Startende sociaal ondernemers winnen honderdduizend euro
- 13 okt., 2016
- Arbeidsmarkt
- Bron: IGNITE Award
Na een spannende finale is De Zorgoppas van Harm van Ballegooy en Remko Boer de winnaar geworden van de IGNITE Award 2016, een prijs voor startende sociaal ondernemers met slimme oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Zes kandidaten streden op donderdag 6 oktober in Megen om deze titel en een investeringsbedrag van honderdduizend euro.
De Zorgoppas trotse winnaar IGNITE Award 2016
Uit vijfenvijftig aanmeldingen koos de organisatie zes finalisten. Zij volgden de afgelopen weken een intensief en persoonlijk begeleidingstraject. Onder begeleiding van coaches en trainers toetsten zij hun ideeën op haalbaarheid, breidden zij hun netwerk uit en versterkten zij hun businessplannen. Op 6 oktober presenteerden de kandidaten hun onderneming aan een deskundige vakjury voor het oog van impact investeerders, regionale beleidsmakers en sleutelfiguren uit het bedrijfsleven.
De Zorgoppas
Mede dankzij een overtuigende pitch ging de IGNITE Award 2016 naar De Zorgoppas, een sociale onderneming die ouders van zorgintensieve kinderen via een on- en offline platform koppelt aan gespecialiseerde oppaskandidaten. De jury -onder leiding van juryvoorzitter Sjoerd Hannema- sprak in haar oordeel over een ‘innovatief, professioneel businessplan’, een ‘goed financieringsmodel’ en een ‘uitstekende schaalbaarheid van de sociale impact’.
Initiatiefnemers Harm van Ballegooy en Remko Boer winnen een investeringsbedrag van honderdduizend euro voor hun onderneming. Van Ballegooy: “Deze prijs gaat over sociale impact en daar ligt de absolute kracht van onze onderneming. We hebben de jury overtuigd door onze professionaliteit en de haalbaarheid van ons idee. Ik had ook echt het gevoel dat we gingen winnen.” Boer vult aan: “Het is gaaf hoe een keukentafelplan in negen maanden tijd kan uitgroeien tot deze prachtige award. Maar nu begint het echte werk eigenlijk pas!”
Naast een eerste prijs werd er ook een tweede prijs uitgereikt van vijftigduizend euro. Die eer viel Buurtpost ten deel, een initiatief dat sociale cohesie stimuleert door bewoners met weinig geld en een beperkt sociaal netwerk in te zetten als vaste afgiftepunten van postpakketjes. Initiatiefnemer Jeroen Pijnenburg: “Het geeft een enorme boost om de bevestiging te voelen dat je op de goede weg bent. Fantastisch om mijn droom te kunnen gaan verwezenlijken.”
IGNITE Award
De IGNITE Award is een initiatief van het Anton Jurgens Fonds. De prijs is bedoeld om sociaal ondernemerschap in de regio te stimuleren. Na Arnhem/Nijmegen in 2015, was het dit jaar de beurt aan de regio Noordoost-Brabant. Startende sociaal ondernemers met een idee of plan om sociale verandering in de regio teweeg te brengen, konden zich inschrijven. Met hun sociale businessplan en een videopitch maakten ze kans op professionele ondersteuning in het verder uitwerken van hun ideeën en een hoofdprijs van honderdduizend euro.
Gemeenschappelijke drijfveer
Leoni Delsink van het Anton Jurgens Fonds blikt terug op een geslaagde opzet en een mooie finale: “Alle finalisten hebben de afgelopen periode écht stappen gezet. Daarbij vind ik het heel bijzonder om te zien hoe de kandidaten elkaar ondersteunen vanuit hun gemeenschappelijke drijfveer. Puur, oprecht en met een grote behoefte om te delen: een mentaliteit die perfect past bij de IGNITE Award.”
Sociaal ondernemen
Geld verdienen is voor sociaal ondernemers slechts een middel om hun maatschappelijke missie te bereiken. Het primaire uitgangspunt is het creëren van sociale waarde. Anders dan goede doelen of andere sociale initiatieven hebben social enterprises wél een verdienmodel. Hierdoor zijn ze veelal financieel zelfredzaam en niet of nauwelijks afhankelijk van subsidies en giften.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!