te nemen. Het bedrijf versterkt daarmee de positie als marktleider. ‘Daar heb ik overigens geen enkel probleem mee’, benadrukt Broos. ‘Sterker nog, toen SnowWorld in 2013 naar de beurs ging, was ik een van de eersten die daarvoor de felicitaties overbracht. Het klinkt misschien vreemd, maar ik voelde dat zelf ook als een moment van trots. Het betekende dat de sector vakvolwassen was geworden en dat ik daar een belangrijk aandeel in heb gehad.’
Voor Broos een extra reden om scherp naar zijn eigen product te blijven kijken en er vooral innovatief mee om te blijven gaan. ‘We zijn misschien niet de grootste, we willen wel de beste blijven. Skidôme Rucphen is qua dagbesteding helemaal in orde. We zijn een volwaardig sneeuwattractiepark met sneeuwbanen waarop geskied, gesnowboard en allerhande andere sneeuwpret beleefd kan worden. Men kan bij ons schaatsen en glowgolfen. We hebben winkels en diverse horecagelegenheden. Wanneer de verlenging van de skibaan eenmaal een feit is, is onze toekomst daar sterker gegarandeerd.’
Meer informatie over SNOWWORLD (voorheen SKIDÔME):
Bekijk het complete bedrijfsprofiel