Spongecake Quick&Easy grote hit op Food Experience 2016

  • Onderwijs & Training
  • Bron: HAS Hogeschool

Spongecake Quick&Easy van studenten Annemiek Sluijters, Eveline Brockhus, Hélène Broekmans en Marlou Wouters is de grote hit op de Food Experience 2016. Het concept won de publieksprijs van de FoodManShip Awards.

Spongecake Quick&Easy grote hit op Food Experience 2016

De studenten ontwikkelden een spongecake in verschillende smaken die binnen 40 seconden is te maken in de magetron. Meer dan 100 vierdejaarsstudenten van de opleidingen Food Design & Innovation Food Innovation en Food Technology van HAS Hogeschool presenteerden op 2 februari tijdens de Food Experience hun eindwerk in de vorm van originele en innovatieve food concepten.

Thema Chain Reaction

Het thema was dit jaar de Chain Reaction. De afstudeerprojecten van de studenten waren ingedeeld op schakels in de keten, waarin ze verandering en vernieuwing brengen: agri & ingredients, factory, channel en consumer. Deze schakels zijn met elkaar verbonden en hebben een wisselwerking op elkaar. Dit is de Chain Reaction.

FoodManShip Awards

Aan het eind van de dag werden de FoodManShip Awards uitgereikt. FoodManShip staat voor de unieke combinatie van creativiteit, ondernemerschap en food know-how waarmee studenten zich kunnen onderscheiden in de markt. De awards werden door een vakjury in 4 categorieën toegekend: agri & ingredients, factory, channel en consumer. De vakjury bestond uit HAS-lectoren Roger Engelberts, Herman Peppelenbos, Annet Roodenburg en Harry van Delft samen met hun co-sprekers en vakdocenten Ook werd er een publieksprijs uitgereikt aan de student die de meeste stemmen vanuit het publiek krijgt en die dus werd gewonnen door Spongecake Quick&Easy.

Winnaars

De winnaars van de FoodManShip Awards zijn:

  • Categorie Agri & Ingredients: Kim van Dueren den Hollander met het concept Zin in. Zin in is de nieuwe ‘Italiaanse’ pasta voor écht iedereen. Gemaakt van 100% linzen, hierdoor is het laag in koolhydraten, glutenvrij en draagt het bij aan de consumptie van peulvruchten.
  • Categorie Factory: Kathalijn Cornelissen en Willem Kortland met het concept Rosies Glutenvrij. Snel en makkelijk alle informatie bij elkaar. Leveranciers- en ingrediëntenoverzichten opgesteld in Excel naar BRC-7 normen en klanteisen.
  • Categorie Channel: Kelly van Lomwel met het concept RESET Yoghurt. ‘Reset yoghurt’ geeft vrouwen met een kantoorbaan de pauze die ze echt nodig hebben om optimaal tot rust te komen en goed verder te werken, een reset-moment.
  • Categorie Consumer: Inez de Grauw met het concept Dippie. Met Dippie het draakje en zijn lekkere fruitdip maken kinderen een feestje van korstjes eten!
  • Publieksprijs: Annemiek Sluijters, Eveline Brockhus, Hélène Broekmans en Marlou Wouters met het concept Spongecake Quick&Easy. Een spongecake beslag in verschillende smaken. Lekker, snel, gemakkelijk en gaar binnen 40 seconden in de magnetron.
  • Eervolle vermelding: Doris van Helvert met het concept FIZ. FIZ is het voor kinderen aantrekkelijke, makkelijk te gebruiken visbroodbeleg. De volwassene kan er een voordeel mee doen door de gezondheidsvoordelen die FIZ biedt.
  • Eervolle vermelding: Femke van Klundert met het concept LUNA – to enjoy food. Mensen met kanker hebben recht op de beste behandelingen, maar ook op voldoende liefdevolle aandacht voor alles wat ze daarbij meemaken. Luna brengt deze aandacht, met lekker eten als uitgangspunt.

Erkenning én inhoudelijke prijs

Door het presenteren van hun concepten en het in contact treden met het bedrijfsleven ontstaan er op de Food Experience altijd vruchtbare samenwerkingen. De afgelopen jaren leverden deze samenwerkingen verschillende marktintroducties op. Het evenement wordt deels gesponsord door bedrijven die creativiteit, technologie en innovatie in de food-branche hoog in het vaandel hebben staan. Ook dragen zij het onderwijs en jong talent een warm hart toe en willen een actieve bijdrage leveren aan hun ontwikkeling. Naast erkenning door het winnen van een FoodManShip Award, kregen de winnaars dit jaar een coachingstraject van Rabobank of een sollicitatietraining van Agrojobs en een jaarabonnement op VMT magazine of Vakblad Voedingsmiddelenindustrie.

HAS Talks

De Food Experience bestond niet alleen uit de examententoonstelling en de uitreiking van de awards. Er wareen 5 HAS Talks: inspiratiesessies elk geleid door een lector van HAS Hogeschool in combinatie met een expert uit de foodwereld. Ook hadden afstudeertrajecten zoals de Innovatieklas (waar studenten actief aan hun talenten werken) en Topklas Ondernemen (waarin studenten een eigen bedrijf starten) een plek op het evenement.

Meer informatie over HAS Hogeschool:

Bekijk het complete profiel

Zeilmakerij Van der Sneppen BV Zeilmakerij Van der Sneppen BV

Standaard vlamvertragende huurzeilen en maatwerk oplossingen!