Twaalf agrofood-bedrijven vragen IPC-regeling aan
- 17 nov., 2017
- Regionale ontwikkeling
- Bron: OndernemersLift+
OndernemersLift+ en ZLTO hebben samen met Stichting Innovatie & Samenwerking voor twaalf agrofood ondernemers een subsidieaanvraag ingediend in het kader van de IPC (Innovatie Prestatie Contract) regeling.
Indien de aanvraag wordt goedgekeurd door het Rijk ontvangen deze bedrijven elk 25.000 euro subsidie voor hun innovatieve idee.
Special Plant Zundert
Special Plant Zundert is één van de bedrijven die een IPC-subsidie heeft aangevraagd. Eigenaar Johan Jansen wil deze subsidie gebruiken om te onderzoeken hoe waardevolle grondstoffen uit reststromen van thee kunnen worden gewonnen. Na jaren van ontwikkeling wist Special Plant Zundert drie jaar geleden als eerste kwekerij in Europa een theeplant te kweken voor het Europese klimaat. “Via ons merk ‘Tea by Me’ kunnen consumenten tegenwoordig zelf theeplanten kweken en thuis genieten van zelfgemaakte thee”, vertelt Johan Jansen. “In thee zitten diverse grondstoffen, zoals fluorides, theïne en flavonoïden. Fluorides hebben een beschermende werking voor het gebit, terwijl theïne dezelfde werking heeft als cafeïne in koffie. Flavonoïden bevatten bioactieve stoffen waarvan wordt vermoed dat ze kanker tegengaan. Wij willen de natuurlijke werking van deze stoffen graag optimaal benutten.”
Verder onderzoeken
Als de IPC-subsidie wordt toegekend, wil Jansen verder gaan onderzoeken hoe deze stoffen kunnen worden gewonnen uit theeresten. “We weten dat dit kan met behulp van alcohol extractie en CO2 extractie, maar moeten nog onderzoeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Als dat bekend is, willen we er meer in investeren. De IPC-subsidie verlaagt de drempel om dit soort zaken te gaan onderzoeken.” Het reststromen project is overigens niet het enige project waar Special Plant Zundert op dit moment mee bezig is. Jansen: “We zijn druk bezig met de aanleg van theeplantages in de volle grond in Groot-Brittannië, België en Nederland. Verder zijn we bezig met de introductie van een verse 100% Healthy Icetea. Deze komt nog voor Kerstmis op de markt en is te verkrijgen via een netwerk van 3.000 gezondheidsconsulentes.”
Gezonde voedselvoorziening
De innovaties van Special Plant Zundert zijn gericht op duurzame voedselproductie en passen daarmee prima binnen de kaders van de IPC-regeling. De andere bedrijven die een subsidieaanvraag hebben ingediend zijn: OmniExtract, Boon Foodconcepts, Dutch Quinoa Group, Fransen Gerrits, Blue Acres, S. v.d. Linden Techniek, Stultiens Pork, Fruitfunk, Van Vliet, Bambooder en One2Born.
“De agrifood ondernemers in dit IPC zien kansen in de maatschappelijke uitdagingen op gebied van milieu en gezonde voedselvoorziening. Ze richten zich daarbij vooral op de groeiende vraag naar voedsel, de verlaging van de belasting voor het milieu en de circulariteit van de processen. Daarbij maken ze gebruik van de laatste technische mogelijkheden”, vertelt Jonica de Bruijn van ZLTO. “OndernemersLift+, Stichting Innovatie & Samenwerking en ZLTO verzorgen samen de voorbereiding, de aanvraag en het papierwerk voor de IPC. Daardoor kunnen de ondernemers zich blijven richten op hun dagelijkse werkzaamheden. Ook organiseren ZLTO, Stichting Innovatie & Samenwerking en Ondernemerslift+ bijeenkomsten, waar de ondernemers nieuwe mensen ontmoeten, hun netwerk kunnen uitbreiden en nieuwe business development ideeën kunnen opdoen. De regeling is voor hen een stimulans en een steun in de rug om samen te werken met andere mkb-bedrijven. Het is mooi om te zien dat de inbreng van OndernemersLift+, Stichting Innovatie & Samenwerking en ZLTO weer heeft geleid tot een cluster van 12 agrofood ondernemers, waarvoor 300.000 euro subsidie is aangevraagd bij de Nederlandse overheid. Samenwerking tussen mkb-bedrijven werpt dus zijn vruchten af.”
Neem voor meer informatie over IPC Agrofood contact op met Jonica de Bruijn via e-mail jonica.de.bruijn@zlto.nl of telefoon (06) 29606143.
Meer informatie over OndernemersLift+:
Bekijk het complete instantieprofiel
VVV Noordoost-Brabant is dé duurzame (marketing)partner van het vrijetijdsdomein