Studenten en docenten HAS ontwikkelen dataonderwijs via ‘Datacrunching’
- 16 mei, 2017
- Onderwijs & Training
- Bron: HAS Hogeschool
Omdat generieke datageletterdheid nog niet HAS-breed in het onderwijs verankerd is, ontwikkelden Leo Jansen (BA), Tanja Speek (TB) en Mel van Drunen (GMD) en Reinier Krins (GMD) een gloednieuwe cursus die zij Datacrunching noemen.
Foto: Op 9 mei ontvingen de 27 cursisten hun certificaat ‘Datacrunching’ uit handen van collegevoorzitter Dick Pouwels.
De afgelopen 2 maanden draaide een bètaversie van deze cursus. 19 docenten en 8 studenten van verschillende opleidingen participeerden in de cursus. “Het doel was het scherper definiëren van generieke datageletterdheid en wat studenten en docenten nodig hebben als het hierom gaat”, vertelt Mel van Drunen. “We dachten dat wel helder te hebben, maar omdat het om zo’n nieuw gebied gaat, leek het ons verstandig eerst een bètaversie te draaien voordat we dataonderwijs HAS-breed gaan inzetten. Zo konden we ontdekken of wat we aanbieden aansluit bij de behoeften.”
Inzichten voor dagelijks gebruik
Een goede zet, want het leverde zowel de deelnemers als de ontwikkelaars veel inzichten op die direct bruikbaar zijn in de dagelijkse praktijk. “De cursus was voor ons állemaal leerzaam”, zegt Mel. “Een van de belangrijkste leerpunten was dat als je grip wilt krijgen op big data, je met kleine, overzichtelijke datasets moet beginnen. De deelnemers leerden onder meer draaitabellen gebruiken. Met behulp van een draaitabel kun je binnen enkele minuten de essentie van een dataset boven tafel halen. Ook leerden ze grafieken inzetten om een verhaal in data te ontdekken en dat verhaal vervolgens met behulp van die grafieken te vertellen. Een eyeopener was ook het gemak waarmee je tegenwoordig ‘vuile’ data kunt transformeren tot schone informatiebronnen.”
Waar ligt de behoefte?
Voor de ontwikkelaars zelf werd gedurende de cursus steeds duidelijker waar precies de behoefte van docenten en studenten ligt. “We leerden gewoon door te doen wat de HAS Hogeschool met data moet en ook dat dit per opleiding kan verschillen. Zo richt Toegepaste Biologie zich bijvoorbeeld op innovatieve monitoring en Tuinbouw en akkerbouw op smart farming. Zij hebben dus niet precies dezelfde behoefte.”
Efficiënter en leuker
Mooi is dat door het draaien van zo’n bètaversie duidelijk wordt dat als je efficiënter leert werken met data, het ook veel leuker wordt. “Naarmate de cursus vorderde, werden zowel docenten als studenten steeds enthousiaster. Ze bleven soms zelfs na afloop van een cursusavond nog zitten om een dataprobleem op te lossen. ‘Dit hadden we 10 jaar eerder moeten hebben’, is een veelgehoorde kreet.”
Certificaat ‘Datacrunching’
Op 9 mei ontvingen de 27 cursisten hun certificaat ‘Datacrunching’ uit handen van collegevoorzitter Dick Pouwels. Daarnaast werd de cursus even kort geëvalueerd. “Het is echt een aanvulling op wat je leert in je opleiding”, gaf een van de studenten aan. “Het is een basis die je gewoon nodig hebt, want data gaat alleen maar een belangrijkere rol spelen in de toekomst.” Een andere student: “Leuk om mee te mogen denken aan het vormgeven van dataonderwijs binnen de HAS.” De docenten waren het hier helemaal mee eens. “Met deze tools kun je veel beter conclusies verbinden aan de data die je hebt.”
Verbeteren op inhoud en didactiek
Leo, Tanja, Mel en Reinier gaan nu het programma verder verbeteren op zowel inhoud als didactiek. “Een belangrijke discussie die nog speelt is of je vóórdat je aan de slag gaat met een dataset al een concrete vraag nodig hebt om iets uit data te kunnen halen. Soms zou de vraag ook gewoon kunnen zijn: wat kan ik met deze data? Juist door onbevangen te kijken kun je bepaalde patronen ontdekken. Maar ook deze aanpak zou wel eens per opleiding kunnen verschillen.”
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel