Smart Industry: samenwerken en kennis delen

  • Industrie

Hoe kunnen industriële bedrijven efficiënter (samen)werken d.m.v. Smart Industry en andere slimme toepassingen? Deze vraag stond centraal aan de thematafel industrie tijdens de netwerkbijeenkomst RegioinBedrijf Connect op 26 mei 2016.

Smart Industry: samenwerken en kennis delen

Onder leiding van gespreksleider Tom Bouws, senior adviseur bij de Kamer van Koophandel, wisselden zeven ondernemers ervaringen uit.

Transparantie

Wat is belangrijk bij Smart Industry? Samenwerken en kennis delen. Daar is iedereen aan tafel het meteen over eens. Jos Mols (Schelde Exotech): “Het is heel prettig om juist ook in de eigen regio samen te kunnen werken. Heel vaak weet je niet hoeveel mooie bedrijven er om de hoek gevestigd zijn. Daarom is dit ook zo zinvol.”

Jos Frijters (Myso) ziet kansen in het samenvoegen van specialismes. “Systemen kunnen door opensourcesoftware makkelijk aan elkaar gekoppeld worden. Zo kunnen we op afstand samenwerken; door specialismes te delen maken we elkaar sterker. De Myso web-to-print portal is daar een mooi voorbeeld van.” Ferdi Laban (Pro Industrial Automation b.v.) onderschrijft dat, maar zegt daarbij wel dat bij machineveiligheid opensource en security niet altijd samengaan. Zijn bedrijf deelt echter wel alle kennis en klantspecifieke software met de klant. “Wij verkopen totaaloplossingen, en kennis delen hoort daarbij.”

Fabriek van de toekomst heeft ook uitdagingen

Niet alleen klanten zijn bezig met Smart Industry, ook de bedrijven zelf zetten stappen. Rena Electronica BV plaatste kortgeleden een nieuwe productielijn waarmee kleine series geproduceerd kunnen worden. Foutloos produceren en korte wisseltijden: de fabriek van de toekomst? Liz Zwerver (Rena): “Technisch gezien kan alles, maar het is ook een veranderingsproces waarin je de mensen mee moet krijgen. Een uitdaging op managementgebied.”

Hoe kan ik de klant zijn probleem oplossen

Grote bedrijven zijn over het algemeen minder wendbaar als het gaat om veranderingen. Frijters pleit daarom voor een proactieve klantbenadering: “Wij zitten op verschillende niveaus binnen het bedrijf aan tafel en denken zo mee hoe we het proces van de klant kunnen verbeteren. Mijn eigen bedrijf kan dit niet allemaal leveren. Er zijn dus kansen om meer gezamenlijk op te trekken en elkaars aanbod mee te nemen” Job Kuijpers (Heembouw) knikt. Ook zijn bedrijf gaat daar ver in. Hij geeft een voorbeeld: “Als een klant ons vraagt ergens een DC te bouwen, dan onderzoeken we eerst – samen met partners – of dat wel de juiste plek is. Het gaat uiteindelijk om het hele plaatje. Zo lossen we de (toekomstige) problemen van de klant op.”

Think big, act small

Tot slot wordt gesproken over de toekomst. Hoe ziet de markt er over vijf jaar uit? Waar zet je de stip op de horizon en hoe kom je daar? ‘Think big, act small’ is hier de conclusie. Concrete kleine stappen zetten en samenwerking zoeken met partners. Dat doet ook MH Poly, zegt Dennis Hut. “Het is belangrijk om kennis te vergroten en verbinding te leggen met de juiste partijen. Dat is ook de reden dat ik hier aan tafel zit. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Je moet bijblijven.”

Waar liggen de knelpunten?

Zwerver: “Er is gigantisch veel data beschikbaar. Bedrijven weten alleen niet wat ze ermee aan moeten. Neem bijvoorbeeld een lantaarnpaal: zet hier sensoren op en je kunt waardevolle informatie binnenkrijgen over weersomstandigheden, verkeersbewegingen etc.” Rob Schröter (Finetic) ziet daar veel kansen. “Finetic bouwt voor dit soort vraagstukken webapplicaties op maat. Jammer dat in de top van organisaties nog niet altijd de nut en de noodzaak wordt gezien van het gebruik van deze data. Mensen weten niet wat er allemaal al kan tot ze het zelf zien en ervaren. Creatieve oplossingen bieden toegevoegde waarde in het hele proces.”

Auteur: Anneke Reijerse

Video bij artikel

Zeilmakerij Van der Sneppen BV Zeilmakerij Van der Sneppen BV

Standaard vlamvertragende huurzeilen en maatwerk oplossingen!