Strijp-S collectief 'Hyperspace Collective' bezig met opmars
- 20 okt., 2016
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Brainport
Met Virtual Reality en Augmented Reality worden grenzen verlegd. De technologie biedt bedrijven en organisaties nieuwe wegen naar meer slagvaardigheid. Op Strijp-S heeft een aantal bedrijven zich nu verenigd onder de naam Hyperspace Collective.
Door samen te werken drukken ze de kosten, bedienen ze hun klanten beter en schalen ze sneller op. Volgens insiders staat een nieuwe veelbelovende bedrijfstak op uitbarsten in de Brainportregio.
“In de gewone wereld ben je gebonden aan natuurwetten. Met virtual en augmented reality kun je de meest fantastische dingen bedenken én ook gewoon maken”, zegt Dick Jansen. Hij behoort met zijn Ideeënlab tot een van de zestien bedrijfjes binnen het Hyperspace Collective. Hij is ervan overtuigd dat er in de Brainportregio, vooral op Strijp-S, snel een hub zal ontstaan rond virtual reality (VR) en augmented reality (AR).
Investeren
Door samen te werken kunnen de relatief jonge bedrijfjes de technische aanloopkosten drukken, zegt Frederike Manders van Interupsy. Volgens haar gaan de technologische ontwikkelingen zo snel, dat je voortdurend moet investeren om bij te blijven. Daar staat tegenover dat er enorm veel kansen liggen voor het bedrijfsleven en allerlei organisaties. “Met VR en AR kun je bijvoorbeeld heel doelgericht trainingen geven of ontwerpen. Als het om zware, complexe, dure machines gaat, is het voor de industrie gemakkelijker en veiliger om hun medewerkers eerst te laten oefen met levensechte situaties die je met VR kunt ervaren. Architecten en aannemers wandelen eerst door een ‘gebouw’ om te kijken of alles klopt, voordat de schop in de grond gaat.”
NASA
Menno Bisschops van VR Concepting: “Hyperspace Collective heeft veel te bieden. We zullen een grote speler worden dankzij onze technieken, ons personeel, de manier van denken en het Dutch Design dat we daarmee combineren.” Een mooi voorbeeld dat de Brainportregio zich al laat gelden, is Manus VR. Deze start-up uit Eindhoven ontwikkelde een VR-handschoen waarmee sinds kort ruimtevaartorganisatie NASA haar astronauten traint en voorbereid op een verblijf in het Internationaal Ruimtestation ISS.
Boost
Niet alleen de samenwerking binnen het Hyperspace Collective gaat zorgen voor een boost naar de markt. In de Brainportregio hebben grote bedrijven VR of AR omarmd. “Dat drijft ook de ontwikkeling van de plaatselijke VR en AR bedrijven”, Meent Ruud van Iwaarden die namens Brainport Development het Hyperspace Collective helpt om de markt te veroveren.
Flos
Wim Louwers is een van de ondernemers in Brainport die goede ervaringen heeft met AR. In zijn bedrijf Flos op het bedrijventerrein Flight Forum werkt het personeel met ‘slimme brillen’. Die leiden medewerkers in huizenhoge magazijnen langs eindeloze stellingen met ruim 40.000 verschillende onderdelen. De AR-toepassing zorgt voor een hogere efficiëntie en verlaagt de werkstress. “Ik kan het iedereen aanbevelen. Al zou je alleen maar eens onderzoeken wat het voor je bedrijf kan betekenen. Ik denk dat veel ondernemers verrast zullen zijn door de mogelijkheden.”
Bekijk het filmpje over Hyperspace Collective.
Meer informatie over Brainport Eindhoven:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!