Tegenvallende economie treft ook haven van Moerdijk
- 13 jan., 2014
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Havenschap Moerdijk
De haven van Moerdijk heeft in 2013 een totale overslag bereikt van ruim 18,5 miljoen ton. Dit is een daling ten opzichte van 7,5% van 2012, toen de overslag 20,2 miljoen ton bedroeg.
Een tegenvallend resultaat, dat de ambities van Moerdijk zoals verwoord in de Havenstrategie alleen maar onderstreept. Deze boodschap maakte de directeur van het Havenschap Moerdijk, Ferdinand van den Oever bekend tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst van het Havenschap Moerdijk.
De totale overslag daalde met 7.5%, met name bij de zeevaart. De overslag in de binnenvaart is stabiel gebleven. Ferdinand van den Oever, directeur Havenschap Moerdijk: “Hiervoor zijn enkele oorzaken aan te wijzen. Nog afgezien van de effecten die de recessie met zich meebrengt, werden we aan het begin van 2013 geconfronteerd met een tweetal faillissementen en met een tegenvallende gronduitgifte. Door bovendien het verlies van twee goederenpakketten aan andere havens verminderde het aantal scheepsbewegingen nog meer. Maar ook de onderhoudsstop bij Shell in het eerste kwartaal van 2014 zorgde voor minder overslagactiviteit.”
Verbinding
De nieuwjaarsbijeenkomst van het Havenschap Moerdijk stond dit jaar in het teken van het thema ‘Verbinding’. Ferdinand van den Oever: “Het is ons meer dan ooit duidelijk dat we alleen door verregaand met elkaar samen te werken, de realiteit van het heden succesvol met de ambities van de toekomst kunnen verbinden. Hierin worden we steeds opnieuw bevestigd door de succesvolle samenwerkingen die we reeds met het bedrijfsleven en andere overheden aangingen. Ik daarbij aan het project E-Noses, Energyweb, de realisatie van de brandweerkazerne en het Port Health Centre.”
2014: Complementair en concurrerend
Van den Oever ziet de huidige resultaten als bevestiging om 2014 stevig in te zetten op versterking van de positionering van de Haven van Moerdijk als vierde Nederlandse zeehaven en logistieke hotspot in de Vlaams-Nederlandse Delta. Dat doen we door complementair en concurrerend te zijn. Bovendien gaan we verdere samenwerking aan met onze collega-havens Antwerpen en Rotterdam.
De reacties van onze beide buurhavens op de concept Havenstrategie bevatten een nadrukkelijke uitnodiging om onze onderlinge samenwerking verder vorm te geven. In 2014 zal duidelijk worden hoe deze er uit kan komen te zien en tevens een plek krijgen bij de discussie over de herijking van de governance van het Havenschap die dit jaar wordt opgestart.”
Meer informatie over PORT OF MOERDIJK:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!