Trends centraal tijdens 7e Food Experience van HAS Hogeschool
- 10 feb., 2015
- Onderwijs & Training
- Bron: HAS Hogeschool
De 7e editie van het drukbezochte food-evenement richt zich op de trends in de food-wereld, zoals voedselverspilling, het gebruik van nieuwe ingrediënten en procesoptimalisatie versus ambacht. Er waren zo'n 750 bezoekers: docenten, studenten en professionals uit de food-branche.
Maar liefst 90 vierdejaarsstudenten van de opleidingen Food Design & Innovation en Voedingsmiddelentechnologie van HAS Hogeschool presenteerden op 3 februari 2015 tijdens de Food Experience hun eindwerk in de vorm van originele en innovatieve concepten met een technologische inslag.
Winnaars FoodManShip Awards
Aan het eind van de dag werden de FoodManShip Awards uitgereikt. FoodManShip staat voor de unieke combinatie van creativiteit, ondernemerschap en food know-how waarmee studenten zich kunnen onderscheiden in de markt. De awards werden door een vakjury in vier categorieën toegekend. De vakjury bestaat uit HAS-lectoren Roger Engelberts, Herman Peppelenbos, Annet Roodenburg, Harry van Delft en het lid College van Bestuur Frederike Praasterink. Dit zijn de winnaars:
- Beste Food Technologist: ‘Cloud 9’ van Mariëlle van Maren, Martijn Jacobs, Thomas Bosson en Stacey de Graaf: een bruisende cocktail op basis van paprikasap.
- Beste Food Designer: ‘Souschef’ van Nanda de Beer: kant- en klare groentecomponenten waarbij verse groenten zijn voorgegaard op lage temperatuur.
- Beste Food Packager is ‘MIKS’ van Pleun van den Oever: een originele vriesverse smoothie.
- Beste Food Marketeer is ‘Nummertje’ van Thomas van Kempen: een nieuwe formule voor Aziatisch eten.
- Publieksprijs is ‘Dutchpot’ van Stefan Rustenburg: een kant-en-klare Nederlandse maaltijd in blik voor studenten met examenstress.
Studenten in contact met bedrijfsleven
Door het presenteren van hun concepten komen de studenten in contact met het bedrijfsleven. Voorgaande jaren leverde dit al vruchtbare samenwerkingen op. Het evenement wordt deels gesponsord door bedrijven die creativiteit, technologie en innovatie in de food-branche hoog in het vaandel hebben staan, het onderwijs en jong talent een warm hart toedragen en een actieve bijdrage willen leveren. Naast de erkenning die de student ontvangt door het winnen van een FoodManShip Award, krijgt de student ook een inhoudelijke prijs. De prijzen zijn beschikbaar gesteld door bedrijven, zoals een ‘Sensible kookworkshop’ door het Kooklokaal, een sessie 'Van idee naar omzet’ door Oranjemund en een traject ‘Solliciteren, een vak apart’ door Agrojobs.
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel